wajong

• Marieke

Ben 26 jaar en ontvang een Wajong uitkering. Ik heb mijn studie kunnen afronden maar heb daarna nooit kunnen werken. Er is dus geen sprake van pensioen opbouw via de werkgever of een wao uitkering. Ik kan nergens iets vinden over eventuele regelingen bij een Wajong uitkering. Moet ik maatregelen nemen in verband met mijn pensioen?

• Simon Kabelfoon

U heeft t.z.t. recht op AOW en die is ongeveer 70% van de Wajong-uitkering die u nu heeft.

• Teun

Geeft het blijk van grote domheid te vragen wat een wajang uitkering is?

• Simon Kabelfoon

Neen Teun.

• Simon Kabelfoon

Hoewel, toch een beetje.

Het gaat namelijk om een Wajong en niet Wajang-uitkering.

Wajong staat voor Wet arbeidsongeschiktvoorziening jonggehandicapten

• Teun

een uitkering van 100/70 van de WW en nooit premie ervoor betaald? Ben net van mijn stoel afgevallen, te lang uit Nederland weg denk ik.

• Simon Kabelfoon

Klim maar weer terug in die stoel van je Teun.

Je zal maar als jonggehandicapte van jongsaf aan kansloos zijn in onze (arbeids-)markt.

Dan is de Wajong geen vetpot, maar een (schamele) basis.

Jij hebt blijkbaar het geluk gehad altijd gezond te zijn geweest en blijkbaar een bestbetaalde baan (en dan nog zeuren over een korting op pensioen ook).

Dat gaat helaas niet voor iedereen op en dan ben IK blij, dat er in ieder geval nog iets van onze verzorgingsstaat over is.

• Teun

waarom denk je dat ik fiscaal met der woon vertrokken ben? Kon de rode wurggreep niet meer velen, het verpeste mijn leven.

• Simon Kabelfoon

De kleur die je aangeeft is misschien mijn kleur wel niet (maar da's en hele andere discussie dus die gifbeker laat ik even passeren), maar dat neemt niet weg, dat ik blij ben, dat er voor bepaalde groepen in Nederland in ieder geval weleen voorziening is.

Feit is, dat Nederland er blijkbaar voor kiest dergelijke systemen in tact te laten ongeacht welke “kleur” aan de beurt is.

En als inwoner van Nederland respecteer ik dat.

't Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

• Kelvin

Hoi Simon en Teun,

Met jullie redetwisten is de vraag van Marieke nog steeds niet beantwoord.

En daar gaat het toch om nietwaar