Een tussenpersoon is niet vergelijkbaar met een autoverkoper of bakker, wij bieden een dienstverlening aan en verkopen geen fysiek product. Een accountant of advocaat is beter vergelijkbaar met een tussenpersoon, deze beroepsgroepen hanteren vaak een uurtarief voor de dienstverlening óf vragen een vast bedrag per klus. Ik zal persoonlijk geen opdracht geven aan een accountant die op voorhand tegen mij zegt “ik wordt betaalt via provisie, hoeveel dat precies is gaat je niks aan!â€Â.
Praktisch elke tussenpersoon zal het met mij eens zijn dat de standaard afsluitprovisie in sommige situaties exorbitant hoog is in verhouding met de geleverde prestatie. Dan komt er vanzelfsprekend het verweer dat zo’n “provisieknaller†nodig is om de vrijblijvende adviezen van 10 shoppers te compenseren. Dit verweer is ook geheel correct, zo werkt de markt op dit moment… Nederlanders zijn shoppers en willen voor een dubbeltje op de eerste rang, maar juist dit gedrag zorgt er voor dat een hoge provisie noodzakelijk is om het stelsel in stand te houden.
Een manier om deze cirkel te doorbreken is het geven van openheid over de afsluitprovisie. Het zal een grote impact hebben op de gehele assurantiebranche, maar voorruitgang moet je accepteren en niet proberen te stoppen.