Hallo iedereen,
Bij toeval ontdekte ik enige tijd geleden dit forum. Als medewerker van een pensioenfonds heb ik al 25 jaar de ervaring dat het produkt pensioen nog steeds niet erg leeft bij de mensen totdat zij er mee in aanraking komen. Nu geef ik toe dat de pensioenfondsen nog steeds niet uitmunten in het transparant maken van hun pensioenreglement. Mijn mening is dat het UPO, het uniform pensioenoverzicht, is ontworpen door mensen die zich eerder theoretisch dan praktisch met bepaalde zaken bezig houden. Ik krijg dan ook veel vragen, nadat deze zijn verstuurd. Factor A (pensioenaangroei) dat zegt de mensen toch niets. Onlangs jreeg ik te maken met een echtscheidingsgeval welk in 1994 had plaatsgevonden. Op verzoek van de advocaat van de ex partner van een van onze verzekerden heb ik toentertijd de contante waarde van het pensioen berekend om e.e.a. bij de boedelscheiding mee te nemen. Dat is niet gebeurd. 14 jaar later (2008 dus) kwam alsnog de ex-partner bij de rechter om een verevening af te dwingen. Verevening van de pensioenrechten dateert echter pas vanaf 1995. Toch heeft de rechter in het voordeel van de ex partner beslist en is de helft van de contante waarde benut om voor haar pensioen in te kopen ten laste van haar ex. Laatstgenoemde is veroordeeld met terugwerkende kracht vanaf 2003 (zijn pensioendatum) jaarlijks zijn ex een bedrag te betalen tot zijn overlijden. Waarachtig een dijk van een jurisprudentie. Vroeger was het enige recht wat de vrouw had was het aanrecht. Dwars tegen alles in heeft de rechter dus geoordeeld dat de toen geldende normen niet rechtvaardig waren. Zo is gelijke behandeling tegenwoordig vanzelfsprekend. Ons pensioenfonds had in de jaren 70 duizenden (gehuwde) parttime vrouwen niet verzekerd en na een positieve uitspraak van het Europese Hof heeft slechts een handjevol vrouwen gereageerd. Ik bedoel maar.. pensioenen …het leeft nog steeds niet bij de mensen. Door mijn jarenlange ervaring heb ik op bijna alle op dit forum gestelde vragen wel een antwoord en advies. Een nadeel is echter dat de antwoorden niet in een paar zinnen zijn te vatten. Het is n.l. even interessant als tijdrovend. Over een paar jaar ga ik met pensioen. Ik heb me nu al voor genomen een gedeelte van mijn dan vrijgekomen tijd te gebruiken om de mensen te helpen hun vragen om te lossen. Want geloof mij, er blijft geweldig veel geld bij de pensioenfondsen op de plank liggen, welke vervolgens uiteindelijk terechtkomen in de reserve of bij ….icesafe! Dus mensen, laat je niet met een kluitje in het riet sturen, blijf doorvragen en googlen.
Groet,
Gerard