pggm: verplicht flexpensioen opnemen na je 60e

  • L. Hoogervorst

    Met ingang van 1 oktober 2010 kun je je flexpensioen na je 60 e uitstellen en doorschuiven naar je ouderdomspensioen

  • F. Kroeze

    IK wil hier nog iets aan toevoegen wat nog veel gekker is: Ik hoorde onlangs van mijn personeelsfunctionaris, dat, mocht zij werkloos worden ( zij is 58 jaar) dat zij nog 2 jaar WW krijgt, en daarna, haar flex.pensioen wordt ingezet. Je betaald dan dus je eigen WW uitkering, waar je al 30 of 40 jaar voor premie hebt betaald. Ook hierbij heb je geen keuze. Je betaald dus 2x je WW, één X d.m.v. premie, en één X door je gespaarde pensioencentjes op te souperen

    Volgens mij is dit zzonbder ons, als eigenaars van het geld wat PGGM voor ons beheerd, hier in te kennen

  • L. Hoogervorst

    Dit gaat echt veranderen. PGGM heeft de regels aangepast. Je mag je flexpensioen wel uitstellen en je hoeft het zelfs niet op te nemen. Je kunt het naar je ouderdomspensioen doorschuiven. Recent aangepast. Er schijnt nergens in de wet te staan dat als je minder wilt gaan werken of zelfs wilt stoppen dat je dan verplicht bent je flex pensioen op te nemen. Het mag ook niet van bv een w.w uitkering afgetrokken worden. Heb recent telefonisch contact gehad met PGGM en het is me meerdere malen toegezegd dat het inderdaad is gewijzigd.

  • L. Hoogervorst

    Aanvulling op vorig bericht. Er blijkt toch teveel verwarring over opnemen flex. Heb vraag neergelegd bij PGGM alleen ben ik nog geen 60 maar 59 en wil minder gaan werken dat is anders dan na je 60 ste minder gaan werken.

  • E.v.Eekelen/Maas

    Mijn man is in 2009 vijfenzestig jaar geworden en ik ben toen vijf uur in de week minder gaan werken ,nu wordt bij mij voor die vijf uur in de week flexpensioen uit betaalt waar ik dus niets aan heb want dit bedrag wordt volledig van de aow toeslag van mijn man in gehouden.

    Nu vraag ik mij toch af waarom kunnen wij zelf niet beslissen of ik het flexpensioen niet mag laten staan tot ik volledig stop met werken want ik heb dat toch zelf gespaard en nu heb ik niets te zeggen over mijn eigen pensioen het lijkt mij toch wel een beetje op dictatuur .Waarom sluiten ze deze verzekeringen af ,niemand weet vijf jaar van te voren of ze de volledige werktijd wel aankunnen maar op deze manier wordt je gewoon verplicht om tot je 65 jaar te blijven werken

  • wim boer

    ik ben nu bijna twee jaar ziek vanuit de WW, de pensioenopbouw bij PGGM is al langer geleden gestopt, twee jaar geleden heb ik een jaarcontract beeindigd bij een werkgever die bij een ander pensioenfonds zat. Het ziekengeld heeft dus geen betrekking op arbeid waar PGGM bij betrokken was.

    Het geval wilde dat ik nu per mei 2010 verplicht mijn Flexpensioen moest opnemen. Per november ben ik 104 weken ziek en zal mogelijk een uitkering krijgen. Dat kan een beperkte zijn met een inkomen onder het minimumniveau. Wat gebeurt er nu. Houd ik mijn flexpensioen en de uitkering of wordt er iets met elkaar in verband gebracht. Na mijn echtscheiding is het flexpensioen lang niet toereikend om van te leven, zo'n ruime 500 euro netto, dus als de uitkering onvoldoende is of niet wordt toegekend kom ik daardoor wellicht netto in problemen, bruto zal er ook weer teveel zijn om een beroep te doen op de IOAW. Kortom, wat er in November gaat gebeuren boezemt mij grote zorgen en zelfs angst in.

  • L. Hoogervorst

    De regeling bij PGGM zijn aangepast.

    Lees: http://www.pfzw.nl/werkgevers/actueel/wijziging_regeling_FLEX_pensioen.asp

    Succes

  • F.Kappelle

    Hallo,

    Ik heb vernomen nu ik op mijn 58 geen werk meer heb en in de ww zit en ik

    heb op mijn 60ste nog geen evenredig werk gevonden dat is 25 uur per week,

    ik gebruik MOET maken van mijn Flex pensioen.

    Omdat ik 20 dienstjaren vol heb gemaakt heb ik tot 2013 bij geen werk recht op WW uitkering.

