pggm: verplicht flexpensioen opnemen na je 60e

  • Plaas

    Ik snap het niet helemaal: kun je als je een wachtgeld uitkering

    hebt van je zestigste tot vijfenzestichste er voor kiezen om je flexpensioen

    uit te stellen met die veranderende regels van pggm van oktober 2010?

  • els

    Ook ik werd vorig jaar geconfronteerd met een verplichting om mijn flex-pensioen op te nemen. Ik raakte op 60-jarige leeftijd gedeeltelijk in de WIA en kreeg met terugwerkende kracht vorig jaar te horen dat ik mijn flex-pensioen op moest nemen. Op mijn melding dit niet te willen werd mij verteld dat het dan op een banknummer gezet werd op mijn naam en dat de belastingdienst hiervan melding zou krijgen. Zo ook de UWV, waarvan ik een uitkering ontving. Ik heb toen vele telefoontjes gepleegd, maar heb nooit een eenduidig antwoord gekregen: niet van het PGGM en niet van de UWV (vraag: gaan jullie wel of niet korten). Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik met terugwerkende kracht mijn flex moest krijgen en dat ik met terugwerkende kracht de WIA gedeeltelijk moest terugbetalen. Omdat een gedeelte van mijn WIA in 2009 uitbetaald is geweest moest ik dit ook nog eens bruto terugbetalen en werd mij gezegd dat ik maar moest zorgen dat ik het overige (de belastingafdracht die het UWV heeft gedaan) van de belastingdienst terugkrijg.

    Ik vind het inderdaad onvoorstelbaar schandalig dat je dus met je flexpensioen je WIA uitkering betaald. Dit mag toch nooit gebeuren.

    Ik heb ondersteuning gevraagd van de Abva-Kabo. Dit had geen resultaat. Ik beraad mij nog of ik me hierbij neerleg.

    Ik begrijp dat de PGGM het enige pensioenfonds is die dit zo regelt en dat het geen wettelijke maatregel is, maar gewoon een eigen regel.

    Ik wil dit dan ook benoemen als stelen van hun LEDEN!!!!! Koppen bij elkaar en gezamenlijke aktie??????????

  • E.Toes

    Hallo els,

    Hoe onrechtvaardig dit ook overkomt, het is te onderbouwen.

    Het uitgangspunt van pensioen is dat het inkomensvervangend moet zijn, en niet inkomensaanvullend.

    U heeft jarenlang gewerkt, en vanaf uw loon heeft u pensioenpremie en premie voor de sociale verzekeringen betaald. Beide zijn om een bepaald niveau van financiële zekerheid te geven, de een vanuit de gedachte dat u pensioen opbouwt, de ander vanuit de gedachte dat wanneer u arbeidsongeschikt raakt u een uitkering ontvangt en wanneer u 65 jaar wordt u een uitkering vanuit de AOW ontvangt.

    In uw geval komen deze situaties samen. U krijgt tot uw 65ste een uitkering vanuit de WIA, en tevens naar evenredigheid van arbeidsongeschiktheid een pensioenuitkering vanuit uw pensioenfonds. Dit is dus eigenlijk dubbelop.

    Wanneer dit gebeurt komt een bepaling om de hoek kijken die wij anti-cumulatie noemen. Oftewel, het verrekenen van 2 of meerdere uitkeringen. Dit is fiscale regelgeving, en in principe geen bepaling die een fonds of uitvoerder zelf maakt.

    Een arbeidsgeschikte deelnemer heeft geen aanspraak op een WIA uitkering, en zou het moeten doen met zijn of haar pensioenuitkering. Vanuit die gedachte zou het onredelijk zijn als u niet gekort werd op 1 van uw uitkeringen.

    Mocht u toch stappen willen ondernemen (wat ieders goed recht is) dan kunt u een klacht schrijven naar PGGM. Over het algemeen wordt een klacht serieus en volledig beantwoordt. Hiermee krijgt u in ieder geval de duidelijkheid die, vooral in dit soort situaties, zo belangrijk is.

  • Geraar

    Hallo,

    ik snap er nog niets van!

    Ik wordt binnekort 61 en wil inplaats van 36 uur 27 uur gaan werken.

    Ben ik nu verplicht om mijn flex pensioen in te laten gaan?

    Ik wil flex pensioen liever uitstellen.

  • Ingrid Boer

    In april van dit jaar ben ik 61 geworden. In oktober 2009 heb ik ervoor gekozen mijn flexpensioen uit te stellen. Recent ontving ik van het PGGM bericht dat ik mijn flex pensioen kan omzetten in Ouderdomspensioen. In de bijlage van deze brief staat vermeld dat wanneer ik stop met werken in verband met arbeidsongeschiktheid, ik geen ouderdomspensieon kan opnemen. De kans dat ik ziek word ( ik ben belast met meerdere erfelijke aandoeningen) is niet ondenkbaar. Vraag: stel dat ik voor mijn 65ste ( gedeeltijk) arbeidsongeschikt raak en ik heb gekozen voor omzetting naar het ouderdomspensioen, wat is dan mijnfinanciele status?

