Afgesloten lijfrente

• Patrick van Hoeijen

Ik heb via een tussenpersoon van pensioenplatform een lijfrente afgesloten (ben 33jaar). Nu twijfel ik erg. Nog niet de definitieve papieren getekend, wel een voor-iets. In hoeverre kan ik er nog vanaf? Is dat na 8 dagen? na een maand?

En nog een inhoudelijke vraag: ik twijfel om de volgende redenen zoiets af te sluiten, zie nadelen en voordelen: je zit er aan vast tm pensioen, niet in tijd van nood opneembaar dus. En de kosten zijn enorm in de eerste 5 jaar (SNS/reaal mixfund raadde hij aan en dat kwam neer op zo'n 50% per inleeg geloof ik, daarna geen kosten meer). Het (grote?) voordeel is de belastingaftrek waardoor je niet de volle 100% betaalt. Voordeel zie ik ook dat er een garantiebedrag is dat je niet hebt als je zelf in mixfonds stort. Ik zit dan te denken aan eventueel zelf in zo'n mixfonds te beleggen. Wie heeft een tip wat het beste is?

• Simon Kabelfoon

Wanneer u er vanaf wilt, dit direct doorgeven aan het pensioenplatform (dat kan dus per ingangsdatum).

Worden er toch premies afgeboekt (gaat vaak met maandpremies en automatischae incasso, dan die incasso's storneren bij uw bank).

Bij twijfel (en die heeft u), niet door laten lopen.

Een (lijfrente-)verzekering is inderdaad een dure manier van beleggen (dat zit niet alleen in die zogenaamde “eerste kosten” in de eerste 5 jaar).

U stelt nu fiscaal voordeel te hebben (en dat zal hoogstwaarschijnlijk ook wanneer u een aantoonbaar pensioentekort heeft), maar weet u ook, dat u straks bij de uitkeringstermijnen weer belasting gaat betalen?

Hoeveel is uw voordeel nu en wat betaalt u (naar de huidige normen) straks bij pensionering?? Is dat (ongeveer) evenveel, dan zit er niet veel belastingvoordeel in. (U heeft wel enige jaren belastingbetaling uitgesteld door de aftrek nu en de betaling straks, maar dat voordeeltje weegt niet op tegen de kosten van een verzekering.)

Beleggen in een mixfonds (inclusief een bepaalde garantie) is bij meerdere banken mogelijk, dus daar heeft u die polis al niet voor nodig.

Waarom belegt u in een mixfonds?? Waarom heeft de adviseur dit aan u geadviseerd (hij zal er vast wel een vferhaal bij hebben gedaan mag ik hopen)?

Heeft u ervaring met beleggingen??

Is deze voorziening straks, naast uw AOW de enige voorziening waaruit u (pensioen)inkomen krijgt?

Kortom, het is maar zeer de vraag of dit lijfrenteinstrument voor u gaat doen wat u eigenlijk wil dat het voor u gaat doen.

U twijfelt zelf ook, dus wat moet u er mee?

• Jeroen

Ik bedoel het niet flauw, maar bij twijfel niet inhalen, kortom inderdaad eerst afzeggen, voor uzelf eerst bepalen of het nu wel zo handig is en dan een weloverwogen beslissing maken. Succes ermee, Jeroen

• Sander

Het Flexibel Spaar Pensioen van Centraal Beheer Achmea kent een doorlopende premie. Je betaalt dus niet in de eerste 5 jaar alle kosten zodat er weinig overblijft om mee te beleggen. De kosten vallen mee.

• Simon Kabelfoon

Allereerst zijn er (veel) meer aanbieders die werken met “doorlopende kosten” in plaats van hoge eerste kosten.

U stelt dat de kosten “best mee vallen”. Wat bedoelt u daar dan concreet mee?

• Sander

In mijn geval 4,25 per maand en 2,5% van de inleg. Dit wordt elke maand aan het pensioenkapitaal ontrokken.

Nu moet ik er wel een kanttekening bij maken dat dit op basis van een collectief contract tot stand is gekomen. Voor iemand die individueel iets wil regelen kan het dus duurder uitpakken. Vraag daarom altijd offertes aan.

• Simon Kabelfoon

Op zeker dat er meer (verborgen) kosten dan die 2,5% in uw verzekering zitten.

Niet direct in uw verzekering, maar wel in de onderliggende beleggingsfondsen.

Heb een offerte opgevraagd om met name de financiele bijsluiter en daarna de onderliggende fondsen te bestuderen.

Kom er nog wel op terug.

• Patrick van Hoeijen

Wij hebben dus bezoek gehad van de tussenpersoon en wel een formulier van hem getekend, echter nog niet het definitieve geloof ik, daarmee zou ie nog komen. Zijn er wettelijke termijnen om ergens af te kunnen, bijvoorbeeld 8 dagen (voor goedreen geldt dat geloof ik) of een maand heb ik ook gehoord?

• Simon Kabelfoon

Volgens mij niet zozeer specifieke wettelijke termijnen, maar een levensverzekering/lijfrentepolis is een eenzijdig (door de klant) opzegbaar contract.

Dus gewoon opzeggen (schriftelijk/per fax) en klaar.

• Patrick van Hoeijen

Ik heb de tussenpersoon van Pensioenplatform een emailtje gestuurd, dat is niet voldoende dan?

En mocht t zo zijn dat ik er niet meer vanaf kan maar t wil opzeggen, kost mij dat vast boete?