boonvloon

• john duijtshoff

Wie kan mij antwoord geven op de volgende vraag:

Mag een pensioenfonds, ook nu ik wederom gehuwd ben, op basis van het arrest “BoonvLoon” mijn aanvullend ouderdomspensioen ongehuwd betrekken in de verrekening van de te verdelen pensioenaanspraak tbv mijn ex-partner? Mijn pensioenfonds heeft dit wel gedaan waardoor ik uit mijn ouderdomspensioen op voorhand een bedrag aan mijn ex betaal terwijl ik geen aanvullend ouderdomspensioen ongehuwd ontvang van mijn pensioenfonds.

Ik verneem graag van u.

Mvrgr, John duijtshoff

• Rick Brand

Hallo John Duijtshoff,

Voor zover ik weet dient uitsluitend het regulier ouderdomspensioen te worden meegenomen in de verdeling bij echtscheiding. Het aanvullend ouderdomspensioen ongehuwd is volgens mij een extra bovenop het reguliere ouderdomspensioen ter compensatie van het wegvallen van het AOW van de partner. Dit is een aanspraak die uitsluitend wordt toegekend aan de verzekerde en wordt, andersom, niet uitgekeerd aan de partner als de verzekerde komt te overlijden. Kortom een aanspraak die niet gedeeld hoeft te worden.

MVG Rick Brand

• Peter Jung

Rick,

Ik wou dat je gelijk had. Maar voor scheidingen voor 1 mei 1995 gaat die vlieger

helaas niet op.

Het gaat overigens om de deling van het pensioenvermogen op het moment

van scheiding, dus sec om de reserve en niet zozeer dat sprake is van een

ongehuwdenpensioen.

Wijziging van de burgerlijke staat na scheiding is niet relevant meer.

Vrgrt,

Peter

• john duijtshoff

Beste Rick,

Is jouw bewering ergens in terug te vinden? Mijn pensioenfonds is niet gemakkelijk te overtuigen omtrent hun ongelijk.

Met vr. groet,

John Duijtshoff

• john duijtshoff

Dag Peter,

Blijft een vreemd verhaal natuurlijk. Ik betaal een deel van dit pensioen aan mijn ex terwijl ik dit deel (nog) niet kan opeisen. Overigens is niet iedere pensioenadviseur gelijkluidend in hun oordeel.

Mvrgr.

John Duijtshoff

• Peter Jung

John,

Jouw pensioenfonds kan zich niet veroorloven bakzeil te halen. Immers alle berekeningen

vanaf november 1981 tot en met heden staan dan op de tocht!

Ik ben met jou nieuwsgierig waarmee Rick komt.

Vrgrt,

Peter

• john duijtshoff

Dag Peter,

Mijn pensioenfonds heeft al eerder bakzeil gehaald. Hun berekening was gebaseerd op 2 levens en dit hebben ze teruggebracht naar 1 leven. Voor een pensioenfonds heeft dit verder geen gevolgen immers de deelnemer betaald uit zijn eigen pot te veel of een juist bedrag. Natuurlijk is het dan wel ontzettend vervelend voor al mijn ex-collega's die in hetzelfde schuitje zitten, van niets weten en uit eigen zak teveel betalen aan hun ex. Ik zou dit verder best onder hun aandacht willen brengen maar weet niet hoe.

Groet, John

• Carla Rijk

Hallo,

ik heb een vraag over de contante waarde voor mijn ex-partner.

mijn pensioenfonds heeft uitgerekend dat mijn ex-partner een toekomende contante waarde krijgt van 370,67 (euro).

de contante waarde is berekend van begin pensioenopbouw (01 Januari 1982) tot 07 Juni 1984. nu schijnt het normaal te zijn dat als ik dit bedrag wil uitbetalen er nog rente bovenopkomt.

rente periode is dan van 07 Juni 1984 t/m 01 november 2016.

geldt hier ook een grens voor verevening ? Wat zou ik hem moeten betalen in 2016.

alvast bedankt voor de moeite om te reageren.

Carla Rijk

• Peter Jung

Carla,

Dat bedrag kon je alleen verrekenen in de boedelscheiding. Nu daar niet voor

gekozen is, kan verrekening alleen nog maar plaatsvinden in de vorm van

een periodieke uitkering op jouw pensioendatum.

De grens voor verevening die jij bedoelt is in feite alleen toepasbaar voor

scheidingen ontstaan na 1 mei 1995. Dus hier niet toepasbaar.

Als je een eerlijke verrekening zou willen toepassen, dan zou je het

indertijd berekende te verrekenen pensioen moeten omrekenen met

de koopsomfactor op het moment van jouw pensionering.

Denk dat je dan rekening kan houden met ongeveer een factor 14/15.

Met andere woorden elke € 1,- aan levenslang uit te keren pensioen

kan je met deze factor vermenigvuldigen.

Vrgrt,

Peter