Beste,
Binnenkort ga ik met ‘wettelijk’ pensioen! Ik woon sinds 2004 in België. Wat mij enorm stoort aan de uitkering van de AOW en get wettelijke pernsioen, uit arbeid, is het feit dat de istanties, volgens zogezegde Internationale (Europese-) wetten, je pernsioen bepalen. Punt daarbij is, zeker voor wat betreeft het wettelijke pensioen, dat je niet je gehele pensioen uit arbeid, krijgt uitgekeerd, als je samenwoont. Dat geldt niet alleen voor het buitenland, maar ook voor Nederlandse situaties.
Ik woon samen, ben ongehuwd en in totaal wordt ik voor een bedrag van € 550 onthoofd. Ik kom zo aan een inkomen van € 1300. Geluk bij een ongeluk is, is dat mijn pensioen van Rijkswege is (€ 700) nogal een vetpot, als je weet dat ik 37 jaar bij MINDEF heb gewerkt, waarvan notabene 2 jaar in de West, een dubbele pensioenopbouw (?). Ook heb ik nog eens bijna 9 jaren aan pensioensparen gedaan.
Omdat mijn Belgisiche vriendin € 85 per maand aan pensioen ontvangt en ongeveer € 900 van haar (overleden) man, ben ik dus het haasje.
Wat mij stoort, in het bijzonder is, dat men er van uitgaat dat de levensstandaard in elke Europees land hetzelfde is. Wel in België is alles eens zo duur, vooral de Nuts abonnementen! Nu, ik ben diabetes en ben verzekerd via ziekenkas. Toch kost mij elk artsenbezoek, gemideld € 25 plus de medicijnen, die mij maar voor een deel vergoed worden. In België kan ik geen verdere ondersteuning krijgen, omdat de inkomens grens belachelijk laag ligt, om recht te hebben op een verdere ondersteuning.
Ik ben invalide verklaard en heb, volgens mijn puntenscore volledig recht op een bijkomende vergoeding. Ook daarvoor heb ikechter een ‘te groot’ inkomen.
In casu betekent het dat ik gewoonweg, onder het inkomen kom van -minder dan een modaal- , ondanks het inkomen van mijn vriendin.
De zotte koppen in Den Haag, houdene er geen rekening mee, dat je familie in belgië of een ander land, ook nog eens een verantwoording zouden kunnen hebben naar hun verwanten, dat geld kost.
Waarom doet men in Nederland, niet zoals in België: Gewoon je VOLLEDIGE pensioenuitkering, dat je ZELF hebt opgebouwd. Dat er dan van de AOW iets afgaat, ben ik dan mee accoord.
Maar mijn mening is, dat er in Nederland te veel met de “botte bijl” gehakt wordt. Nederland het “beste sociale systeem” ter wereld; LAAT me NIET LACHEN.
Met een inkomen van € 2000 of iets meer, kom je in geen enkel (West-) Europees land meer goed uit, zeker niet als je mindervalide bent; Ook niet in Nederland!
Ik snap niet dat men in Nederland jniet begrijpt, dat mensen die met pensioen zijn, veelal EXTRA subsidie moeten aanvragen, om het maandelijkse kostenplaatje rond tye krigen.
Dat is toch stom, en komt uiteindelijk toch uit de amgemene belastingpot!
In 1966 beloofde men mij, toen ik bij MINDEF aantrad, een “welvaartsvast” pensioen, vooral als ik lid werd van de militaire vakbond! Nou, een fantasielozere mededeling, had mij men toen niet moeten doen.
ik was never en nooit bin MINDEF in dient getreden!