onverwacht vervroegd afschaffen AOW partnertoeslag

• Teunis

Krijgt U na 1 juli 2014 AOW? En heeft u een niet-verdienende partner jonger dan 65? Dan loopt u de kans dat u onverwacht geen AOW-partnertoeslag krijgt. Dat kan zomaar € 8.000,- per jaar schelen.Dat staat in het regeerakkoord 2012. Deze toeslag vervalt voor iedereen op 1 januari 2015; dat is in 1996 besloten, zodat u zich daar ruim op tijd op kon voorbereiden. Maar als u nu in 2014 meer dan 50.000 pensioen gaat krijgen, krijgt u de toeslag onverwacht ook niet meer. Toch zomaar 16% minder inkomen. En daar kon u zich niet op voorbereiden; een kleine groep, ja, en met een goed pensioen, zeker, maar dat is geen reden om ze zo onverwacht te korten.

• Hans

Ook ik kom in 2014 in de situatie dat de partnertoeslag komt te vervallen.Niet alleen betekent dit dat het inkomen met EUR 8000,- per jaar onverwacht lager wordt (en dat in mijn geval 7 jaar achtereen), maar daarbovenop komen nog de “normale” bezuiningen/koopkrachtverlies ten gevolge van het Regeerakkoord 2102-2017 zoals door het NIBUD onlangs berekend is. Deze koopkracht verlaging is ca 10%, zodat het totaal aan koopkrachtverlies uit komt op circa 25%. Dit vind ik echt onaanvaardbaar. Heet dit tegenwoordig niveleren a la VVD?? of wordt hier de SP aan linkerzijde gepasseerd. Mijn hoop is gevestigd op de 50+ partij.

• Willem49

De situatie is nog absurder.

Een alleenstaande AOW-er krijgt de alleenstaande bijlage.

Een gehuwde AOW-er, met niet werkende partner jonger dan 65 jaar krijgt een toelage die ca. 30% lager. Snapt U de logica?

Willem

• bob50

zie voor een beschrijving van de ontwrichtende efecten van de afschaffing partnertoeslag : http://aow2015.wordpress.com/

• han45

Volkomen idiote maatregel. In feite wordt je gestraft voor gehuwd zijn/samenwonen. Ordinaire bezuinigingsmaatregel die van middeninkomens zo'n 10% van het besteedbare inkomen wegneemt. Overigens geldt dit niet alleen voor de bestaande gevallen. Ook de nieuwe gevallen vanaf 2015, die zowiezo niets meer zouden krijgen, zouden ontzien moeten worden.

Het gaat er niet om of je kan rondkomen met 10% minder, dat zal heus wel lukken, maar om het rechtvaardigheidsbeginsel.