Pensioen bij kortstondigdienstverband

• Chris

Goedemorgen,

Ik switch de aankomende periode van baan. Dit loopt via een detacheringsbureau. De eerste 6 maanden via een detacheringsbureau, vervolgens in dienst bij de werkgever (klein metaal of metaal elektro). Kan iemand mij adviseren wat voor deze korte periode verstandig is te doen qua pensioen?

Ik dacht zelf dat het niet verstandig is om pensioen op te bouwen bij het (' uitzend') fonds van het detacheringsbureau. Is er ook een mogelijkheid om pensioen direct uit te laten betalen? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Ik heb er zelf niet zo veel verstand van, wellicht dat iemand mij kan adviseren?

Groeten Chris

• Pensioen Advies Utrecht

Beste Chris,

de vraag is of je een keuze hebt. Als je werkgever (het detacheringsburo) een pensioenregeling aanbiedt aan de werknemers, dan zul je automatisch meedoen. Is er geen pensioenvoorziening, dan kun je ofwel niets doen, ofwel lijfrente sparen.

Bij de werkgever daarna geldt hetzelfde.

Het is mogelijk om kleine pensioenen (rond de EUR 425,- per jaar) in één keer te laten uitkeren, alleen ligt die mogelijkheid alleen bij het pensioenfonds of -verzekeraar.

• Leeuwhans

Hallo Chris,

Ik verwacht dat je door de werkgever een pensioenregeling aangeboden krijgt. In de 6 maanden zal je niet veel pensioen opbouwen. Maar als je daarna bij een pensioenfonds deelnemer wordt, kun je dat fonds informeren dat je een waardeoverdracht overweegt. Het pensioen dat je bij het detacheringsbureau hebt opgebouwd (ook al is het maar weinig) kan dan worden overgedragen naar je nieuwe pensioenfonds. Het nieuwe pensioenfonds zal met de waarde van je oude pensioentje een berekening maken van het in te kopen pensioen en je daarna een offerte sturen. Na ontvangst van de offerte moet je beslissen of je wel of niet de waarde wil overdragen. Zoja, dan zul je bij je eerste werkgever geen pensioen meer hebben en bij je 2e al een beetje. Zoneen, dan heeft het oude pensioenfonds of de verzekeraar het recht om dat pensioentje 2 jaar nadat je gestopt bent deelnemer te zijn af te kopen als het tenminste lager is dan circa 425 euro bruto per jaar. Gebeurt dat dan niet om de een of andere reden, dan mag het pensioen ook nog later afgekocht worden, maar dan heeft het fonds of de verzekeraar jouw toestemming nodig. Geef je dan geen toestemming dan zal je pensioen waarschijnlijk afgekocht worden op de ingangsdatum, ik verwacht dat je dan 67 of nog ouder bent.

Volgens mij kun je trouwens niet vroeg genoeg beginnen met pensioen opbouwen. En blijf gedurende je hele carriere waardeoverdracht doen of overwegen.

Succes

Leeuwhans