verschil pensioenfonds

• floris

Hallo,

Maakt het uit of je als hovenier bij pensioendetailhandel zit of bij bedrijfspensioenfonds voor de landbouw.

Is het één gunstiger als het andere?

groet Floris

• herman

ga naar het bedrijfspensioen voor de landbouw omdat die er nu al gunstig voor staat en de detailhandel het slecht doet en niet alleen nu maar ook in het verleden . bij de pensioen voor de landbouw kom je ook nog hoger te liggen als jij er eerder uit wilt.

• E.Toes

Wederom een nogal “kort door de bocht” antwoord Herman..

Waar baseer jij je antwoorden precies op? Hoe weet jij bijvoorbeeld dat het BPF Landbouw er gunstig voorstaat? En wat versta je onder “gunstig”? En waar baseer jij je precies op als je zegt dat de detailhandel het slecht doet?

Zeggen dat je bij de ene uitvoerder een hoger pensioen krijgt dan bij de ander, is een nogal eenzijdig advies. De ene uitvoerder kan een hoger opbouw percentage hanteren, maar reken maar dat je daar meer voor betaald. Je zegt nu dus eigenlijk; “ga naar BPF Landbouw want daar krijg je een hoger pensioen”, je vergeet echter te zeggen dat je, om bij dat “hogere” pensioen te komen, je ook meer premie moet betalen. Tenminste, dat is wel de algemene stelregel. Ik ken echter geen uitvoerders die voor hun ouderdomspensioen opbouw eenzelfde premie als bijvoorbeeld ABP kunnen bieden, maar tegen een lagere premie.

Daarnaast is het helemaal niet zeker of het hoveniersbedrijf van Floris onder een verplichtstelling van een Bedrijfstakpensioenfonds valt, of dat het hem vrij is om zich aan te sluiten bij elke pensioenuitvoerder.

Floris, het is niet zo 1-2-3 te zeggen wat het verschil is tussen BPF landbouw en de Detailhandel. Lijkt mij overigens wel dat er (veel) verschillen zijn.

Als u de keuze heeft tussen de 2 fondsen, dan adviseer ik om u goed te laten adviseren door bijv. een tussenpersoon. Fondsen kunnen grote verschillen hanteren in de aangeboden producten (de een biedt bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidspensioen aan, waar de ander dit niet doet.. dit merk je in de premie, maar dus ook in de risico's).

Er is eigenlijk geen eenduidig antwoord te geven op uw vraag, wellicht kunt u contact opnemen met beide fondsen en vragen of zij u hun regeling kunnen voorleggen. Overigens, stelt u uw vraag vanuit de werknemer of vanuit de werkgever? Dit is een groot verschil, de werknemer zou doorgaans een optimale regeling willen hebben met weinig werknemerslasten.. de werkgever zou daarintegen een zo goed aansluitende regeling willen hebben, met weinig lasten overall.

• herman

Toes hoe ik aan die gegevens kom, door als je mensen bij de regering hebt werken die zo tussen neus en lippen door mij nog wel eens wat laten horen . ten tweede worden er door mij analyses op los gelaten wat betreft aanbieding -kosten en dergelijke maar dan moet je wel eerst die gegevens opvragen.

Herman

• Lia

Wat mij hier wel opvalt is dat E. Toes en Herman beiden redelijk snel een antwoord geven op een forumvraag, maar dat er tussen hen altijd een beetje wrevel is. Ze zijn het in principe nooit helemaal eens met elkaar. Maar wie moet je dan geloven als je zelf niet op de hoogte bent van het hele Pensioengebeuren en daarom je vraag hier neerlegt? Ik vind dit wel heel moeilijk, maar ook jammer dat het zo gaat.

• E.Toes

Dat ben ik helemaal met je eens Lia, soms vergeet je wel dat het forum niet een 1-tweetje is tussen jijzelf en iemand anders, maar dat er ook andere mensen op kijken, en meestal zijn dit mensen die ook daadwerkelijk een antwoord op een vraag verwachten en geen discussie waarvan zij niet veel wijzer worden. Mijn excuses.

Echter blijf ik wel bij mijn standpunt. Je kan simpelweg niet zeggen dat iemand voor deelneming A moet gaan, omdat deelneming B “het niet goed doet, en je bij deelneming A meer pensioen krijgt”, zonder dit op wat voor een manier dan ook te onderbouwen (zeggen dat je “mensen bij de regering hebt zitten” en “analyses uitvoert op de gegevens die je hebt” zijn geen onderbouwing, maar meer een ontwijking van de vraag).. Je kan pas zeggen dat deelneming A beter of slechter is dan deelneming B, wanneer beide regelingen gelijk zijn (qua pensioenproducten), maar toch verschillen in bijvoorbeeld premiestelling hebben. Daarnaast wordt er totaal niet ingegaan op de eventuele verplichtstelling die geld vanuit een Bedrijfstakpensioenfonds, en valt er dus misschien wel helemaal niets te kiezen.

