boon v loon

• John D

Ben in 1989 gescheiden dus vwb pensioenaanspraken van mijn ex berekening volgens boon v loon. Nu heeft mijn pensioenfonds een berekening gemaakt op basis van 2 levens en heeft de waarde van mijn OPO ( Ouderdomspiensioen Ongehuwd) erbij betrokken.

Twee onafhankelijke pensioenadviseurs hebben een berekening gemaakt waarbij de uitkomst lager uitviel dan de berekening van mijn pensioenfonds; zij hebben een berekening gemaakt op basis van één leven en één van hen heeft het OPO niet meegerekend. Inmiddels ben ik alweer enige jaren gehuwd dus naar mijn mening ook een correcte berekening om het OPO niet mee te nemen in de berekening.

Er is een rechtzaak geweest en deze kantonrechter achte de berekening van mijn pensioenfonds als juist en de twee andere berekeningen niet als juist. Daar sta je dan!

Vragen aan dit forum heb ik zeker:

1. Welke pensioenfondsen hanteren op basis van 2 levens een berekening tbv de ex

2. Wat behelst 2 levens exact (weet dat de verdelingsfactor lager ligt waardoor de ex meer pensioen ontvangt dan indien er een berekening plaatsvindt op basis van 1 leven)

3. Moet het OPO nu wel of niet meegerekend worden ( Dit bedrag ontvang ik indien ik alleenstaand zou zijn. dat ben ik niet doch mijn ex plukt er nu wel de vruchten van)

Hoop op zinvolle beantwoordingen

Mvrgr John D.

• Peter Jung

Hallo John,

Ik ken ze niet allemaal maar het ABP doet dat in ieder geval.

Het ABP lijkt van het Boon van Loon arrest een verzekering op twee levens gemaakt

te hebben. En dat is eigenlijk uitermate merkwaardig.

Immers volgens het Boon van Loon arrest wordt het pensioenvermogen op het

moment van scheiding gedeeld. Ik vraag me nu af of het ABP met het juiste vermogen

rekent op het moment van scheiding of met een fictief vastgesteld vermogen.

Het Ouderdomspensioen is mijns inziens immers nog steeds een verzekering op één leven

en niet op twee levens. Met het berekenen van de pensioenverrekening dient mijns inziens

dan ook met dezelfde factor rekening gehouden te worden als waarmee de contante

waarde van het ouderdomspensioen bepaald wordt.

Je hebt aangegeven dat de kantonrechter de berekening van het pensioenfonds

juist achte. Heeft de rechtbank daarvoor een onafhankelijk actuaris ingeschakeld?

Het ongehuwdenpensioen dient wel meegerekend te worden, het gaat immers om

het pensioenvermogen op het moment van scheiding.

Er valt overigens veel voor te zeggen als het niet meegenomen wordt, net zoals onder

de Wet VPS het geval is.

Met ingang van wanneer heb je berekening laten maken?

En om welke pensioenuitvoerder gaat het uiteindelijk?

Met vriendelijke groet,

Peter

• John D.

Dag Peter,

We hebben elkaar al eerder via dit forum gesproken .

Inmiddels heeft mijn pensioenfonds (KPN Pensioen…TKP) de eerder gemaakte berekening op basis van 2 levens ingetrokken, nu nieuwe berekening ontvangen op basis van 1 leven. Gezien Boon v Loon “in redelijkheid en billikheid” ook eerlijker.

Het was een kort geding aangespannen door mijn ex. Deze rechter had weinig kaas gegeten van de problematiek laat staan een actuaris geraadpleegd.

Het meerekenen van het OPO is toch een vreemde zaak omdat ik nu gehuwd ben en mogelijk levenslang een deel hiervan aan mijn ex betaal terwijl ik zelf daar geen inkomsten uit genereer. Hoezo redelijkheid en billikheid.

Overigens heb jij in februari een berekening voor mij gemaakt, deze heeft geen invloed gehad op de besluitvorming van de rechter.

Groet, John

• Peter Jung

John,

Is er nog steeds ongehuwdenpensioen verzekerd?

Je geeft aan dat we eerder contact met elkaar gehad hebben.

Kennelijk niet onder John D, want onder die naam kan ik niets vinden.

Vrgrt,

Peter

• john D

Peter,

OPO is in elk geval wel door mijn pensioenfonds verzekerd.

Overigens ben ik van mening dat pensioenfondsen zich uitsluiten bezig moeten houden met hun hoofdzaak en niet met bijzaken. Ze moeten er voor zorgen dat de ingelegde premies goed en verantwoord worden beheerd, correcte jaarlijkse en overzichtelijke pensioenopgaven aan deelnemers worden verstrekt. en igv scheidingen opgave verstrekken van opgebouwde pensioenaanspraken. Waar ze zich volgens mij niet mee moeten inlaten is het verstrekken van berekeningen. Immers de meeste fondsen geven aan dat het verrekenen iets is tussen ex-partners. Die moeten er uit zien te komen, met behulp van adviseurs, advocaten en desnoods een rechtbank.

Zodra een fonds een berekening maakt zijn zij wel degelijk betrokkene geworden waar ook nog eens bijkomt dat berekeningen van een fonds gemaakt kunnen zijn met gebruik making van verkeerde componenten en dat was in mijn situatie wel degelijk het geval.

Vwb je laatste opmerking, kijk in je mail en op je bankafschriften.

Met vriendelijke groet,

John