verevening/ waarde-overdracht

• els

Ben bij de scheiding pensioenverevening overeengekomen met ex. Ik heb recht op partnerpensioen over het opgebouwde deel tijdens het huwelijk.

Heb echter nooit enige info ontvang m.b.t. tot pensioenrechten.

Nu blijkt dat een aantal jaren geleden,( d.w.z. ná de scheiding) waardeoverdracht heeft plaatsgevonden. Hoe kan ik op schrift krijgen wat mijn opgebouwde pensioenrecht is? Ex weigert mee te werken.

Mocht het pensioenfonds mijn deel van de pensioenrechten wel overdragen?

• Peter Jung

Hallo Els,

Gezien het feit dat je praat over verevening zal het waarschijnlijk gaan om een scheiding

na 1 mei 1995. Voor of na de scheiding hebben jullie afspraken gemaakt over het pensioen.

De verzekeraar had door één van jullie beiden geinformeerd moeten worden.

Het heeft er alle schijn van dat de verzekeraar niet is geinformeerd.

Dat blijkt ook uit de waarde-overdracht die plaatsgevonden heeft. Als dat namenlijk wel het

geval was geweest had de ontvangende verzekeraar je moeten informeren over het

verevende deel.

De verzekeraar die overgedragen heeft mag dus ook het verevende of te verevenen deel

gewoon overdragen, maar had je dan wel moeten informeren. Wat deze verzekeraar niet

mag overdragen is het Bijzonder Partnerpensioen als dat er is.

Dit Bijzonder Partnerpensioen is namenlijk jouw eigendom.

Met de overdracht zijn alle verplichtingen ook overgegaan op de nieuwe verzekeraar.

Je kan naar de nieuwe verzekeraar alsnog het formulier 'Mededeling van scheiding in

verband met verdeling van ouderdomspensioen' opsturen. De verzekeraar zal je meedelen

dat ze niet overgaan tot verevening. T.z.t. zal je je ex hier op moeten aanspreken.

Ze zijn echter wel verplicht om je een bewijsstuk te sturen van de tijdens het huwelijk

opgebouwde aanspraken. Je kan hiervoor verwijzen naar artikel 2 lid 5 van de

Wet Verevening pensioenrechten bij scheiding.

Laat je niet afschepen met het argument dat je het formulier niet binnen twee jaar

na datum inschrijving van de scheiding in de register opgestuurd hebt.

Voor de berekening hebben ze de medewerking nodig van de oude verzekeraar.

E.e.a. zal dus wel wat tijd in beslag gaan nemen. Hou daar dus rekening mee.

Met vriendelijke groet,

Peter

• els

Peter, bedankt voor je reactie , hier kan ik wat mee, scheiding was idd. ná 01-05-1994 . Overigens TOP- site www.pensioenscheiden.nl

Was er in destijds maar zoveel informatie geweest en vooral had ik destijds maar de juiste info gekregen, dan had ik nu heel wat minder problemen gehad. Ik ga in ieder geval contact opnemen met de nieuwe verzekeraar. Ze moeten mij dus verplicht info geven.

Zijn er jou gevallen bekend , dat de verzekeraar alsnog verevening wil toepassen op gezamenlijk verzoek?

• Peter Jung

Hallo Els,

Je kan het altijd vragen. Als de verzekeraar ‘nee’ zegt, dan kan je het alleen

wettelijk niet meer afdwingen.

Peter

• els

Proberen kan altijd nietwaar? Gezien de huidige opstelling van m'n ex zal hij waarschijnlijk ook in deze niet bereid zijn mee te werken.

In ieder geval weet ik nu welke stappen ik kan nemen om de opgebouwde pensioenrechten te achterhalen.

Bedankt voor het deskundig advies

• els

HELP,

Zowel de oude pensioenuitvoerder als de nieuwe pensioenuitvoerder weigert info te geven m.b.t. het opgebouwde ouderdomspensioen gedurende het huwelijk. Ze beroepen zich op privacyrecht ( van ex) wat kan /moet ik nu doen?