  • marjam

    Dag Els,

    Op 29 juli 2010 op 60 jarige leeftijd werd mijn dienstverband beeindigd. Ik ging toen de WW in. Op 1 mrt 2011 op 61 jarige leeftijd vond ik nieuwe werk, maar voor minder uren dan voorheen. Ik behield een WW uitkering voor de overige uren. PGGM probeert mij te dwingen om een flexpensioenuitkering te accepteren, wat ik uiteraard in mindering op mij WW zou moeten brengen. Tot nu toe heb ik dit met succes bestreden. PGGM (nu Z&W) stelt echter nu dat ze de achterstallige flexpensioen op een rekening (renteloos) willen storten. Op een webforum heb ik net gelezen dat per 1 oktober 2010 de verplichting om een flexpensioen te accepteren is komen te vervallen. Ik weet echter nog niet op welk rechtsgrond de posting op de forum was gebaseerd. Ik heb hierover geinformeerd, en wacht nu op antwoord op de vraag.

    Ik ben met je eens dat het ontoelaatbaar is dat een pensioenbedrijf jou kan dwingen om je pensioen ‘op te eten’. Pensioen kan je ook zien als gespaarde geld. Of je je pensioenbijdragen op een spaarrekening of een pensioenrekening stort moet geen verschil uitmaken voor je rechten op grond van je WW verzekering?

    Indien nodig ben ik bereid op een proces tegen PGGM te voeren - maar ik wil eerst beter in de materie verdiepen. Hou contact en stuur mij een email adres? Ok?

    Groeten Marjam

  • betaler

    Marjam,

    Nu even eerlijk: je wilt dus dat de rest van Nederland er voor opdraait, dat jij nu een volledige WW-uitkering krijgt en straks een nog beter pensioen door het uitstellen van je pensioenrechten? En bespaar me de redenering dat het bij jou om honderden euro's per maand gaat, en bij ons slechts om dubbeltjes of centen.

    Je hebt al een zeer behoorlijk pensioen (grotendeels betaald door je jongere ex-collega's), en dan wil je nu nog meer en dat door de rest van Nederland te laten betalen door de WW-premies hoog te houden? Jij bent leuk (echt niet).

    Wat je wilt, is zonder enige arbeidsinspanning eten uit twee ruiven.

    Laten we even eerlijk zijn: of je nu niks doet als gepensioneerde of werkloze; de werkende bevolking betaalt je. En jij komt hier aan om ons te vragen voor een redenering om je twee keer te betalen?

    How low can you go?

    Volgens mij hebben ze genoeg termen voor je in populaire televisieprogramma's als “Oh oh Cherso”.

    En ja: ik heb bewust woorden als ‘beste’ en ‘Geachte ’in de aanhef achterwege gelaten.

    Groeten doe ik je ook niet.

    betaler

  • Mieke

    Ik ben op zoek voor mijn broer naar een antwoord op de volgende vraag":

    Hij heeft een flexpensioen opgebouwd en wil deze dit jaar laten ingaan, maar daarbij heeft hij tevens een particuliere aov verzekering waarvan hij nu, omdat hij arbeidsongeschikt is gebruik maakt. Vraag is nu heeft het flexpensioen invloed op de uitkering uit zijn particuliere aov verzekering????

  • van herwijnen

    na het lezen van deze reactie kreeg ik kippenvel, werkelijk een zeer onbeschofte reactie in bedekte termen.

    Het opbouwen van een pensioen is wel degelijk betaald door de werknemer en zodoende kan men hier rechten aan ontlenen.

    Het ongefundeerde gebazel over het feit dat de jongere generatie moet opdraaien voor de huidige en op korte termijn pensioengerechtigden is onzin.

    Het feit dat er in de toekomst problemen zullen ontstaan heeft alles te maken met de visie van de z.g deskundigen die er niets van brouwen.

    Het feit dat gepensioneerden steeds langer kunnen genieten van hun pensioen is hun goed recht en hun eigen verdienste.

    Het is te gek dat de jongere generatie gepensioneerden hierover aanspreekt.

  • agnes

    Dit klopt. Bij mij was dit ook het geval. Of je nou wil of niet, je krijgt gewoon een flex-pensioen. Ik heb van alles geprobeerd, maar het was niet mogelijk om dit anders te doen. Een vreemde regel en ik weet niet of andere pensioen organisaties dit ook hebben, maar ik vermoed van niet, want ik hoor er verder niemaand over.