Boon van Loon

• Jongsma

Hallo,

In 1988 zijn mijn rechten op ouderdomspensioen beschreven in het echtscheidingsconvenant en er is een berekening gemaakt door een actuarieel bureau. Het bedrag is destijds berekend

met een rekenrente van 4%. De helft van de opgebouwde pensioenrechten met het in mindering gebrachte nabestaande pensioen zou op een jaarlijks bedrag van Fl 12.740 neerkomen te ontvangen van mijn ex-echtgenoot.. In hoeverre is hier de indexering van het geheel opgebouwde pensioen van invloed en is er überhaupt indexering van toepassing op dit bedrag?

Nog een vraag: mijn ex-echtgenoot is al enkele jaren met pensioen. Had de betaling moeten starten op datum van zijn pensionering, of gaat dat in op mijn pensioendatum.

Met vriendelijke groet,

Aleid

• Peter Jung

Goede morgen Aleid,

De betaling had moeten starten op zijn pensioendatum.

Er ligt een arrest van de Hoge Raad ( zie hiervoor pagina 7 en 8 van mijn website) waarin

aangegeven staat dat als het opgebouwde pensioen geïndexeerd is, het te

verrekenen pensioen eveneens geïndexeerd wordt. Dit geldt zowel voor indexering voor

als na de pensioendatum.

Het is ongebruikelijk dat de berekening gemaakt wordt door een actuarieel bureau.

Alleen de pensioenuitvoerder kan een juiste berekening maken.

Het actuariële bureau is immers niet in het bezit van het tarieven van de verzekeraar!

Als beide partners samen overeengekomen zijn de berekening te laten maken door

een actuarieel adviesbureau dan mag dat natuurlijk.

Vrgrt,

Peter Jung

• marco tjittes

Hallo Aleid,

Ik kan u helpen om uw pensioen tegoeden te vinden en te zorgen dat u krijgt waar u recht op heeft.

Voor meer info kan u kijken op www.pensioenkwijt.nl of stuurt u een mailtje naar pensioenkwijt@hotmail.nl

Ik neem dan binnen 24 uur contact met u op zodat u snel geholpen word.

Met vriendelijke groet,

Marco Tjittes

pensioenkwijt.nl

• Peter Jung

Marco,

Wat je voor mensen kan betekenen is natuurlijk prima.

Maar ik denk dat het pensioenforum hier niet voor bedoeld is.

Je geeft geen antwoorden op de vragen die gesteld worden, maar je bent

eigenlijk alleen bezig om reclame voor jezelf te maken.

Ik vind het prima als je dat in situaties doet waar naar pensioen gezocht

wordt.

Het gaat me te ver, als je ongevraagd reclame maakt voor jezelf in zaken

waar je niets te zoeken hebt.

Vrgrt,

Peter Jung