Recht op pensioen?

• Patrick

Mijn moeder (van 75) heeft onlangs een brief ontvangen van Delta Loyd, waarin stond dat haar pensioenuitkering eenmalig met 1% verhoogd werd!

Echter, mijn moeder krijgt helemaal geen pensioen.

Nu blijkt, dat het hier gaat om het opgebouwde pensioen van mijn vader, van wie ze in 1989 gescheiden is.

Na telefonisch contact met Delta Loyd is haar verteld dat ze alleen maar aanspraak kan maken op het pensioen als mijn vader komt te overlijden.

Maar waarom dan deze brief, die aan mijn moeder geadresseerd was.

Mijn vader heeft 40 jaar (!) bij hetzelfde bedrijf gewerkt, en ze zijn zo'n 32 jaar getrouwd geweest.

Mijn moeder heeft nooit geweten dat er een pensioen opgebouwd werd, en heeft daarom bij de echtscheiding ook geen aanspraak gemaakt op het pensioen.

Heeft zij alsnog recht op een gedeelte van het pensioen, en zoja, bij welke instantie moet ze dan aankloppen om dit voor elkaar te krijgen.

MVG Patrick

• Peter Jung

Hallo Patrick,

Als je moeder in gemeenschap van goederen gehuwd is geweest zou ze alsnog aanspraak kunnen

maken op een gedeelte van het pensioen van je vader.

Ze dient hiervoor bij je vader aan te kloppen.

Met vriendelijke groet,

Peter

• Patrick

Hallo Peter,

Hartelijk dank voor je reactie.

Mijn vader zal hier nooit mee akkoord gaan.

Dat wordt dus een advocaat in de arm nemen?

Maar hoe werkt zoiets bij een scheiding?

Mijn moeder heeft, onwetend, nooit aanspraak gemaakt op het pensioen van mijn vader.

Maar toch krijgt mijn moeder post van het pensoenfonds, die persoonlijk aan haar gericht is. Op haar “nieuwe” adres!

Hoe kan dat dan???

MVG Patrick

• Peter Jung

Goede middag Patrick,

Niet zo moeilijk. De grote collectieve contracten van verzekeraars zijn gekoppeld aan SARGAS.

( de gemeentelijke registers ).

Als de verzekeraar daarop geabonneerd is, krijgen ze automatisch alle adreswijzigingen door.

Niet iedere verzekeraar past dan de gegevens aan. Meestal doen ze het alleen voor actieve

en uiteraard gepensioneerde deelnemers.

Je moeder maakt zonder meer aanspraak op het zogenaamde Bijzonder Nabestaandenpensioen.

Dit pensioen komt tot uitkering ingeval je vader komt te overlijden en wordt dan levenslang

uitgekeerd aan je moeder. Dit pensioen is overigens eigendom van je moeder.

De verzekeraar is verplicht minimaal 1 x in de 5 jaar een bewijs van verzekering hiervan aan

je moeder te sturen.

Als je denk dat je vader niet akkoord gaat zal je inderdaad een advocaat in de arm moeten

nemen. Als je je vader ziet vertel hem dan maar dat als hij gedaagd wordt, dat dat voor hem

kostenverhogend zal zijn. Hij zal dan gedwongen worden tot minimaal de helft van de kosten

en mogelijk voor alle kosten. Kosten die vermeden kunnen worden als hij zijn medewerking

verleend. Je moeder heeft er namelijk zonder meer recht op.

Voordat je een advocaat in de arm neemt, zou ik toch een poging wagen om dit eerst kort

te sluiten met je vader. Als je dat bezwaarlijk vindt, zou ik dat ook voor jullie kunnen doen.

Vriendelijke groet,

Peter

• TopCat

Tevens vind ik het een tekortkoming van de advocaat die de scheiding behandelde.

Die had moeder op haar rechten moeten wijzen. Maar daar schiet je nu weinig mee op…

T.C.