Pensioen weigeren

• Jelle Roepert

Beste mensen,

De pensioenfondsen liggen in zwaar weer. Daarnaast word er vanuit de overheid steeds meer druk gelegd,

om vooral voor jezelf te zorgen. Reden voor mij, om eens kritisch naar mijn financiële toekomst te kijken.

Ik werk in een ziekenhuis en in mijn arbeidscontract staat dat de cao ziekenhuizen van toepassing is. .

Artikel 3.3.2. Pensioen geeft de volgende tekst:

Vorig artikel

1. In beginsel zijn alle werknemers werkzaam op basis van een arbeidsovereenkomst verplicht verzekerd voor hun pensioen bij het Pensioenfonds Zorg en Welzijn.

2. De werkingssfeer alsmede de rechten en de verplichtingen van de werkgever en werknemer, met betrekking tot het pensioen, worden geregeld in de statuten en het pensioenreglement.

3. De pensioenpremie wordt voor 50% op de werknemer verhaald.

Het pensioenregelement lijkt niet direct beschikbaar en in de statuten van ons ziekenhuis kon ik niets over de pensioenregeling vinden.

Nu mijn vraag: Mag ik het pensioen zoals aangeboden in goed overleg met de werkgever beëindigen en overstappen op banksparen,

zodat mijn geld ook echt mijn geld blijft?

Hartelijke groet,

Jelle Roepert

• Peter Jung

Jelle,

Ik denk het niet. Je mag best overstappen op banksparen, maar dat zal je dan wel

volledig zelf moeten betalen. Verwacht geen bijdrage van je werkgever.

Neem overigens aan dat je geen partner hebt die meeverzekerd is, anders

zou je denk ik deze vraag niet stellen.

Als je wel een partner hebt, bedenk dan dat er ook nog zoiets is als

een Nabestaandenpensioen wat tot uitkering komt, bij een onverhoopt

overlijden van jezelf.

Vrgrt,

Peter