verplicht prepensioen, maar is te weinig om van rond te komen

• Lia

Herman, als ik besluit niet mee te gaan naar de andere locatie (dat recht heb ik omdat de reis van deur tot deur meer dan 90 min. is) dan kom ik in het sociaalplan. Dit betekent 9 maanden volledige doorbetaling van salaris, maar mocht er intern of extern werk zijn, moet ik dat wel accepteren. Krijg ik na die 9 mnd geen werk (gezien mijn leeftijd lijkt me dat ook wel logisch) dan kom ik in de 57,5 regeling en maak ik dus gebruik van mijn prepensioen. maar omdat dit maar 2300 bruto per jaar is, vraag ik me af hoe dat zit met een aanvulling. Pfff, wat is dit een moeilijke materie zeg. Een normaal mens snapt er toch geen hout van?

En eerlijk gezegd wil ik niet mee naar de nieuwe locatie. het is mij te ver. Ik werk 4 dagen per week.

• Lia

Meneer, mevrouw Toes. Eerlijk gezegd wil ik ook niet mee naar de nieuwe locatie. Ik dacht eigenlijk dat dit mijn kans was. Niet meegaan en gebruik maken van je prepensioen. Maar dat pakt anders uit.

En inderdaad, ik bedoelde IAOW uitkering. Maar het lijkt wel of ik overal naast grijp.

• herman

Paula ik zal jou hierbij alle gegevens sturen die jij nodig hebt om een aanvulling aan te vragen bij de Sociala Dienst. ten eerste is het miniumloon €840 bij de sociale dienst voor een alleenstaande. ten tweede :je mag niet meer spaargeld hebben dan maximaal €1000,00. ten derde vraag jij kwijtschelding aan voor de gemeentelijke belastingen.. hoe jij aan die andere bedragen komt weet ik niet maar op het minium loon licht namelijk een toeslag voor een ieder.. als jij hier mee naar een maatschappelijke dienst gaat zullen die jou wel helpen.. je heb dan ook kans om bij de sociale dienst in het ziekenfondspakket te komen wat geld uitspaart. .

ik zou jou dringend willen verzoeken om nog voor 15 november dit in werking te stellen daar jij dan met de feestdagen nog kans krijgt op wat extra van de gemeente. heb al deze informatie van betrouwbare bronnen van het ?

Herman

• herman

Jia heb jij geinformeerd wat het inhoud als jij in de 57,5 regeling komt? ga eerst naar het CWI en informer wat jij krijgt uitbetaalt als aanvulling op jou prepensioen. want daar zijn die regelingen voor gemaakt. dus kijk jou niet blind op jou prepensioen maar hoe hoog de aanvulling daar op is want daar zijn sociaalee regels voor gemaakt door werkgevers en werknemers. Dus als een sneltrein naar het CWI en vragen wat jij als aanvulling krijgt van jou werkgever.

Herman.

• Lia

Oo, Herman dat wist ik nieteens. Vandaar mijn vraag ook. Want hoe kun je rondkomen van 2300 euro bruto per jaar. Nu heb ik nog wel een gesprek met mijn werkgever deze week. Zij weten dat dan toch ook van die aanvulling??

Of adviseer je mij toch eerst het CWI te benaderen? In ieder geval bedankt zover voor je antwoord.

• herman

Lia als jij nog een gesprek krijgt van het bedrijf hoor jij je dat eerst aan en hoor je wel wat je als aanvulling krijgt tot 65 jaar en als dat goed klinkt vraag jij of jij daar een schriftelijke bevesteging van kan krijgen met een stempel of handtekening van de baas zodat jij altijd het bedrijf kunt aanspreken op hun verplichtingen. en laat daar een copie bij het CWI achter want dan heb jij wat meer steun als het bedrijf niet doet wat zij beloofd.

groetjes en sterkte Herman.

• Lia

Dank je, Herman.

Ik had voor mezelf sowieso al bedacht dat ik eerst over alles een schriftelijke bevestiging wil hebben van de werkgever waar ook mijn financiele toestand berekend is.

Ik ben alleen niet zo thuis in die materie. Moet ik nog ergens aan denken?

• Jan Zwiers (Buro Zwiers)

Beste Lia,

In het sociaal plan wordt onderscheid gemaakt naar leeftijd. Een onderscheid naar leeftijd bij arbeid wordt geregeld in de Wet Gelijke Behandeling Leeftijd bij Arbeid. Deze wet zegt dat er geen onderscheid gemaakt mag worden op basis van leeftijd mits het:

* Legitiem is

* Doelmatig is

* en obejectief te rechtvaardigen is.

Je kan de zaak voor leggen aan de Commissie gelijke behandeling en kijken of je wellicht toch niet in aanmerking komt voor de regeling zoals de “jongeren”.

Daarnaast kan er bij jou sprake zijn van pensioenschade bij uitdiensttreding. Dit is een extra schade die bovenop een “gouden handdruk” kan komen. Je moet hiervoor wel een goede argumentatie hebben.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Met vriendelijke groet,

Jan Zwiers.

• herman

Lia als het sociaal plan goed loopt blijft jou pnsioenbijdrage gewoon doorlopen hetzij met een iets kleinee bijdrage daar jij al een voorschot krijgt met jou prepensioen. maar dat heeft niet veel invloet op jou ouderdomspensioen. het zal tussen de 50 en 100 euro op maandbasis zijn dat je minder krijgt als je 65 jaar bent maar wel het voordeel hebt dat jij in die 80%regeling komt tot jou 65jaar.

Herman

• herman

Lia verneem ik nog of het positief is geworden voor jou of is het enstrop geworden?