pensioen en ww

• jan

zit in de ww en wordt binnenkort 60 jaar heb hiervoor achtereenvolgens bij 4 bedrijven gewerkt.

Bij het eerste bedrijf wordt op 60 jaar maandelijks duur betaald pensioen uitbetaald

Kan dit niet uitstellen en of overhevelen omdat ik niet werkt.

Maar ik wordt wel met 100% van mijn pensioen uitkering gekort op mijn ww uitkering!

Wie weet raad om deze kromme regeling te omzeilen ?

m.v.g. Jan

• Paul

Daar is geen oplossing voor en, dunkt me, terecht. WW is een loonvervangende uitkering. En u krijgt al een loonvervangende uitkering, namelijk pensioen. Dubbelop is teveel van het goede.

• jan

Kan wel waar zijn, maar ik heb hiervoor zelf niet gekozen

Als ik gewerkt had zou ik dit indien gewenst ,ook kunnen krijgen.

Maar een pensioen is toch wat je zelf al reeds duur betaald hebt.

Mijn inkomsten zijn door de ww al reeds gehalveerd, is dit dan terecht, om deze term ook maar te gebruiken.?

Dus dunkt me, waarom nu al mijn eigen geld op te eten?

Ik maak toch geen misbruik van deze vevervelende situatie ik heb toch recht op ww

en mijn pensioen is toch prive en geen algemeen.

waarom dan de opmerking , dubbelop is teveel van het goede?

Met vriendelijke groet,

Jan

• Paul

Beste Jan,

De WW is een inkomensaanvulling bij werkloosheid. Als u inkomen uit arbeid krijgt (winst uit een bedrijf, salaris of pensioen) wordt dat gekort op de uitkering. U heeft volledig gelijk door te stellen dat de WW niet wordt gekort als u uw pensioen tot 65 zou kunnen uitstellen. Dan is er immers ook sprake van een inkomensgat van 60 tot 65. Weliswaar vertaalt zich dat in een hogere pensioenuitkering vanaf 65, maar daar kijkt de WW niet naar. Zo werkt het systeem nu eenmaal.

Ik begrijp uw “frustratie” best, omdat u en niemand er voor kiest om te worden ontslagen en het zuur is om te zien dat uw uitkeringsrecht wordt gekort. Maar het is en blijft een inkomensaanvulling. Sorry, meer kan ik er ook niet van maken.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Toontje

Hallo

Ik vind dat paul eigenlijk geen antwoord op de vraag van Jan geeft.

Jan vraagt niet naar een mening of het wel of niet terecht is dat hij nu een WW uitkering ontvangt.

Antwoord op jou vraag Jan: Prober eens bij een van de 4 pensioenfondsen waarbij jij bent aangesloten ( geweest ), misschien weten zij een oplossing, bijvoorbeeld dat geld pas uitbetalen als je 65 bent.

groeten Toontje

• Paul

Volgens mij heb ik Jan een vrij duidelijk antwoord gegeven Toontje. Als het pensioen niet is uit te stellen, vindt er een korting plaats. En Jan gaf aan dat uitstel niet mogelijk was, dus vertel me maar wat ik fout heb gezegd/geschreven.

Met vriendelijke groet,

Paul

• jan

Beste Toontje,

Bedankt voor je antwoord ik moet je helaas vertellen dat ik jou oplossing al heb nagevraagd. Als je niet meer werkt kun je niet uitstellen en ook niet meer overdragen naar een ander pensioenfonds.

Waar ik op reken is dat er meer mensen zijn met dit probleem en of er een legale manier is om dit op te lossen.

Het UWV zegt standaard je wordt gekort.

Met vriendelijke groet,

Jan

• Paul

Beste Jan,

Een hele “getruckte” oplossing zou zijn om voor één dag bij een bedrijf in dienst te treden dat u een pensioen toekent voor die ene dag. En dan om waardeoverdracht te verzoeken van uw oude pensioenen naar uw nieuwe pensioenregeling. Dat kan een C-polis zijn waar u na het ontslag zelf de beschikking over krijgt, incl. de mogelijkheid tot uitstel van de ingangsdatum. Nogmaals: het is erg gekunsteld maar wel legaal. En het kost ook het een en ander aan advies/provisie etc.

Ik zit nu ook hardop te denken, maar zie zo 1-2-3 geen gaten in het bovenstaande. En als anderen die wel zien, dan schieten ze maar.

Sterkte met het hele verhaal.

Paul

• Ric

van belang is exact te weten welke voorwaarden het pensioenfonds stelt voor uitstel. (bijvoorbeeld: dat je minimaal anatal uren moet werken of zo). Dat moet eerst boven water komen en dan pas kun je naar een mogelijke gekunstelde oplossing nadenken.

• Karin

Jan,

Ben je vanuit een werk situatie in de ww gekomen?

Groet

Karin