pensioenvraagstukken

• gerard

Hallo iedereen,

Bij toeval ontdekte ik enige tijd geleden dit forum. Als medewerker van een pensioenfonds heb ik al 25 jaar de ervaring dat het produkt pensioen nog steeds niet erg leeft bij de mensen totdat zij er mee in aanraking komen. Nu geef ik toe dat de pensioenfondsen nog steeds niet uitmunten in het transparant maken van hun pensioenreglement. Mijn mening is dat het UPO, het uniform pensioenoverzicht, is ontworpen door mensen die zich eerder theoretisch dan praktisch met bepaalde zaken bezig houden. Ik krijg dan ook veel vragen, nadat deze zijn verstuurd. Factor A (pensioenaangroei) dat zegt de mensen toch niets. Onlangs jreeg ik te maken met een echtscheidingsgeval welk in 1994 had plaatsgevonden. Op verzoek van de advocaat van de ex partner van een van onze verzekerden heb ik toentertijd de contante waarde van het pensioen berekend om e.e.a. bij de boedelscheiding mee te nemen. Dat is niet gebeurd. 14 jaar later (2008 dus) kwam alsnog de ex-partner bij de rechter om een verevening af te dwingen. Verevening van de pensioenrechten dateert echter pas vanaf 1995. Toch heeft de rechter in het voordeel van de ex partner beslist en is de helft van de contante waarde benut om voor haar pensioen in te kopen ten laste van haar ex. Laatstgenoemde is veroordeeld met terugwerkende kracht vanaf 2003 (zijn pensioendatum) jaarlijks zijn ex een bedrag te betalen tot zijn overlijden. Waarachtig een dijk van een jurisprudentie. Vroeger was het enige recht wat de vrouw had was het aanrecht. Dwars tegen alles in heeft de rechter dus geoordeeld dat de toen geldende normen niet rechtvaardig waren. Zo is gelijke behandeling tegenwoordig vanzelfsprekend. Ons pensioenfonds had in de jaren 70 duizenden (gehuwde) parttime vrouwen niet verzekerd en na een positieve uitspraak van het Europese Hof heeft slechts een handjevol vrouwen gereageerd. Ik bedoel maar.. pensioenen …het leeft nog steeds niet bij de mensen. Door mijn jarenlange ervaring heb ik op bijna alle op dit forum gestelde vragen wel een antwoord en advies. Een nadeel is echter dat de antwoorden niet in een paar zinnen zijn te vatten. Het is n.l. even interessant als tijdrovend. Over een paar jaar ga ik met pensioen. Ik heb me nu al voor genomen een gedeelte van mijn dan vrijgekomen tijd te gebruiken om de mensen te helpen hun vragen om te lossen. Want geloof mij, er blijft geweldig veel geld bij de pensioenfondsen op de plank liggen, welke vervolgens uiteindelijk terechtkomen in de reserve of bij ….icesafe! Dus mensen, laat je niet met een kluitje in het riet sturen, blijf doorvragen en googlen.

Groet,

Gerard

• schoonbeek

Beste Gerard,

zou graag van je kennis gebruik maken. heb je hiervoor al mail gestuurd.

wil graag wat weten over BPR pensioen van Achmea centraal Beheer, het

“Renteniersplan” oude versie met nog 4% garantierente.

hoor je graag

cor schoonbeek

• toos ingeveldt

Ik heb bericht gekregen dat een groot gedeelte van mijn partnerpensioen vervalt op het moment dat ik 65 jaar wordt.

Dat is vreemd. Bij de toekenning van het partnerpensioen (in september 2003) gaf het pensioenfonds aan dat dit partnerpensioen levenslang zou zijn.

Kan mij iemand zeggen waar ik dit bericht op juistheid kan laten uitzoeken ?

Diverse keren direct vragen bij medewerkers van het pensioenfonds (pensioenfonds zorg en welzijn) heeft steeds alleen een aarzelend “ja het klopt wel” zonder verdere uitleg opgeleverd maar nog niemand heeft het me uit kunnen leggen.