• E.Toes

Hallo Els,

Dit is 1 van de situaties waarin de Wet Verevening (mijns inziens) te kort schiet.. (http://wetten.overheid.nl/BWBR0006641/geldigheidsdatum_20-12-2010). De Wet gaat namelijk alleen maar uit van de situaties waarin het verzoek tot verevening binnen 2 jaar na scheiding bij de betreffende uitvoerder is ingediend. Wanneer dit niet zo is zou je verwachten dat er ergens nog steeds een wettelijke verplichting tot het verstrekken van informatie opgenomen is, dit is echter niet het geval.

De Pensioenwet (PW) spreekt enkel over de wettelijke verplichting tot het verstrekken van informatie aan een gewezen partner in geval van het bestaan van een Bijzonder Partnerpensioen, en aangezien Verevening niet geregeld is in de PW wordt er ook hier niet gesproken over een wettelijke verplichting tot informatie verstrekking van de hoogte van een verevend Ouderdomspensioen.

Als verevening echter niet is uitgesloten in uw echtscheidingsconvenant, heeft u wel gewoon recht op de helft van het opgebouwde ouderdomspensioen over de huwelijkse periode. In dat geval zou uw ex-partner een verzoek tot opgave moeten doen bij zijn verzekeraar. Als hij dit niet wilt, kunt u wellicht een poging wagen om enkel de hoogte van het deel waar u voor in aanmerking komt op te vragen.

het klopt overigens wel dat de betreffende uitvoerder ivm de privacy wetgeving geen mededelingen aan u mag doen. Na de scheiding bent u immers, juridisch gezien, niets meer van elkaar. Echter, aangezien u wel een wettelijk recht op een gedeelte van het ouderdomspensioen heeft, kunt u wellicht de vraag stellen of zij enkel dit gedeelte wel schriftelijk aan u kunnen meedelen. Als zij ook dit weigeren, dan zit er niets anders op dan bij uw ex aan te kloppen. En in het ergste geval kunt u gaan procederen.. met helaas alle kosten en rompslomp van dien.

• els

Dus ik heb recht op mijn deel van het opgebouwde ouderdomspensioen maar geen recht om te weten hoe hoog dit is?

Kan via een gerechtelijke procedure deze informatie dan worden afgedwongen? Ik heb zeer veel redenen om mededelingen van ex m.b.t.de hoogte van mijn deel ( zonder deugdelijke berekening) niet te vertrouwen .

• E.Toes

Via een gerechtelijke procedure kan enkel iets afgedwongen worden bij uw ex-partner.. Hij is in deze degene die een periodieke betaling aan u verschuldigd is, de betreffende verzekeraar is dit niet.

Wellicht is eerst bellen met de betreffende verzekeraar en hen het verhaal uitleggen verstandiger. Als dit niet werkt, en uw ex-partner weigert mee te werken, dan zit er niets anders op dan uw rechtsbijstand in te schakelen.

• Peter Jung

Hallo E,

Ik ben het in deze toch niet helemaal met je eens.

In artikel 2 lid 5 staat duidelijk dat na ontvangst van het in het tweede lid bedoelde formulier het uitvoeringsorgaan aan de tot verevening gerechtigde echtgenoot een bewijsstuk verstrekt waarop de tijdens het huwelijk opgebouwde aanspraak blijkt waarop de verevening zal worden gebaseerd alsmede de in het derde lid bedoelde ingangsdatum van de uitbetaling.

De tijdigheid van het indienen van het formulier zegt alleen iets over de verplichting van de verzekeraar om namens de verzekerde over te gaan tot uitbetalen.

Tot dusver heeft de verzekeraar in alle gevallen waarin ik mensen heb geholpen lang nadat de voorgeschreven termijn van twee jaar was verstreken alsnog een bewijsstuk verstrekt. M.i. zou dat ook moeten. Het zou toch te zot voor woorden zijn als op de pensioendatum van de verzekerde de ex-partner maar moet afwachten wat hij/zij in zijn handen krijgt.

Met vriendelijke groet,

Peter