pensioenvraagstukken

• Peter Jung

Hallo Adrienne,

Vervroegd met pensioen kan wel degelijk iets anders betekenen dan met prepensioen gaan.

Prepensioen zou kunnen betekenen dat iemand met pensioen gaat en ‘x’% van zijn salaris uitgekeerd

krijgt tot het moment waarop hij/zij 65 jaar wordt. Dit pensioen zal veelal niet verzekerd zijn.

De opbouw van zijn levenslange pensioen loopt door tot 65 of de opbouw stopt op het moment dat

hij/zij met prépensioen gaat. E.e.a. is afhankelijk van de CAO van het betrokken bedrijf en/of het

pensioenreglement.

Indien sprake is van een ex-partner zal het ingaan van het prépensioen dus niet inhouden dat aan de

ex tot uitkering van pensioen overgegaan dient te worden.

Dit gebeurt alleen indien sprake is geweest van een tijdelijk verzekerd pensioen op basis van opbouw.

Met vriendelijke groet,

Peter

• Hendrik de Wildt

Beste Adrienne,

Ik weet niet precies hoe dat zit. Op vervroegd pensioen kun je wellicht informatie hierover vinden.

Succes.

Groeten,

Hendrik

• Sandra

Beste Gerard,

Ik heb ook even een vraag waar we zelf lang niet uitkomen.

Ik ben een zelfstandige ondernemer en wordt dit jaar 65. Nu heb ik zo weinig pensioen dat ik in 1x het bedrag gestort krijg.

Verder werkt mijn vrouw (die uit 1952 is) nog 20 uur in de week. Klopt het dat dan je AOW verminderd wordt als zij blijft werken?

Wil wel mijn zaak verkopen maar heb geen branch waar er veel kopers voor zijn.

Is er overigs nog een oplossing om samen een goed oude dag te hebben?

Alvast bedankt

• Lia Heijkoop

In januari 2010 zijn wij gescheiden en krijg een pensioen na mijn 65e verjaardag.

Moet ik voor deze tijd nog melding maken hiervan of gaat dit allemaal automatich?

Groetjes Lia Heijkoop

• Peter Jung

Hallo Lia,

Als je niets doet, gebeurt er ook niets.

Je zal de pensioenverzekeraar moeten informeren. Dat doe je door een speciaal hiervoor door

het Ministerie van Justitie ontwikkeld formulier, t.w.

Mededeling van scheiding in verband met verdeling van ouderdomspensioen.

Dit formulier kan je via Postbus 51 bestellen.

Op mijn website vind je een link naar Postbus 51.

Dit formulier vul je in, je ondertekent het en je stuurt het op naar de verzekeraar.

De verzekeraar zal je binnen, hoop ik, niet al te lange tijd volledig informeren.

Met vrgrt,

Peter