pensioenleeftijd eerder verstreken?

• Alfred

Beste forumleden,

Allereerst mijn grote waardering voor dit levendige forum met waardevolle info!

Ik heb een vraag over de volgende casus. Mijn vader is afgelopen oktober 65 jaar geworden. Hij heeft van zijn pensioenfonds in april de aanvraagformulieren ontvangen. Ik lees echter op de site van het pensioenfonds dat de normale pensioenleeftijd van mensen die geboren zijn voor 1947 (dat is bij mijn vader het geval) 61 jaar is. Betekent dit dat mijn vader veel eerder een aanvraag had kunnen doen? En wat gebeurt er in dat geval met het misgelopen pensioen over de afgelopen 4 jaar?

Dank alvast voor uw reactie.

vriendelijke groet,

Alfred

• Peter Jung

Hoi Alfred,

Of dat de normale pensioenleeftijd is, zou uit het pensioenreglement van de betrokken

werkgever moeten blijken. Normaal is overigens 65.

De vraag die daarna gesteld kan worden is welk pensioen tot dat moment met je vader

is gecommuniceerd.

Als dat een pensioen was gebaseerd op de 65-jarige leeftijd, zal als het pensioen eerder

ingegaan zou zijn, het pensioen behoorlijk gekort zijn. Met andere woorden, je vader had

beduidend minder ontvangen.

Alle waar naar zijn geld.

Kijk de bewijzen van verzekering maar eens na, die je vader ontvangen heeft.

Kom je er niet uit, dan kan je het beste contact opnemen met zijn werkgever of

de verzekeraar en hun om uitleg vragen.

Met vriendelijke groet,

Peter