vanaf welke leeftijd heb je pesioen opbouw

  • tienke

    mijn vriendin haar man is 55 jaar , en is met 14 begonnen met werken. werkt nu al 20 jaar niet meer (soos), nu zegt die dat die nu zijn pension af kan kopen opdat hij al vanaf 14 er voor betaalde, maar dat kan toch niet ,je bouwt toch pas met 21 jaar pensioen op, af was dat vroeger anders. ben heel benieuwd, ook zegt die dat als hij en zijn vrouw dood gaan de kinderen het pensioen krijgen . 2 tegenstrijdige dingen . en mijn vriendin gelooft alles. ik heb mijn twijfels . wie weet het

  • E. Toes

    Hallo Tienke,

    Er is geen wettelijke minimum leeftijd voor het opbouwen van pensioen. Vroeger was het echter wel zo dat een pensioen niet aangeboden werd voor deelnemers jonger dan 25 jaar. (praktisch alle pensioenuitvoerders hadden die regel toen).

    Op dit moment is het zo dat de huidige Pensioenwet voorschrijft dat een pensioenregeling geen toetredingsleeftijd mag hebben die hoger is dan 21 jaar. Oftwel, de maximale toetredingsleeftijd tot een al bestaande regeling is 21 jaar.

    Pensioen afkopen mag maar om 1 reden, en dat is wanneer de totale bruto aanspraak onder de 406,46 (niveau 2008) bruto per jaar ligt. (er bestaan nog wel bijzondere situaties wanneer een soort van afkoop ook mag plaatsvinden, bijvoorbeeld bij een bovenmatig pensioen, maar dat is nu niet aan de orde)

    Indien de man van uw vriendin dus een bruto aanspraak heeft opgebouwd die onder de 406,46 per jaar ligt mag de betreffende pensioenuitvoerder overgaan tot het afkopen van de aanspraak. Het is wettelijk niet toegestaan om bedragen die boven deze grens liggen af te kopen. Ook mag een aanspraak niet meer afgekocht worden indien de betreffende deelnemer gaat emigreren. (vroeger mocht dit wel, onafhankelijk van de hoogte van de aanspraak).

    De reden die de man van uw vriendin opgeeft (“omdat hij er al vanaf zijn 14e voor betaald”) kan dus nooit een reden zijn, omdat de wet andere uitgangspunten hanteert.

    Over het pensioen bij overlijden;

    De man van uw vriendin heeft aanspraak op een ouderdomspensioen. Dat pensioen komt tot uitkering wanneer hij de pensioenleeftijd bereikt.

    Daarnaast, indien de regeling hierin voorziet, heeft hij een nabestaandenpensioen en een wezenpensioen. Meestal is het nabestaandenpensioen 70% van het ouderdomspensioen, en het wezenpensioen 14% van het ouderdomspensioen.

    Indien hij komt te overlijden vervalt het ouderdomspensioen. Dit is immers “op zijn leven” en kan niet worden overgenomen door iemand anders, ook niet door de partner.

    Het partnerpensioen en het wezenpensioen komt echter wel tot uitkering aan de nabestaanden (partner + eventuele kinderen).

    Het nabestaandenpensioen wordt uitgekeerd zolang de partner leeft, het wezenpensioen wordt uitgekeerd tot de 18 jarige leeftijd, maar het kan nog langer indien de wees invalide is of nog naar school gaat na de 18-jarige leeftijd. (leeftijden kunnen verschillen per regeling).

    Het wezenpensioen wordt verdubbeld indien beide ouders komen te overlijden, echter blijven de einddatums van de uitkering van kracht in deze. Het nabestaandenpensioen voor de partner komt te vervallen wanneer hij of zij komt te overlijden.

    Het pensioen van de man van uw vriendin gaat dus niet over naar de nabestaanden, maar komt te vervallen. De betreffende nabestaanden krijgen een ander soort uitkering.

  • tienke

    bedankt ik weet genoeg.dat hij dus nu 5000 aan pensioen heeft gekregen kan dus nooit kloppen. en hun kinderen zijn al volwassen dus. ver boven de 18 jaar

  • E. Toes

    Afkoop bedragen kunnen best hoog zijn, zeker als het bedrag net onder de grens van 406,46 ligt is 5000 euro als afkoopbedrag helemaal zo gek nog niet.

    Echter denk ik niet dat hij in ruim 15 jaar werken minder dan 406,46 heeft opgebouwd. Indexering alleen al kan ervoor zorgen dat de opgebouwde aanspraken door de jaren heen boven de grens uit komen.

  • tienke

    als ik straks 25 jaar pension heb opgebouwd kan ik het dan ook laten uitkeren?

  • E. Toes

    Niet als uitkering ineens (oftewel, u kunt het waarschijnlijk niet laten afkopen).

    Zoals eerder gezegt, een pensioenuitvoerder mag alleen aan aanspraak afkopen indien de totale bruto aanspraak onder de 406,46 per jaar ligt. Als dit bij u niet het geval is na 25 jaar opbouw, mag het niet afgekocht worden.

    U kunt het wel laten ingaan. U gaat dan een maandelijkse uitkering ontvangen. Dit mag echter pas vanaf de 55-jarige leeftijd.

  • Kay

    Beste heer/mevrouw,

    Zouden jullie mij bij deze vraag kunnen helpen.

    Ik heb een tante die een eigen zaak heeft. Een VOF. Zij is zelf nu 60 jaar.

    Door omstandigheden heeft zij nooit pensioen opgebouwd. Is het nog mogelijk dit te doen?

    Wat zijn de mogelijkheden die ze heeft?

    Alvast bedankt!

    Groet,

    Kay

  • E.Toes

    Hallo Kay,

    Fiscaal voordeling banksparen is sinds 01-01-2008 mogelijk http://nl.wikipedia.org/wiki/Banksparen , daarnaast is het mogelijk om een lijfrente af te sluiten bij een verzekeraar. Echter, omdat uw tante al 60 jaar is, zullen de kosten hiervan waarschijnlijk erg hoog zijn. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijfrente

  • A.POKER

    IK WERK VANAF 1967 EN IK WERK NU NOG 40 UUR PER WEEK ALS CHAUFFEUR IK BEN GEBOREN IN 1953 IK HEB PRE PENSION OPBOUW WAT IS NU MIJN LEEFTIJD ALS IK EERDER WIL STOPPEN MET WERKEN EN HOEVEEL % UITKERING HEB IK DAN EN WAT IS MIJN LEEFTIJD OM TE STOPPEN

  • MARC PAT

    ik werk al vanaf mijn 16e levensjaar,maar wanneer is mijn pensioenopbouw begonnen??.