wajong

• Simon Kabelfoon

A. geeft u zelf ook geen antwoord (ik heb bij mijn weten zelfs nog nooit een antwoord van u gezien)

B. in mijn eerste reactie is wel een antwoord gegeven aan Marieke (en wellicht is dat voor haar afdoende). Anders horen “we” wel.

Overigens kunnen Teun en ik dergelijke discussies inderdaad beter apart voeren.

Neem me vooral niet kwalijk wanneer dit u (of Marieke, want die stelde uiteindelijk de vraag) heeft gestoord.

• teun

Kleine correctie, het kost een paar centen maar dan heeft een ander dan ook wat. Degene die er wat aan heeft ,is per definitie in Holland een ander. Mijn Opa , mijn vader zaliger en ik hebben er altijd aan bijgedragen , maar nooit wat getrokken, dat kwam de familie eer te na.

• teun

Simon, wat ik in je bewonder is dat je altijd een Heer blijft, bravo!

• Denny

Teun dit heeft NIETS met eer te maken.

Je zou maar een handicap hebben dan piepte je wel anders.

• hs

Marieke,

Anrwoord op je vraag:

Kijk op de web-site UWV opbouw pensioen bij uitkeringen.

En daar lezen wij geen pensioen opbouw WAjong.uitkering helaas.

Gestudeerd of niet, geen werkgever geen pensioensopbouw.

Dus zorgen voor een werkgever.

Het zelfde geldt als je in de WAO of WIA bijstand zit.

En dit is erg zuur als je 65 wordt. (voorbeeld).

Mocht je morgen 65 jaar worden dan val je erg terug van: bijstand, WAO,WIA,WAJONG (inclusief vakantiegeld).

Je krijgt dan AOW net genoeg om in leven te blijven.

Alleenstand 1.0074,83brutto , netto 991,15. (vakantiegeld bedraagt 56,98 euro per maand en wordt in mei uitbetaald)

Samenwonend of getrouwd zijn bruto 748,55 en schoon allebei 690,54+690,54 =1.381,08.(vakantiegeld 40,70 euro per maand en wordt in mei uitbetaald.

Aanvraag huursubsidie, kwijtschelding waterschapbelasting en reinigingsheffing.

Zolang deze regering ook dit weer niet gaat weghalen.

Bekijk het bedrag wat je aan WAJONG uitkering krijgt en het bedrag waar je rond van moet komen als je naar of in de AOW beland. Gelukkig krjgt men in Nederland nog wat maar een vet pot is het niet meer na je 65e jaar.

Sparen (wie kan dit nog in een uitkering zo wenselijk zijn.(stoppen in een oude kous).

• Grad

Marieke,

Natuurlijk kan je een voorziening treffen, de vraag is hoeveel wil/kan je er aan besteden?

De wajong uitkering is immers geen vetpot

De oplossing is banksparen of een lijfrente verzekering.

Bank sparen is tegen een wat hogere rente dan de normale spaarrente vastzetten van je spaargeld tot na je 65 ste

daarna kan je het in 20 jaar opsoeperen

Het is aftrekbaar voor de belastingen ( voorzover ik weet) zolang als het vaststaat.

Als je het na je 65 ste uitkeert betaal je alsnog wat belasting

Een lijfrente is iets dergelijks maar dat zoek je zelf maar op.

Ik weet niet wat dit betekent met alle plannen van Rutte. Misschien is een lijfrente dan beter.

Vraag eventueel bij sociale raadslieden nader advies.