penioenopbouw en detacheringsbureua

• Danista

Hallo,

Ik werk via een detacheringsbureau en bouw hier geen pensioen op. Er zit echter ook geen extra bedrag bij mijn loon in zodat ik het zelf kan regelen. Nu heb ik gelezen dat een uitzendorganisatie/detacheringsbureau verplicht is om na 26 weken met pensioenopbouw te starten. klopt dit? en hoeveel moet dit zijn?

• Leeuwhans

Beste Danista,

Het pensioenfonds voor de uitzendbranch is StipP. Je kunt daarover alles vinden op het internet.

Je vraag kan beantwoord worden door de arbeidsvoorwaarden te lezen. Ik heb wel eens van een uitzendbureau een boekje met arbeidsvoorwaarden gezien. Daarin staat hoe het werkt met pensioen opbouwen. Bij “ gewone” arbeidsrelaties met een pensioenfonds wordt pensioen opgebouwd over de zgn grondslag. De grondslag kan zijn 12,96xmaandsalaris -/- een franchise. De franchise is een bedrag dat de AOW vertegenwoordigt. Immers voor de AOW hoef je geen pensioen op te bouwen. De grondslag wordt dan vermenigvuldigt met een opbouwpercentage. Dat kan zijn 1,75% per jaar of iets meer (maximaal 2,25% per jaar) en met het parttime%. Zo kun je ongeveer benaderen wat je per jaar aan pensioen opbouwt. De premie is gewoonlijk ook een percentage van de grondslag. Bij de uitzendbranch zal de werkwijze wel ongeveer afgeleid zijn van de situatie bij gewone arbeidsrelaties.

Maar nogmaals… hoe het precies werkt moet je kunnen vinden in het boekje van de arbeidsvoorwaarden.

Groetjes

Hans