pensioen en ww

• jan

Karin.

Ik ben vanuit een werkende situatie in de ww gekomen.

Heb bij het eerste bedrijf Philips 30 jaar gewerkt en 23 pensioenjaren opgebouwd.

Daarna bij nog 3 andere bedrijven, waarvan de laatste failliet ging en van daaruit voor het eerst na 40 arbeidsjaren in de ww.

Ik had de hoop dat Philips mijn pensioendatum zou uitstellen naar 65 jaar maar helaas gaat dat niet.Indien dit zou kunnen wordt mijn pensioen uitkering bij 65 jaar ook meer, wat ik best kan gebruiken i.v.m. pensioenbreuken.

Hopelijk genoeg informatie?

Met vriendelijke groet,

JanKarin schreef:

>

> Jan,

>

> Ben je vanuit een werk situatie in de ww gekomen?

>

> Groet

> Karin

• Paul

Beste Ric,

Als Jan met die nieuwe, kortstondige werkgever gewoon afspreekt dat het pensioen pas op 65 ingaat, is hij toch klaar? Voor een pensioenregeling die in 2005 wordt opgestart, is dat zelfs verplicht (behoudens de overgangsmaatregel voor eind 2004 al lopende regelingen).

• Karin

Jan,

Heb je van het FVP geen bericht ontvangen? Deze kunnen namelijk voor jou pensioenpremie betalen aan de laatste pensioenuitvoerder als je aan de gestelde eisen voldoet. Er geldt sinds kort wel een wachttijd van een half jaar. Neem eens contact op met hen.

Karin

• Ric

maar het ging toch om het pensioen wat hij bij de voirge werkgever heeft opgebouwd ? Om die uit te stellen naar 65 jaar ? Dan is het m.i. nodig te weten welke voorwaarden die vorige uitvoerder voor eisen stelt voor het toestaan van uitstel.

• Paul

Kennelijk ging ik te snel voor je Ric. Wat mijn beoogde opzet is, is het volgende. Jan komt voor 1 dag in dienst bij een bedrijf, en krijgt een pensioentoezegging om op 65 te pensioneren. Pleeg waardeoverdracht naar deze regeling en klaar is Kees (en Jan).

• Ric

waardeoverdracht ? het betreft toch geen aansluitend dienstverband in relatie tot het reeds opgebouwd pensioen bij de werkgever met een pensioenleeftijd lager dan 65 jaar ?

• jan

Beste Karin.

Ik denk dat je mijn probleem niet goed begrijp.

Als ik 60 jaar wordt over een paar maanden dan ontvang ik per maand een opgebouwd pensioen.

Dit pensioen kan niet opgeschort worden omdat ik niet werkt

Ook overdracht naar een ander pensioenfonds gaat niet om dezelfde reden.

als ik nu zou werken dankon ik het opschorten voor pensioenbreuken op te vangen.

MAAR NU NIETS DAARVAN EERST JE PENSIOEN MAAR OP ETEN

groetjes,

jan

• Karin

Als je een FVP regeling hebt bij je laatste pensioenuitvoerder is waardeoverdracht wel mogelijk. Ik begrijp je probleem wel. Ik neem aan dat je van de pensioenuitvoerder die jou een uitkering wilt verstrekken een aanvraagformulier hebt ontvangen. Als je deze niet instuurt vraag je ook geen pensioen aan. Pensioen is immers een haalplicht en heeft geen brengplicht door de pensioenuitvoerder. Niemand kan jou volgens mij verplichten het pensioen te aanvaarden. En als je geen andere inkomsten hebt kunnen ze je ook niet op je uitkering korten. of heb ik het mis?

• Paul

Dat is wettelijk ook niet vereist Ric

• Ric

dat weet ik, maar een uitvoerder die niet toestaat om pensioenen uit te stellen zal ook niet toestaan om, buiten de wettelijke regels om, vrijwllig waardeoverdracht te plegen.