Ik wil graag duidelijkheid.

Het lijkt mij dat heel veel mensen in een soortgelijke situatie met dezelfde vraag zitten maar ook niet weten hoe het aan te pakken.

Dank je wel

Toos

• Peter Jung

Hallo Toos,

Je zal in 2003 ongetwijfeld informatie gekregen hebben over de samenstelling van het

partnerpensioen.

Er zou sprake kunnen zijn van een tijdelijk pensioen tot het moment dat je 65 wordt ( je krijgt

vanaf 65 immers AOW ) en een levenslang pensioen.

Kijk dus eerst na wat het fonds in 2003 met je gecommuniceerd heeft.

Heeft het fonds niets aangegeven dan heb je een punt.

Met vriendelijke groet,

Peter

• Jenny

Hallo Gerard,

Misschien kun jij me helpen. Ben werkloos geworden doordat het bedrijf waar ik werkte is afgebrand. Kreeg 2 weken geleden een aanvraag formulier voor FVP-bijdrage. Moest daar pensioenfonds en/of nummer invullen. Kom nu er achter dat er nooit pensioenafdracht voor mij is gedaan, ook niet ingehouden op mijn salaris trouwens. Er staat wel in mijn CAO dat er een pensioenplicht is, maar daar heeft mijn werkgever zich niet aan gehouden. Waar kan ik terecht om hier alsnog iets aan te doen?

Groet,

Jenny

• ellen

ik vraag me af waarom je je hele leven een sofi nummer hebt. Dat uniek is.!!

Waarom kan ik dan nu niet met dit unieke nummer per direkt mijn pensioen gegevens zien. Dat zou toch moeten kunnen.

Nu moet je eerst bij alle oude werkgevers te raden gaan.

Ik ga over 4 jaar met pensioen en zou graag willen weten wat ik nu precies ontvang.

Alle werkgevers die pensioen hebben afgedragen voor mij hebben toen toch ook al mijn sofi/nummer gebruikt=

Wie heeft hier antwoord op

Dank Ellen

• Simon Kabelfoon

Heel begrijpelijke reactie, maar als het een beetje meezit, heeft u “ruim” voor uw pensionering overzicht.

Zie de site www.pensioenregister.nl

• Saskia

Beste Gerard,

U lijkt mij een man met veel antwoorden!!

Ik werk 6 jaar bij hetzelfde bedrijf, part-time 16 uur.

Er word géén pensioen premie ingehouden, en heb dus later niks ( nu ben ik 36 )

Wil er wel een beetje lekker bijzitten op mijn oude dag, zonder per sé mijn man zijn pensioen nodig te hebben.

Wat is wijsheid??

Moet ik een pensioen adviseur inschakelen? Is mijn werkgever verplicht aan part-timers een pensioenregeling aan te bieden?

Ik kan van dit alles maar weinig vinden op internet, en ik wil wél graag iets geregeld hebben.

Met vriendelijke groet, Saskia

• Simon Kabelfoon

Ik weet niet of Gerard nog regelmatig dit forum bezoekt (kom hem niet zo vaak tegen eerlijk gezegd).

Vraag in eerste instantie is of uw werkgever uberhaupt een pensioenregeling heeft voor het personeel.

Als dat het geval is, dan heeft u als part-timer net zo veel recht op deelname als iedere full-timer.

• Adrienne van Daalen.

Beste Gerard - ook bij mij kom je over als een ervaringsdeskundie uti het goede hout - mijn vraag is voor jou makkelijk te beantwoorden - maar ik kom er niet uit,

Mijn ex is een paar jaar geleden met vervroegd pensioen gegaan.

-1 - is vervroeg pensioen hetzelfde als prepensioen ?

-2- zijn er nog andere pensioenen, die hij voor de leeftijd van 65 gelijktijdig met zijn ouderdomspensioen krijgt ?

Dank je ! Hartelijke groet van Adrienne.