verevening, conversie en wat al niet meer

• Winnie

Toevoeging.

Ik vergeet in mijn verhaal van zojuist te vermelden dat wij in het convenant hebben opgenomen dat de pensioenen op een normale 50/50 basis worden gesplitst.

Winnie

• Verdwelt

Winnie,

Verevend pensioen gaat in op het moment dat je ex met pensioen gaat. Dat is logisch, want anders kan er niet verrekend worden.

Voorbeeld:

ouderdomspensioen man 1000,- euro, man is 65

verevend pensioen vrouw (ex) 400,- euro, ex is 61

De man krijgt 1000,- euro aanspraak bij pensionering 65 jaar. Er wordt echter 400,-uitgekeerd aan ex, zodat de man 600,- euro ontvangt. Mocht de ex komen te overlijden voordat de man komt te overlijden, dan vloeit de 400,- euro terug naar de man en zal de man vanaf dat tijdstip 1000,- euro gaan ontvangen.

Door de “verrekening bij de uitbetaling aan de man” kan je pensioen dus niet worden uitgesteld totdat jij 65 wordt.

polis1

De wetgeving zegt dat er “geen recht op verevening” is indien het aan de vereveningsgerechtigde pensioen minder bedraagt dan de ondergrens van 417,- euro.

Je ex is dus niet verplicht te betalen en jij kunt geen recht ontlenen op het verevend pensioen.

polis2

blijkbaar gaat het om een polis met een kapitaalovereenkomst en ligt de grens voor afkoop op 5600,- euro. DL geeft aan dat zij niet verevenen. Of dit dan betekent dat je ex wel moet uitkeren is mij niet duidelijk. Kijkend naar polis 1 denk ik dat ook hier geen plicht voor de ex bestaat om te betalen en jij geen recht kunt ontlenen op het verevend pensioen op grond van de wet verevening.

De tweede brief inzake afkoop van het bijzonder partnerpensioen vloeit voor uit art. 68 Pensioenwet en is nieuw. Deze is per 1 januari 2007 ingegaan en bepaalt dat de verzekeraar de pensioenrechten eenzijdig een half jaar na de echtscheidingsdatum kan afkopen. Dus zonder toestemming van de gewezen partner. Dit geldt voor echtscheidingen na 1 januari 2007.

Betreft het een echtscheiding voor 1 januari 2007, dan kan de verzekeraar ook afkopen, echter is dan de toestemming nodig van de gewezen partner.

Polis 2 gaat dus over 2 zaken. Afkoop van het verevend pensioen en afkoop over het bijzonder partnerpensioen. Deze staan dus los van elkaar.

Conclusie:

Je kunt geen rechten ontlenen aan het vereveningspensioen omdat deze onder de afkoopgrens liggen. Je kunt wel recht ontlenen aan het bijzonder partnerpensioen ondanks dat deze onder de afkoopgrens ligt. Dit is namelijk een wettelijk recht.

Of je ex eventueel de afkoopwaarde van het vereveningspensioen van beide polissen wil verdelen nadat uitbetaling aan hem is gedaan blijft helaas een zaak tussen jullie beiden om daar overeenstemming in te verkrijgen.

Verdwelt

• Peter Jung

Winnie,

Nogmaals, dat kapitaal van € 5600,- is mij nog steeds niet duidelijk, In de wetgeving wordt een dergerlijk bedrag volgens mij niet genoemd. Mag ik van je weten wat de leeftijd van je ex is op het moment van scheiden? En het jaar en de maand van scheiden?

M.i. kan het niet de waarde van het Bijzonder Partnerpensioen zijn. Daarvoor is het bedrag te hoog. Of ik zie wat over het hoofd.

Peter Jung

• Winnie

Hallo,

Dank voor je reactie.

Leeftijd van mijn ex was 44 op moment van officiele scheidng. Wij zijn gescheiden per november 2008.

Het bedrag van 5.600 wordt 2x genoemd in de brieven van DL. Ik citeer:

De Wet Verevening Pensioenrechten bij Scheiding heeft een ondergrens opgenomen voor de uitbetaling door de pensioenuitvoerder. Deze bedraagt 5.600 euro (2009). Omdat het te verevenen kapitaal minder bedraagt dan 5.600 euro wordt het pensioenkapitaal niet verevend. Wij kunnen uw verzoek dus niet realiseren.

En in een andere brief van DL, ik citeer:

Is het bijzonder partnerpensioenkapitaal minder dan € 5.600? Dan kan Delta Lloyd tot zes maanden na scheiding de waarde van dit pensioen afkopen. Bij afkoop betaalt Delta Lloyd na inhouding van belasting en premies de afkoopwaarde aan u uit.

Moet ik, om binnen deze termijn van 6 maanden te blijven, nu zelf aandringen op een uitbetaling? DL spreekt over “KAN” maar is dit misschien “MOET” ? En als ik niets doe vervalt dan alles aan mijn ex?

Ik stel uw reactie wederom zeer op prijs!

Groet, Winnie

• Peter Jung

Winnie,

Voorzover mij bekend wordt het kapitaal ad € 5600,- niet in de Wet genoemd. Als ik terugreken kan voor dit kapitaal een ouderdomspensioen aangekocht worden van plusminus € 750,- met een bijbehorend nabestaandenpensioen van € 525,-. De hoogte van het ouderdomspensioen blijft onder de grens gesteld in de Wet verevening pensioenrechten bij scheiding. Dus dat klopt dus.

De afkoopwaarde van het Bijzonder Nabestaandenpensioen ligt op ongeveer

€ 1500,-. Volgens art 68 van de Pensioenwet kan het Bijzonder Nabestaandenpensioen afgekocht worden aan de gewezen partner. Dit moet gebeuren binnen 6 maanden nadat de scheiding gemeld is bij de verzekeraar, mits het pensioenreglement afkoop toestaat. Ik ga er dan ook vanuit dat dat hier het geval is.

Wat me wat verbaasd is de zinsnede dat de (afkoop) waarde van het Bijzonder Nabestaandenpensioen minder moet zijn dan € 5600,-. Dat kan niet kloppen. Voor dit kapitaal kan een nabestaandenpensioen aangekocht worden van ver boven de gegeven grens van € 400,-. ( peil 2008 ) Neem dan ook aan dat Delta Lloyd zich hierin vergist. Maar dat kan je nog wel even aan ze vragen.

En vraag ze dan meteen waar het bedrag van € 5600,- in de wetgeving vermeld staat. Dan kan ik dat opnemen op mijn site.

Ja, je moet zelf aandringen op uitbetaling. Bedenk wel dat je over dit bedrag ook nog belasting moet betalen. En ja het kan, het is niet wettelijk verplicht. Als je niets doet, vervalt het zeker niet aan je ex. Het blijft ten alle tijde jouw eigendom.

Met vriendelijke groet,

Peter