Inderdaad een interessante discussie. Ikzelf ben al een tijdje bezig om info te verzamelen over aanvullende pensioenregelingen voor mij en mijn collega's (bouwpensioenfonds).
Uit wat ik tot nu toe heb gezien is dat het hel interessant lijkt om een aanvulling via je werkgever te regelen, zodanig dat zowel de werkgever en de werknemer er netto vrijwel niets op achtereuit gaat en er dan tot ongeveer €1000-€1200 per jaar kan worden ingelegd als premie in een dergelijke constructie ( C-constructie).
waar ook ikechter van ‘schrik’ zijn de hoge kosten die aan zo'n polis worden opgehangen, zonder dat daar transparant over wordt gedaan.
Ik heb dat voor mijzelf zichtbaar gemaakt door in excel een spaarbedrag te simuleren over een zelfde aan te nemen periode en met een gelijke maandelijkse inleg. Spelend met het normaal gehanteerde rendement van 4% en met aftrek van kosten vóór het rendement kom ik net als besmart op kosteninhoudingen waar ik van schrik.
Wel bieden een aantal pensioenfondsen een aanvullingsregeling waarbij bruto wordt gespaard voor een aanvullend pensioen. Bij het bouwpensioenfonds noemt men dat BETERpensioen, en de kosten daarvan bedragen ‘slechts’ 3% van iedere inleg +0,6% van het fondsrendement.
Wanneer ook andere fondsen dergelijke kosten berekenen, zou dat wellicht interessanter kunnen zijn.