Wellicht dramatiseer ik een beetje, maar vragen die op dit forum gesteld worden zijn niet zonder reden, en de mensen die de vragen stellen hebben niet bij uitzondering grote belangen bij een juist, volledig en helder antwoord. Dat maakt het des te belangrijker dat je ook op deze manier antwoord. Ookal kunnen er geen rechten ontleent worden aan de antwoorden die gegeven worden, reken maar dat wanneer er een verkeerd advies gegeven wordt met schrijnende consequenties, diegene die die consequenties ondergaat ook naar dit forum beschuldigend zal kijken… en met wellicht met goed recht. Het is dus niet zo dat ik het principeel niet eens ben met Herman, echter deel ik simpelweg vaak niet zijn mening.

Wat een persoon doet met de antwoorden die hij krijgt op dit forum is aan hem of haar zelf, het enige wat ik kan zeggen is dat ik (en anderen op dit forum, laat dat zoiezo duidelijk zijn) mijn best doe om een zo goed mogelijk antwoord te geven. En wanneer ik denk dat ik dat niet kan, ik het simpelweg ook niet doe.

• Peter Jung

Lia,

Ik ben het in deze volledig met de heer Toes eens.

Peter

• Floris

Hallo allen,

Iedereen alvast bedankt voor zijn of haar reactie!

Er is wat onenigheid, maar het onderwerp is dan ook vrij ingewikkeld; heb ik zelf gemerkt.

Als leek ben je eigenlijk overgeleverd aan de ‘deskundigen’. Dit stoort mij (in algemene zin) behoorlijk: iedere burger zou toch met een beetje scholing en een gemiddeld verstand zijn of haar pensioen moeten kunnen doorgronden….maar dit terzijde.

Om iets meer informatie te geven: ik vraag vanuit een werknemer positie, ik werk 100% als hovenier. De hovenierstak zit bij een tuincentrum, ik denk dat ik daarom ingedeeld zit bij de ‘bedrijfstakpensioenfonds voor de detailhandel’.

Maar nu de vraag is: dat terecht? Het hovenierswerk wordt zwaarder ingeschat voor lijf en leden dan werk in een winkel (gemiddeld).

Ik kan me dus voorstellen dat het voor mij ongunstiger is om bij de detailhandel ingedeeld te zijn dan bij de hoveniers! En andersom dat het voor mijn werkgever gunstiger is.

Is het een boekhoudkundig trucje om misschien de ‘wet’(bindend CAO?) te omzeilen of is het geoorloofd om te kiezen als werkgever?

Ik ben benieuwd naar de reacties….

Floris

• E.Toes

Vanuit de CAO voor hoveniersbedrijven haal ik dit:

Artikel 67 Pensioenfonds voor de Landbouw

1. Er geldt een pensioenregeling conform bepalingen in Statuten en Reglementen van het Bedrijfspensioenfonds

voor de Landbouw. Zie bijlage II.

2. Deelname is verplicht met inachtneming van het gestelde in deze pensioenregeling.

Echter, vanuit de constructie die u aangeeft (hoveniersbedrijf zit bij het tuinierscentrum) is het voor mij niet in te schatten of u bij het BPF landbouw zit, of bij de Detailhandel (er zijn namelijk uitzonderingen mogelijk, echter is dit onwaarschijnlijk). Lijkt mij dat, ookal zit het hoveniersbedrijf bij het tuinierscentrum zit, u gewoon bij BPF Landbouw zit.

U geeft aan dat hoveniers werk over het algemeen zwaarder wordt geschat dan werken in een winkel. Dat kan ik me goed voorstellen, wat mij echter niet duidelijk is, is waarom u daarom denkt dat u beter af bent bij Landbouw dan bij Detailhandel? (Puur een vraag uit interesse, het lijkt mij namelijk dat u zoiezo wel bij BPF Landbouw zit).

Daarnaast is het niet mogelijk om een boekhoudkundig trucje toe te passen, het betreffende pensioenfonds moet namelijk accoord gaan met de aanmelding van uw werkgever. En zij zullen dit niet doen als u al verplicht onder een andere regeling valt.

• herman

daar ik 24uur per dag tijd heb om onderzoeken te doen op de beurs en waar de standvastigheid van de landbouw goed op zijn benenn staat is de volgende berekening die ik dan krijg :atministratie26% werknemersaandeel32% en werkgeversaandeel42%. dit zijn de bestanddelen waar je financieel het beste uit bent wat de administratiekosten betreft.