verevening/ waarde-overdracht

• els

> M.i. zou dat ook moeten. Het zou toch te zot voor woorden zijn als op de pensioendatum van de verzekerde de ex-partner maar moet afwachten wat hij/zij in zijn handen krijgt.

Helemaal mee eens Peter, boendien zou de ex via een gerechtelijke procedure toch gedwongen kunnen worden om info m.b.t. het tijdens het huwelijk opgebouwde ouderdomspensioen te verstrekken. Ik hoef ook niet te weten wat er ná de scheiding nog is opgebouwd. Maar ik hoef m'n ex toch ook “niet te vertrouwen op z'n blauwe ogen”, wat betreft mijn deel. Inmiddels heeft ex al ruimschoots bewezen dat dat niet mogelijk is.

• E.Toes

Ha Peter,

Je hebt helemaal gelijk, heb niet goed gelezen..

• J. Blaauw

Goedemorgen,

Ik heb een vraag.

Wij zijn bezig met een scheiding en de concept convenant is opgesteld.

Wij zijn op in algehele gemeenschap van goederen getrouwd en moet de pensioenen onderling verdeeld worden.

Voor wat betreft onze verevening pensioenen zijn geen afspraken gemaakt, dus 50/50 tijdens het huwelijk

opgebouwde pensioen.

Nu heb ik een verzoek gedaan bij mijn pensioenuitvoerder over de waarde over deze periode.

Mijn vrouw wil dat ik bij haar pensioenuitvoerder (PGGM) ga informeren en zei bij mijn pensioenuitvoerder (Colland)

ga informeren, zo werkt het toch niet.

Ieder gaat bij zijn eigen pensioenuitvoerder informeren over de waarde, is ook medegedeeld door onze gezamenlijke advocaat.

En moet als ik een waardeoverdracht krijg het vermeld worden in de convenant?

Zei maakt hier nu al problemen over.

Is dat zo?

Graag uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

J. Blaauw

• Peter Jung

Geachte heer Blaauw,

Ik begrijp uw vraag niet zo goed.

U geeft aan dat er geen afspraken gemaakt zijn over het pensioen en u stelt dus terecht

dat het pensioen opgebouwd tijdens de huwelijkse periode verevend dient te worden.

U dient er dus beiden voor te zorgen dat of een afschrift van het convenant of het formulier

'Mededeling van scheiding ivm verdeling van ouderdomspensioen' naar uw beider

verzekeraar verstuurd wordt.

Ingeval nadien sprake is van waarde-overdracht dient de ontvangende verzekeraar uw

ex-partner wettelijk te informeren over de overdracht van het verevende pensioen.

De overdragende verzekeraar dient hiervoor alle relevante informatie mee te sturen.

Is er dus sprake van waarde-overdracht nadat door beide verzekeraars verevend is

dan hoeft dat niet expliciet in het convenant opgenomen te worden.

Met vriendelijke groet,

Peter

• J.Blaauw

Goedenavond Peter,

Nog bedankt voor je reactie, het is mij duidelijk.

groeten

J. Blaauw