WAO en pensioen, wie helpt mij?

• Koosje

Ik begrijp niet goed wat u bedoeld. In het pensioenreglement dat ik heb staat “wij (de werkgever?) sluiten op het leven van de deelnemers pensioenverzekeringen bij Nationale Nederlanden Levensverzekering Maatschappij”.

Of schrijven we nu langs elkaar heen?

• Simon Kabelfoon

Zover ik dit kan beoordelen is dit een echt collectief pensioen van NN en daarin is bij mijn weten altijd een vorm van premievrijstelling meeverzekerd.

welke vorm (zogenaamd 3 of 7-klassensysteem) kan ik zo 1-2-3 niet nazien, maar volgende week ben ik weer los van vakantie :( en zal ik eens kijken wat ik terug kan vinden.

• Koosje

(Simon, mijn vorige reactie was nog een vraag aan E.Toes, ik zie dat we vlak na elkaar gepost hebben.)

Maar goed je weet nu de naam van de verzekeraar. Het betreft inderdaad een kleine werkgever.

Het laatste polisblad dat ik heb dateert uit 1997. Daar staat boven (behalve de naam van de verzekeringsmij ) Groepsverzekering.

Ik stel het bijzonder op prijs zoals jullie meedenken en raadgeven!

• Simon Kabelfoon

yup, bekende bladen voor me Koosje, ik heb er zelf ook nog een “beetje” pensioen staan :)

• E.Toes

Simon heeft het antwoord eigenlijk al gegeven, er zal waarschijnlijk geen pensioenreglement als zodanig aanwezig zijn.

Naar mijn weten wordt bij de meeste collectieve verzekeringen ook een premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid meeverzekerd… Wellicht kan Simon meer licht op de zaak schijnen na zijn vakantie :)

• Simon Kabelfoon

Hoi Koosje,

Ik heb nog getracht de van toepassing zijnde voorwaarden te achterhalen, maar dat is niet gelukt.

In andere (nieuwere) voorwaarden van Nat. Ned. is bepaald, dat de verzekeringnemer (is werkgever!) een vrijstelling voor premiebetaling bij arbeidsongeschiktheid dient aan te vragen bij de pensioenverzekeraar (NN dus).

Eerder is al gebleken, dat er destijds een dergelijke dekking (dus aan u toegezegd pensioen ook wat dat betreft) van toepassing was, dus werkgever dient met dit probleem opgezadeld te worden.

Wanneer u een rechtsbijstandverzekering heeft adviseer ik u dit daar te melden met verzoek of zij riochting werkgever actie willen ondernemen.

Indien u die niet heeft kunt u dat natuurlijk ook zelf doen en werkgever er op wijzen, dat u een pensioen is toegezegd INCLUSIEF premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid (waardoor pensioenopbouw (gedeeltelijk) wordt voortgezet) en dat u uitvoering van die toezegging graag tegemoet ziet of woorden van die strekking.

• Koosje

Beste Simon Kabelfoon en E.Toes, Dankzij jullie reacties heb ik doorgezet en inmiddels van de verzekeraar zwart op wit gekregen dat zij vrijstelling van premiebetaling hadden verleend als mijn werkgever dat op tijd had aangevraagd. Nu nog de volgende weg te gaan: de werkgever moet over de brug komen. Inmiddels heb ik een afspraak met iemand van het Juridisch Loket over hoe nu verder te gaan.

• E.Toes

Kijk, dat is nog eens goed nieuws! Ik denk dat u best sterk staat met de brief van de pensioenuitvoerder. Hopelijk werkt de werkgever goed mee in het hele proces..

in ieder geval: heel veel succes gewenst!!