Kan pensioen aftoppen nu zo maar?

• Teun

Ik heb door een aantal veranderingen in de pensioen regeltjes over de ruim 40 jaar dat ik bij deze multinational werk een theoretisch pensioen dat ongeveer 2800 euro meer is (op pensioen datum) dan mijn pensioen gevend loon. Heel goed denk ik, maar het pensioen fonds heeft bedacht dat het afgetopt moet worden. Ik hen wel al die jaren premie betaald. Kan dat nu zo maar, dat bij decreet de zaken aanpassen?

• Simon Kabelfoon

Blijkbaar kan dat.

Denk dat er sprake was/is van een bovenmatig pensioen (is meer dan 100% laatstverdiende loon).

• Teun

Mijn punt is dat er voor betaald is en een aantal jaren, de laatste, er betaald werd maar niet opgebouwd. Afpakken waar voor betaald is is toch diefstal, of zie ik dat verkeerd?

• Teun

Simon, weet jij waarom de verzekerings pagina op slot is gedaan? Dat de beheerder even weg is is toch geen goed argument?

• Simon Kabelfoon

Komt op andere pagina's ook voor, niets bijzonders.

Wanneer beheerder weg is kan pagina (met name ongewenste prikkers) niet beheerd/beheerst worden met alle risico's van dien.

Je kent dat wel, reacties van prikkers die tot een eindeloze en nutteloze discussie leiden.

't Is geen actie tegen jou, hoewel dat gezien een aantal reacties op topics had gekund.

Was ineens een hele “draad” kwijt waarin jij nogal een prominente (en voor vele discutabele) rol speelde.

Begrijp je overigens niet altijd Teun.

Het heeft zo weinig zin om een ongenuanceerde mening te ventileren op de vraag van iemand en daar ben jij ondertussen wel de koning in geworden.

Gebruik de prikborden zoals ze bedoeld zijn.

Of een vraag stellen en hopen op een serieus antwoord waar je wat mee kan.

Of een reactie op een vraag die iets toevoegt voor de vragensteller.

Da's toch niet teveel gevraagd?

Zoals jezelf regelmatig te kennen geeft ben je blijkbaar al lang weg uit Nederland.

Het geeft niets, dat je dan ontwikkelingen in onze samenleving mist, maar probeer dan geen (in onze “normen en waarden”) achterhaalde meningen te prediken.

Ze raken echt af en toe kant noch wal.

Je vraagt voorts regelmatig om de tomaten en andere rotzooi naar je werpen.

Dat doe je trouwens ook op andere prikborden (in Bangkok o.a. kwam ik na enig speurwerk achter, onder de naam Marcus).

Ik begeef me nogal onder een heel divers pluimage en doorgaans zijn lieden die zich zo uitlaten alleen uit op rotzooi en onrust/ongein.

Probeer je niet met dat pluimage te vergelijken, want je wekt toch wel de indruk op me, dat je vaak beter weet. Laat dat dan ook af en toe zien a.u.b.

• Simon Kabelfoon

Het is maar de vraag of je daarvoor betaald hebt.

Ken de regeling waar je deelnemer in bent niet en kan dat dus niet inhoudelijk beoordelen.

Er zijn wel meer regelingen waaraan men betaald zonder daar rechten aan te kunnen ontlenen.

Denk aan VUT-regelingen en de AOW.

Dat zijn omslagregelingen, waarbij de werkende deelnemers betalen voor de uitkeringsgerechtigden.

Dus op zich is het niet zo'n vreemd fenomeen.

• Teun

Netjes gezegt Simon, maar het is af en toe wel leuk.

Een opmerking moet mijn van het hart, naar aanleiding van: “Het geeft niets, dat je dan ontwikkelingen in onze samenleving mist, maar probeer dan geen (in onze ”normen en waarden“) achterhaalde meningen te prediken.”

Met dit “onze” zet je dus de hele Nederlandse maatschappij onder een noemer, en dat gaat een beetje te ver.

En wat ontwikkelingen betreft (dus niet door iedereen als positief gezien) kan je de laatste jaren zien dat het schip van de rotsen wegdraaid en een wat meer middenkoers gaat varen.

Wat die normen en waarden betreft leef je in Nederland in een biosfeer, een gouden kooitje. Zo zit het grootste deel van de wereld niet in mekaar. Omslag stelsel, de pot is altijd leeg, de mazelpikken allang overleden. Wel je ziet waar we op af stevenen, an lang leve de pensioenfondsen die op een busnesswijze de zaken met 130% dekking voor mekaar hebben

• Simon Kabelfoon

Wellicht iets te ver door gegeneraliseerd dat “onze”, maar het feit, dat bepaalde regels en voorzieningen toch maar steeds in stand blijven en dat vaak al decennia-lang, geeft aan, dat blijkbaar de meerderheid van de Nederlandse samenleving het er mee eens is. Zo werkt een democratie dan ook weer.

In die zin is er dan toch weer sprake van “onze”.

• Huub

Het lijkt mij dat de eigen bijdrage op 0 gesteld moet worden zodra het maximum pensioenniveau is bereikt en er bovenmatigheid dreigt; niet alleen moreel maar ook juridisch.

Bijdragen voor opbouwpensioenen moeten altijd leiden tot opbouw volgens de PSW.

Wellicht kan een kleinere bijdrage nog gehandhaafd worden voor de risicopensioenen (overlijden en arbeidsongeschiktheid).

• teun

democratie is toch de wil van de meerderheid aan de minderheid opleggen? Ja ik weet het met de veranderbare grondwet in de hand? De werkende autochtone ongehuwde is zo'n beetje de slechtste minderheid om bij te horen. Wat een rommeltje toch he? Honden die wegenbelasting moeten betalen (honden belasting), maar katten en kanariepietjes niet. Spaarzaam zijn en voor je zelf willen zorgen resulteerd in veel belasting betalen waarvan dan luiwammessen en aangewaaide buitenlanders weer mee van douceurtjes voorzien worden. Ja zolang de paar paarden voor de kar fli8nk van blindkleppen voorzie, dan gaat dat nog wel een tijdje goed denk ik. Maar ik hou het al 25 jaar voor gezien en als ik nu naar het welzijn van mijn hollandse peer kijk, zo zielig