Pensioen en Ziektewet-uitkering

  • UWV Webcare Team

    Beste Erik,

    De informatie die je hebt gekregen is juist.

    De regels voor (pre-)pensioen en Ziektewet-uitkering zijn als volgt:

    (Pre-)pensioen en VUT-uitkeringen worden niet in mindering gebracht op je Ziektewet.

    Ontvang je een aanvullende toeslag op je Ziektewet-uitkering?

    Dan kan (pre-)pensioen of VUT wel gevolgen hebben voor de hoogte van je toeslag.

    De Ziektewet-uitkering wordt op het pensioen in mindering gebracht.

    Geef je Ziektewet-inkomsten daarom door aan je pensioenfonds

    Je kunt het wijzigingsformulier gebruiken om veranderingen in je (pensioen)inkomsten door te geven aan UWV.

    Actuele informatie vind je hier.

    Met vriendelijke groet,

    Mariëlle

    UWV Webcare Team

    www.uwv.nl/webcare

  • kremers

    Zit nu in de ziektewet vanwege mijn knie maar ik heb getekend voor vervroegde Vut per 1 Mei 2013

    als ik dan nog ziek ben gaat dat ten koste van mijn Vut loon

    groet

    Kremers

  • Ad van der Eerden

    Kun je vanuit de ziektewet gewoon met pensioen of pre-pensioen gaan, bijvoorbeeld met je 60 jaar?

    Welke haken en ogen zitten daar aan?

    En waar kan ik daar meer informatie over lezen/krijgen?

    Kun je vanuit de WW-uitkering met pensioen gaan of pre-pensioen gaan, bijvoorbeeld met je 60 jaar?

    Welke haken en ogen zitten daar aan?

    En waar kan ik daar meer informatie over lezen/krijgen?

  • Peter Jung

    Hallo Ad,

    Tuurlijk kan dat, maar waarom zou je dat doen.

    Als je eerder met pensioen gaat, wordt je pensioen omgezet naar een andere pensioendatum en

    zal zeer sterk dalen.

    Zoek contact met de uitkerende instanties of pensioenuitvoerders en stel ze de door

    jou geformuleerde vragen.

    Vraag zo nodig opgaven wat dat precies voor jou betekent en neem aan de hand

    daarvan je beslissingen.

    Vrgrt,

    Peter

  • UWV Webcare Team

    Beste Ad,

    Je mag altijd met pre-pensioen gaan, maar het kan je uitkering wel beïnvloeden. Of (pre)pensioen van invloed is op je uitkering, hangt af van het dienstverband waaruit dit pensioen is ontstaan.

    Voor de ziektewet-uitkering geldt dat pensioen meestal niet gekort wordt op de uitkering. Alleen als je tijdens je ziektewet-uitkering (gedeeltelijk) bent gaan werken wordt het gekort. Als je tijdens de ziektewet gaat werken, wordt het loon dat je verdient gezien als vervangende inkomsten, die worden gekort op je ziektwet-uitkering. Als het loon vervangen wordt door (pre)pensioen, wordt dit evengoed gekort op je ziektewet-uitkering.

    Bij de WW wordt (pre)pensioen vrijwel altijd gekort. Alleen als je twee dienstverbanden tegelijk hebt gehad, waarvan je voor het ene dienstverband werkloos bent geworden, en voor het andere dienstverband pensioen krijgt, wordt dit pensioen niet gekort op de WW. Ook als je vanuit een bepaald dienstverband al deeltijdpensioen had, en voor het overige deel van het zelfde dienstverband later werkloos wordt, wordt dit pensioen niet gekort op de WW.

    Actuele informatie vind je hier. http://bit.ly/MuCzcg.

    Met vriendelijke groet,

    Robert

    UWV Webcare Team

    www.uwv.nl/webcare

  • amhl brons

    Vraag; Ik werk 3 dagen- en 2 dagen p week in de ziektewet .Over 2.5 maand ga ik met pensioen. off ga ik 28 dec uit dienst maar ik heb nog een maand aan uren over, dus ik ga eind november stoppen met werken .Maar omdat ik 2 dagen per week in de ziektewet zit, gaat dat problemen geven met mijn pensioenuitkering. bvd

  • Rianne

    Goedemiddag,

    Als je nog jong bent en in de ziektewet zit en je krijgt van een pensioenfonds de optie om het geld alvast uit te laten betalen. Wat zijn dan de gevolgen voor je uitkering? 

    Gr. Rianne