    Als ik op mijn 60ste dus nog een uitkering heb word ik gekort omdat flex een inkomen uit arbeid is??

    Wie kan mij hier een duidelijk antwoord op geven.

  • K.Perlez

    Beste deelnemers,

    Ik ben op zoek naar het officiele document/publicatie waarin staat dat per 1 oktober 2010 het eerst opnemen van je flex pensioen vervallen is:

    - m.a.w. als je na je 60e werkloos wordt

    - dan ga je gewoon eerst WW ontvangen.

    Wie weet waar dat te vinden is.

    AbvaKabo heeft het laatst ook gecommuniceerd naar ons ivm een Sociaal Plan, maar de echte brondocumenten kan ik niet vinden. Op de sitte van PFZW is ook niets te vinden…

    Vast dank !

  • bas

    Beste K.Perlez,

    Ik weet niet of je het onderstaande als officiel document mag bestempelen maar dit is wat ik er nog van kon opzoeken.

    Misschien heb je er iets aan.

    Vriendelijke groet Bas

    Wijziging van het pensioenreglement van het Pensioenfonds Zorg & Welzijn

    Per 1 oktober 2010 vindt er een wijziging van het pensioenreglement van het Pensioenfonds Zorg & Welzijn (PFZW) plaats, die voor de ontslagpraktijk binnen de zorgsector relevant kan zijn. De wijziging ziet op een verruiming van de mogelijkheid het FLEX-pensioen over te hevelen naar het ouderdomspensioen. De wijziging geldt voor de groep uit de zogenoemde A-regeling. Dit zijn medewerkers geboren in of na 1950. De wijziging geldt niet voor deelnemers die al FLEX-pensioen ontvangen. Wat houdt de wijziging in? Tot 1 oktober 2010 is een uitstel van het FLEX-pensioen niet mogelijk als een medewerker minder gaat werken of stopt met werken. Medewerkers van 60 jaar of ouder die minder gaan werken zijn in beginsel verplicht om het FLEX-pensioen op te nemen en kunnen het FLEX-pensioen dan dus niet overhevelen naar het ouderdomspensioen. Dit werd veelal door medewerkers onwenselijk bevonden, onder meer omdat het FLEX-pensioen in mindering strekt op een WW-uitkering. Per 1 oktober 2010 ligt deze situatie anders.

    Vanaf deze datum bestaat de mogelijkheid om het FLEX-pensioen te laten overhevelen naar het ouderdomspensioen, óók indien een medewerker minder gaat werken of stopt met werken. De medewerker wordt derhalve op 60-jarige leeftijd voor de keuze gesteld ofwel het FLEX-pensioen op te nemen ofwel deze te laten overhevelen naar het ouderdomspensioen.

    Waarom kan deze wijziging relevant zijn voor de ontslagpraktijk binnen de zorgsector? Een veelgehoord bezwaar van medewerkers om mee te werken aan een beëindiging van het dienstverband vóór 65-jarige leeftijd, is dat zij het FLEX-pensioen niet kúnnen uitstellen. Immers, het verplicht opnemen van het FLEX-pensioen leidt ertoe dat er geen (extra) bedrag naar het ouderdomspensioen wordt overgeheveld, terwijl het FLEX-pensioen wel van de WW-uitkering wordt afgetrokken. Door de wijziging van de pensioenregeling wordt dit veelgehoord bezwaar voor de medewerkers die zijn geboren in of na 1950 in ieder geval weggenomen. De wijziging van de pensioenregeling lijkt tegelijkertijd ook gevolgen te hebben voor de hoogte van een eventuele wachtgeldverplichting van de werkgever die voortvloeit uit de zorg-CAO’s.

    Als het FLEX-pensioen wordt overgeheveld naar het ouderdomspensioen in plaats van dat het FLEX-pensioen verplicht moet worden opgenomen, kan dat betekenen dat de werkgever een hoger bedrag aan wachtgeld ter beschikking moet stellen om alsnog het vereiste wachtgeldniveau te kunnen behalen.

    Hoewel het gewijzigde reglement nog niet gepubliceerd is, is op de website van het PFZW op basis van een vraag-/antwoordverhaal een schets gemaakt van de aard van de wijziging. Zie onderstaande link:

    http://www.pfzw.nl/Particulieren/actueel/Wijziging_regeling_FLEX_pensioen_per_1_oktober_2010.asp

    Zodra er meer duidelijkheid over de wijziging bestaat, volgt op dit kennisportal meer informatie over de specifieke gevolgen van deze wijziging voor de ontslagpraktijk.