discriminatie

• Barry

Mijn naaste collega en mijn direct manager hebben bij mijn werkgever vanaf jan. 2007 een pensioenregeling.

Ik heb vanaf jan. 2006 aangedrongen bij mijn werkgever ook een pensioenregeling te willen maar heb tot op heden nul op rekest gekregen ondanks dat ik het verzoek bij ieder jaargesprek in december heb gedaan.

Is het nu niet zo dat omdat mijn naaste collega, met dezelfde functie een regeling heeft dat ik daar dus ook recht op zou hebben.

Er is geen collectieve regeling bij mijn werkgever, het zijn individuele afspraken die gemaakt zijn met mijn collega en manager.

• Sandra Klein Lenderink

Hallo Barry,

Je hebt helemaal gelijk. Het is niet toegestaan dat een werkgever willekeurig aan de éne werknemer wel een pensioentoezegging doet en aan de andere niet. De wet geeft duidelijk aan dat deze vorm van discriminatie niet is toegestaan. Als jij in exact dezelfde functiegroep zit als jouw collega, is je werkgever verplicht om die pensioenregeling ook aan jou aan te bieden net zoals aan iedere andere werknemer in diezelfde functiegroep. De regeling dient voor een ieder gelijk te zijn. Het maakt daarbij geen verschil of er een collectieve regeling is of niet,

Het is bijvoorbeeld wel toegestaan om een werknemer in de functiegroep ‘administratieve medewerkers’ en pensioen toe te zeggen en bijvoorbeeld niet aan de mensen achter de lopende band.

Ik ben overigens wel erg benieuwd welke reden zij aanvoeren om jouw verzoek af te wijzen.

• Paul

Beste Barry en Sandra,

Een werkgever mag wel degelijk een pensioentoezegging aan één werknemer doen zonder daarmee een verplichting over zich af te roepen voor het overige personeel. Art. 7 lid 4 PW spreekt over een toezegging aan een groep van werknemers, die aanleiding kan zijn (niet “is”), om uitgezonderde werknemers in de pensioenregeling op te nemen. Een groep van werknemers impliceert allereerst dat er sprake is van meerdere vergelijkbare werknemers die een gelijksoortige pensioenovereenkomst hebben. Daarvan lijkt me hier geen sprake. Bovendien heeft de werkgever nog eens expliciet aangegeven geen pensioenovereenkomst met Barry te willen sluiten, en dat mocht in 2006 op basis van de destijds geldende PSW.

• Sandra Klein Lenderink

Hoi Paul,

Ik ben het niet geheel met je eens. De discussie over het onderwerp ‘discriminatie’ speelt zich namelijk niet af binnen de Pensioenwet (PW), of eerder in de Pensioen- en Spaarfondsenwet (PSW). De PSW had tot doel zekerheidsstelling van het pensioen van de werknemer, indien de werkgever een pensioen toe heeft gezegd (hij is hiertoe immers niet verplicht). De PW gaat hierin nog een stapje verder en regelt in verder gaande mate:

- transparantie (verdeling verantwoordelijkheden werkgever - werknemer - uitvoerder)

- toezicht op de pensioenuitvoerders

- toegang (introductie maximale toetredingsleeftijd naar 21 jaar).

Je verwijst in je antwoord naar artikel 7 lid 4 van de PW. Dit lid geeft aan dat wanneer de werkgever geen pensioenaanbod heeft gedaan, Barry automatisch geacht wordt een toezegging te hebben gekregen als aan één of meer collega's in dezelfde functiegroep een pensioen is toegezegd. Daarvan is hier helemaal geen sprake, want de werkgever heeft namelijk expliciet aangegeven hem geen pensioentoezegging te doen. Overigens heeft Barry in zijn case aangegeven dat hij wel degelijk tot een groep behoort, er is namelijk een naaste collega die wel een pensioentoezegging heeft. Mijn conclusie (en aanname is dan) dat beiden tot dezelfde functiegroep behoren en gelijksoortig werk doen. Barry, klopt dit?

In deze discussie is de PW dus niet interessant. Deze wet zegt alleen iets over de bescherming van werknemers ALS er een toezegging is gedaan. Voor het beoordelen of deze pensioentoezegging discriminerend is, moet je kijken naar de wetgeving rondom gelijke behandeling. Deze stelt dat de werkgever is gehouden om gelijke gevallen gelijk te behandelen. Vergelijkbare medewerkers (wat betreft functie en dergelijke) aan wie een pensioen is toegezegd, zullen er aanspraak op kunnen maken dat zij een vergelijkbaar recht op pensioen opbouwen. Medewerkers die een bepaalde functie vervullen, mogen een ander pensioen opbouwen in vergelijking met anderen (uit een andere functiegrieo) aan wie mogelijk zelfs geen pensioen is toegezegd.

