Voor alle duidelijkheid : (want helaas snap ik het nog niet helemaal)
Even de basis gegevens, de pensioenen zijn opgebouwd door mijn ex-man. Hij is 4 jaar jonger dan ik ben dus wil ik, indien mogelijk, de pensioenuitkeringen in laten gaan wanneer IK 65 word en niet pas als HIJ 65 wordt.
Bij Delta Lloyd lopen 2 pensioenpolissen van 2 verschillende werkgevers.
Over polis 1 het bericht “dat i.v.m. de wet verevening pensioenrechten bij scheiding geeft aan dat er geen recht op verevening is indien het aan de vereveningsgerechtigde uit te keren pensioen minder bedraagt dan € 417,74 per jaar.” In mijn geval is dit zo dus van deze polis kan ik geen uitkering verwachten. Mijn vraag: is mijn ex-man wel verplicht om de helft van zijn pensioenuitkering, te zijner tijd, aan mij uit te betalen?
Dan over polis 2, ook bij Delta Lloyd, het bericht “de wet verevening pensioenrechten bij scheiding heeft een ondergrens opgenomen voor de uitbetaling door de pensioenuitvoerder. Deze bedraagt € 5.600,- (2009). Omdat het te verevenen kapitaal minder bedraagt dan 5.600 euro wordt het pensioenkapitaal niet verevend. Wij kunnen uw verzoek dus niet realiseren.”
Echter, stuurt DL een aparte brief met het bericht; "Delta Lloyd kan een pensioenkapitaal van minder dan € 5.600 (2009) afkopen. : Is het bijzonder partnerpensioenkapitaal minder dan € 5.600? Dan kan DL tot zes maanden na scheiding de waarde van dit pensioen afkopen. Bij afkoop betaalt DL na inhouding van belasting en premies de afkoopwaarde aan u uit.
Heeft het een met het ander te maken? Of haal ik, doordat 2x hetzelfde bedrag genoemd wordt, 2 zaken door elkaar?
En nog een vraag: als er nu door DL niet verevend kan worden op welke manier weet ik straks hoe hoog het uit te keren bedrag is aan mijn ex-man?
Ik heb, ondanks al die wetten en regels, toch heel erg het gevoel dat de overheid mij op deze manier erg in mijn hemd laat staan.
Graag uw reacties. Weliswaar is mijn reactie wellicht wat aan de late kant, ik stel de uwe zeer op prijs!