Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat mijn moeder de daadwerkelijke pensioenaanspraken betaald krijgt.
Mijn moeder (geb, 14-8-1925) is van 1944 tot 1984 gehuwd geweest met mijn vader (geb. 5-10-1925). Hij heeft tot zijn pensioen in overheidsdienst gewerkt. Dit betekent dus een pensioenregeling op basis van eindloon. De officiële scheiding is in februari 1984 uitgesproken. Hierdoor valt zij onder de Boon/ van Loon regeling.
In 1992 is de boedelscheiding geregeld waarbij er een alimentatie is vastgesteld van fl. 400,00 per maand. Dit bedrag is lager dan er daadwerkelijk aan alimentatie betaald zou moeten worden omdat er zogenaamd veel schulden waren.
Ik heb het vermoeden dat de maandelijkse Pensioenbetaling die hij op dit moment doet gebaseerd is op de toen vastgestelde alimentatie.
Bij de boedelscheiding (1992) is door het ABP een contante pensioenwaarde berekend van plusminus fl. 20.000,– . Het kan zijn dat het ABP in 1984 een berekening heeft gemaakt op basis van het nabestaandenpensioen.
Hoe zit het dan met het ouderdomspensioen?
Ik probeer te achterhalen wat de pensioenrechten van mijn moeder moeten zijn. Van het ABP krijg ik geen inzicht in het pensioen en mijn vader wil het ook niet geven. Het ABP geeft aan dat mijn moeder geen partij is in deze. Op dit moment ontvangt zij maandelijks € 187,00. Ik weet bijna zeker dat dit bedrag lager is dan de rechtmatige pensioenaanspraken.