verplicht prepensioen, maar is te weinig om van rond te komen

• Lia

Jazeker Herman, je hoort nog hoe het afgelopen is. En iedereen bedankt voor de info. Ik heb er echt geen kaas van gegeten merken jullie wel.

• herman

Lia mocht jij er niet uitkomen stuur mij dan de gegevens door en kan ik narekenen hoe jij er voor komt te staan.

Herman

• Lia

Ben ik weer. Ben er nog niet helemaal uit hoor. Gesprekken zijn geweest, was meer formeel noodzakelijk dan iets anders. Nu sprak ik gisteren iemand die het volgende zei: stel je gaat niet mee met de verhuizing en je komt in het sociaalplan. Daarna neem je ontslag en krijg je een periode WW. Kun je dan niet na je WW gebruik maken van je prepensioen? (hij zei dat omdat ik na mijn WW periode nog geen 65 ben) Weet iemand daar een antwoord op?

Herman? E. Toes?

• herman

Lia neem nooit op eigen verzoek ontslag. wacht het sociaal plan af. ik hoop dat jou loon nu nog gewoon doorloop en nu moet jij afwachten wat het bedrijf jou biedt als sociaal plan want jou prepensioen was €2300dat is €200 per maand . als het aanbod van het bedrijf jou 200-tot300 euro kosten dan vraag je de prepensioen aan als aanvulling . een w.w uikering is gedeeltelijk van de werkgevers en daar mag je geen prepensioen bij aanvragen want dan wordt jou dat bedrag gekort op de uitkering. dus het bedrijf kan jou ontalaan als jij akkoord gaat met het voorstel. dus wachten ook al is dat moeilijk.

Herman.

• Lia

Nee, ik neem ook geen ontslag hoor. Maar na afloop van het Sociaalplan (waar mijn loon wordt doorbetaald) zal ik een keuze moeten maken. Of Flexpoolregeling (57,5) of ontslagvergoeding en daarna WW. Nu loopt iedereen te emmeren op het werk dat ik met die 57,5 regeling beter af ben maar volgens mij helemaal niet. Van 200 euro per mnd kan toch niemand leven?

• herman

Lia bij een sociaal plan krijg jij van de bedrijfsverenegin een bedrag per maand uitbetaald . ALS JE DAAR EERST NAAR VRAAGD HOEVEEL JIJ ONTVANGT van het bedrijfsleven dan pas kun jij uitrekenen of €200 als aanvulling op het bedrag wat jij ontvangtvan het bedrijfsleven of jij daar mee uit komt. vergeet niet dat je extra krijgt van de belasting als aanvulling op huur -zorg.

• raadgever

goedeavond., ik ben met 60 in de prepensioen gegaan, vrijwillig, eerst krijg je van dat pensioen wel een flink bedrag met een overbruggingspensioen tot

65, dan valt de overbrugging weg en krijg je minder of veel minder, en komt je AOW erbij. AOW is voor iemand alleen ong. 900 en nog wat per maand

als je getrouwd bent wordt het ong 700e.

• herman

Lia ik hoop dat jij er uit gekomen bent wat het beste is . Wens jou succes .

Herman

• GLM Hahn

Ik ben nu 61 jaar en krijg een IOAW-uitkering.In mei word ik 62 en gaat een stukje van mijn pensioen in ter grootte van Euro 680,- Dit wordt verrekend met mijn IOAEW uitkering. Ik heb echter de mogelijkheid om dit pensioen uit te stellen tot mijn 65 verjaardag.

Mijn vraag is: Mag dit? Ik meen echter ergens gelezen te hebben dat dit niet mag, maar ik kan dit nergens meer terug vinden.

Vrrag 2 Komend jaar komt ook een lijfrentekapitaal vrij( prive gesloten) Worden de aan te kopen lijfrente ook in mindering gebracht op mijn IOAW uitkering of kan ik deze kapitaals-uitkering ook uitstellen tot mijn 65e ?

• margreet

GLM Hahn Schreef:

——————————————————-

> Ik ben nu 61 jaar en krijg een IOAW-uitkering.In

> mei word ik 62 en gaat een stukje van mijn

> pensioen in ter grootte van Euro 680,- Dit wordt

> verrekend met mijn IOAEW uitkering. Ik heb echter

> de mogelijkheid om dit pensioen uit te stellen tot

> mijn 65 verjaardag.

> Mijn vraag is: Mag dit? Ik meen echter ergens

> gelezen te hebben dat dit niet mag, maar ik kan

> dit nergens meer terug vinden.

> Vrrag 2 Komend jaar komt ook een lijfrentekapitaal

> vrij( prive gesloten) Worden de aan te kopen

> lijfrente ook in mindering gebracht op mijn IOAW

> uitkering of kan ik deze kapitaals-uitkering ook

> uitstellen tot mijn 65e ?

Beslist NIET doen, kost je heel veel geld. Pensioen wordt met 8% gekort voor ieder jaar dat je eerder gaat dan 65, dus wordt 24% minder. Van ieder 1000euro krijg je dus slechts 760 euro. Misschien wordt er nog een hoog/laag constuctie bedacht, waardoor je tot je 65e ca.900 euro krijgt, maar dan krijg je na je 65e nog minder, slechts ca. 700, de rest van je leven.Dit blijft zo je leven lang. Uitkeringen lopen door tot je AOW krijgt, dus voor jou iets van 65 en enkele maanden. IOAW zal stoppen als je pensioen krijgt of als dat minder is voor een gedeelte stoppen op die datum(65) en geheel als je ook je AOW krijgt.

Lijfrente ook beslist (eldres) door laten lopen via BANKSPAREN en dit na je AOW in laten gaan, kan tot het jaar waarin de 70 wordt. Nu betaal je het hogere belastingtarief en later scheelt je dat ca. 20% (minder dus)

Doordat je geboren bent NA 1 januari 1950 heb je het geluk dat je je uitkering kan houden tot je pensioen datum, maar verspeel je heel veel als je besluit nu al met pensioen te gaan. DUS NIET DOEN