afgekocht pensioen

• alina

In een convenant, uitgesproken door de rechter heb ik het ABP pensioen toegewezen gekregen. Mijn ex-man heeft het pensioen gehouden van Zwitserleven.

Ik dacht nu voorgoed het draadje doorgeknipt te hbben, maar niets is minder waar.

In 1982 gescheiden en val in de regeling Boon van Loon. Het convenant heb ik pas in 1996 rond gekregen, kun je nagaan hoeveel moeite dat heeft gekost.

Volgens het ABP blijft mijn ex de zeggenschap houden over het ABP pensioenfonds en al heeft hij schriftelijk bevestigt, dat ik de jaaropgaves toegestuurd krijg, krijg ik helemaal niets. Mijn ex erover aangeschreven , geen antwoord. Gebeld en toegespeeld gekregen, dat ik een zeur ben. Het zijn nu wel mijn rechten… Het ABP blijft vrouwen als tweederhands beschouwen, ook al heb je alles zwart op wit. Is hier nog iets aan te doen???? Zo ja heel graag een antwoord.

• Huub

Blijkbaar is het bij u zo geregeld dat uw ex een deel van zijn ouderdomspensioen afstaat aan u, gebaseerd op hetgeen onder het Boon-Van Loon arrest u toekwam als pensioeninkoop van het afgescheiden pensioenvermogen op de datum van boedelscheiding.

Ik weet niet of u rechtstreeks van ABP pensioen ontvangt of van uw ex.

Als u rechtstreeks van ABP pensioen krijgt en er wordt loonheffing ingehouden dan dient u aldaar een jaaropgave te krijgen. De inhoudingsplichtige verstrekt imeers de jaaropgave. Als u van uw ex beurt zal dit bruto gebeuren, precies het bedrag wat in het convenant is genoemd (eventueel nog geindexeerd indien dit is overeengekomen; uw jaaropgave is dan niets anders als de som van de ontvangen betalingen; dat kunt u dus zelf.

Uw ex heeft geen zeggenschap over uw pensioendeel; slechts zijn overlijden kan het doen beeindigen.

Huub

.

• alina

hallo Huub,

Bedankt voor de reactie, maar ik ben nog niet op de leeftijd, dat ik gepensioneerd ben.

Dit gebeurd als mijn ex over 4 jaar met pensioen gaat ik heb dan nog vier jaar te gaan voor het zover is.

Wat wij hebben gedaan is verschillende pensioenen gedeeld, zodat we niets meer met elkaar te maken hebben. N.l. mijn ex heeft het zwitserleven en ik heb het pggm en abp. Ter verduidelijking dat abp pensioen is naar rato berekent met het zwiltserleven , daar heb ik afstand van gedaan.

Nu is het zo dat ik de jaaropgaves van het abp wil hebben, dit heeft mijn ex ook schriftelijk toegezegd bij het maken van het convenant.

Het abp echter werkt niet mee en ziet mijn ex aan voor de hoofdverzekerde.

Snap je mijn onmacht?

Leny

• Huub

OK Alina; ik zie nu hoe de zaak in elkaar zit.

Ik begrijp je onmacht en ik begrijp daarnaast de onmacht van het ABP.

Het ABP ziet jou niet anders als een speciaal begunstigde van een deel het pensioen van je ex. Voor het ABP is je ex de enige verzekerde en feitelijk is dat ook zo; enfin het is niet mijn taak om de pensioenuitvoerder te verdedigen, maar ik ken wel (uit ervaring) zijn problemen.

Als je dan niet elk een jaaropgaaf automatisch kan krijgen dan kun je wel zelf regelmatig via een schriftelijk verzoek informeren naar de stand van de bedragen welke jou toekomen. Of het echt werkt weet ik niet.

Overigens 1: het bedrag dat jou toekomt zal alleen maar wijzigen als je daarover iets hebt afgesproken destijds (prijsindex, loonindex, procentueel deel enz). Als je aanspraak nominaal gelijk blijft is je eerste opgave ‘eeuwig’ geldig.

Overigens 2: er is een mogelijkheid het jou toekomende deel van het ouderdomspensioen tesamen met jouw aanspraak op weduwenpensioen om te laten zetten naar een pensioen op alleen jouw leven (ingaand op jouw pensioendatum) ; dan pas ben je echt los. Vraag het ABP naar die mogelijheid; je ex moet hier wel mee instemmen, maar hij is dan immers ook echt los nietwaar?

Huub

• alina

Hallo Huub,

Wel bedankt voor je tip en ik ga dit zeker proberen voor elkaar te krijgen bij het ABP.

Het is zo dat het gehele pensioen voor mij is. Dit wil zeggen, m,ijn ex heeft het opgebouwd tijdens ons huwelijk. De pensioenjaren zijn ongeveer 9 jaren. Hij is nadien gaan werken voor een andere firma en ook een ander pensioenfonds n.l. Zwitserleven, zodoende hebben we de pensioenen gedeeld.

In ieder geval ga ik het proberen en als het is gelukt hoor je van me. Okë?

Groetjes van Leny

• Huub

Ik snap het Alina; leuke verdeling zo. Ga het inderdaad proberen te ‘converteren op eigen leven’, zoals dat heet.

Als dat lukt kun je vervolgens proberen deze nieuwe polis (slaperspolis) over te laten brengen naar de pensioenuitvoerder van je huidige werkgever; dit moet in principe ook nog kunnen, maar hoeft niet altijd voordelig te zijn; enfin tzt hoor ik meer; succes met alles; ik vond het leuk.

Huub

• Teun

1982? en die man nog lastig blijven vallen, sorry maar dat lijkt op het naar de Titanic duiken voor kostbaarheden

• Teun

wie heeft de premies betaald, zou dat er wat mee te maken hebbn?

• Teun

Alinea misschien dom , maar als je nu beide gewoon je eigen pensioen hou, gesloten beurzen, is dat niet het makkelijkste?

• alina

Goedemorgen Teun,

Bedankt voor je cynische reactie. Blijkbaar heb je het niet goed begrepen, wil je dan geen commentaar geven? Dit verdient niemand.

Groetjes Leny