Beste Jose,
Dit volg ik even niet. U bent er al mee bij een pensioenadviesbureau langs geweest, en die geven er kennelijk geen mening over? Begrijp ik het zo goed? ik vind het een beetje raar om jezelf pensioenadviseur te noemen, en dan kennelijk niet zelf een brief naar het pensioenfonds kunt dichten, en vraag me dan ook af of u bij de juiste adviseur bent binnengelopen.
Om de kosten even in het verhaal te betrekken: heeft u een rechstbijstandsverzekering? Dan wordt het tijd om eens met die club contact op te nemen.
U kunt ook overwegen eens bij een rechstwinkel naar binnen te stappen. Die organisaties doen dit soort werk vaak voor bescheiden tarieven of gratis. Hoe de kwaliteit is, kan ik niet beoordelen.
Een derde optie is om een advocaat in te huren. Veel advocatenkantoren rekenen niets voor een eerste gesprek. Dan kunt u zien of de mensen u bevallen, en of zij het een haalbare zaak achten. Na het eerste gesprek zet de advocaat de urenmeter aan voor dit soort klussen. Afhankelijk van uw inkomen en vermogen gebeurt dit tegen het volle tarief of een beperkt tarief. In dat laatste geval betaalt de Staat via een verrekeningsstelsel een deel van de nota van de advocaat. U kunt dit nalezen op www.advocatenorde.nl
Een brief richting het pensioenfonds hoeft, met alle gegevens die u heeft aangeleverd en de reacties hier, denk ik niet zo'n tijdrovende klus te zijn.
Of het zinvol is om er kosten voor te maken hangt van 2 dingen af. De haalbaarheid van uw zaak en de kosten vs pensioenopbrengsten. De haalbaarheid schat ik hoog in. Over het tweede punt kan ik u weinig zinvols melden. Daarvoor is inzage in de cijfertjes nodig.
Sterkte met de afweging, en als er nog vragen zijn (of een uitkomst), hoor ik het graag.