Ben in 1989 gescheiden dus vwb pensioenaanspraken van mijn ex berekening volgens boon v loon. Nu heeft mijn pensioenfonds een berekening gemaakt op basis van 2 levens en heeft de waarde van mijn OPO ( Ouderdomspiensioen Ongehuwd) erbij betrokken.
Twee onafhankelijke pensioenadviseurs hebben een berekening gemaakt waarbij de uitkomst lager uitviel dan de berekening van mijn pensioenfonds; zij hebben een berekening gemaakt op basis van één leven en één van hen heeft het OPO niet meegerekend. Inmiddels ben ik alweer enige jaren gehuwd dus naar mijn mening ook een correcte berekening om het OPO niet mee te nemen in de berekening.
Er is een rechtzaak geweest en deze kantonrechter achte de berekening van mijn pensioenfonds als juist en de twee andere berekeningen niet als juist. Daar sta je dan!
Vragen aan dit forum heb ik zeker:
1. Welke pensioenfondsen hanteren op basis van 2 levens een berekening tbv de ex
2. Wat behelst 2 levens exact (weet dat de verdelingsfactor lager ligt waardoor de ex meer pensioen ontvangt dan indien er een berekening plaatsvindt op basis van 1 leven)
3. Moet het OPO nu wel of niet meegerekend worden ( Dit bedrag ontvang ik indien ik alleenstaand zou zijn. dat ben ik niet doch mijn ex plukt er nu wel de vruchten van)
Hoop op zinvolle beantwoordingen
Mvrgr John D.