In beginsel hebben medewerkers die een vergelijkbare functie vervullen recht om net als hun collega's een bepaald pensioen op te bouwen. Uitzonderingen hierop, die zich (mogelijk) nog voor mogen doen zijn; een verschil in behandeling als een medewerker nog niet een bepaalde leeftijd heeft bereikt (lees: 21 jaar) of een lager uurloon krijgt (zodat alleen de hoogte verschilt). Dergelijk onderscheidt is toegestaan tenzij dit leidt tot een niet objectief te rechtvaardigen vorm van indirecte discriminatie.

Barry, ik blijf van mening dat wanneer de case zo is al je hem voorschrijft sprake is van een ongeoorloofde vorm van discriminatie op basis van bovenstaande argumentatie.

• arnold

lulkoek.

Sandra heeft gelijk

• Paul

Tja Sandra,

Daar zijn we het dus niet eens. Een groepstoezegging vereist nl dat er aan meerdere werknemers een vergelijkbare overeenkomst is aangeboden. Pas dan werkt het groepsvermoeden. M.a.w.: een toezegging aan een individuele werknemer (in dit geval die collega met een vergelijkbare functie) leidt niet tot een pensioenrecht van Barry. Overigens heeft de werkgever hier nog eens expliciet aangegeven met Barry geen pensioenovereenkomst te willen sluiten.

Ik noemde trouwens niet toevallig de PSW. Barry is nl. in 2006 in dienst gekomen (dus onder de PSW). Op basis van die inmiddels ingetrokken wet kan Barry al helemaal geen rechten onlenen aan de pensioenregeling van zijn collega. Je zou het an over de boeg van gelijke behandeling moeten gooien, maar dan moet er wel sprake zijn van ongelijke behandeling op grond van een niet geoorloofd criterium (geslacht/leeftijd/burgerlijke staat etc.). En dat lijkt me hier geen haalbare kaart, nu het een individuele pensioenregeling van de collega (en daarnaast één voor de manager) betreft.

De reactie van arnold laat ik maar even voor wat het is, gegeven zijn uitgebreide motivering.

• Simon Kabelfoon

Vooralsnog volg ik Paul in zijn mening.

Er is nog geen sprake van een verzekerde groep, maar een individuele medewerker die een pensioen toegezegd heeft gekregen.

Niets hoeft Barry natuurlijk in de weg te staan de zaak aanhangig te maken voor de CGB (www.cgb.nl) en met een eventuele positieve uitspraak zijn werkgever (al dan niet door tussenkomst rechter) te confronteren.

• Sandra

Hé die Paul,

Het maakt niet uit dat we het niet eens zijn, daar is zo'n prikbord ook voor. Ben wel benieuwd wat je trouwens doet zo in het dagelijks leven.

In het geval van Barry gaat het nog steeds om gelijke behandeling van arbeidsvoorwaarden. Dat is de essentie van deze case. Het feit of je aan één iemand of aan een groep een pensioentoezegging doet, is niet relevant. Ook het feit dat de PSW nog van kracht was bij het al dan niet doen van een toezegging is niet van invloed dat een werkgever werknemers in gelijke situaties gelijk dient te belonen.

• Barry

Dank jullie voor de reactie, ik ga er in ieder geval mee verder.

Mijn naaste collega doet precies hetzelfde werk als ik, daarbij heeft hij zijn pensioenregeling pas in 2007 gekregen wellicht dat dat nog iets uitmaakt.

• Paul

Beste Sandra,

Volgens mij zijn we het er over eens dat Barry o.b.v. de PSW en PW geen pensioenrecht kan afdwingen. Per saldo resteert dan het algemene civiel recht, met name het arbeidsrecht.

Niet ieder verschil in arbeidsvoorwaarden is gelijk discriminerend. En ik denk dat Barry daar tegenaan loopt. De Wet Gelijke Behandeling (en alles wat daar achteraan komt) staat een onderscheid wel toe, mits dit niet is gebaseerd op één van de verboden criteria (leeftijd, geslacht etc.). Soms is zelfs dat laatste toegestaan, als er een rechtvaardigingsgrond voor is, die zwaarder weegt dan het effect van de discriminatie.

In aanvulling op het verhaal van Simon: met een (voor Barry positief) oordeel van de CGB ben je er trouwens nog niet. De werkgever kan dat naast zich neerleggen, en dan wordt het een civiele procedure. En rechters willen nogal eens afwijken van de oordelen van CGB.

Zoals ik al eerder zei: volgens mij maakt Barry weinig kans in zo'n traject. Hij zal dan moeten aantonen dat sprake is van discriminatie. En dat lijkt me een zware dobber omdat het hier om individuele regelingen van de collega en de manager gaat. Maar toegegeven: niet geschoten is altijd mis.

Oh; en voor wat betreft dat dagelijks leven: ik pruts wat met juridische en fiscale aspecten van pensioenen in een bedrijfje waar ik directeur en reserve theezetter ben (en soms ook postbode).