Weduwe pensioen ex-echtgenoot

  • C.A.Kop

    ik had een vraag,mijn ex-man is sinds 5 jaar overleden,hij had een pensioen op gebouwd,ben 17 jaar getrouwd geweest,maar van dat pensioenfonds kreeg ik de mededeling,dat ik daar geen recht op had,maar daar staat duidelijk in de papieren,dat ik tot aan de scheiding daar recht op heb,wat kan ik daar nog aan doen.Daar is aan een andere vrouw uitbetaald,en alles in een keer,dus ik heb niets ontvangen

  • Peter Jung

    Mevrouw Kop,

    Het is een beetje lastig om zonder feiten te beoordelen of u aanspraak kunt maken

    op een Bijzonder Weduwenpensioen.

    Over wat voor papieren heeft u het precies?

    Ik wil u best helpen. U kunt mij bereiken via de onderstaand vermelde website.

    Met vriendelijke groet,

    Peter

  • henk

    Kan men mij zeggen of een weduwe pansioen wordt afgetrokken van een wwb uitkering?

  • E.Toes

    Hallo Henk,

    Dit lijkt mij wel, een bijstandsuitkering is bedoeld om mensen in ieder geval te voorzien in een minimum inkomen. Wanneer er daarnaast een partnerpensioen tot uitkering komt, valt de gedachte achter een bijstandsuitkering weg.

    Onderstaand een stukje van de website www.werk-en-inkomen.com

    U kunt dus aanspraak maken op de WWB uitkering als u geen recht heeft op:

    loon

    ziektewet

    arbeidsongeschiktheidsuitkering

    werkloosheidsuitkering

    alimentatie

    andere inkomensvoorzieningen

    Nabestaandenpensioen valt m.i. onder “andere inkomensvoorzieningen”.

  • henny van ruitenburg

    Na scheiding heeft mijn pensioenfonds een bijzonder weduwepensioen toegekend. Strekte in mindering op het partnerpensioen.

    Ik ben daarna opnieuw getrouwd. Rechten 75% van het ouderdomspensioen verminderd met de aanspraken van mijn ex.

    Ex. is overleden voor mijn pensioendatum. Pensioenfonds zegt het bijzonder weduwenpensioen vervalt.

    Toch vermindering op 75% partnerpensioen. Over de situatie na overlijden van mijn ex is niets te vinden in de reglementen.

    Wat moet ik doen?

    vr.gr. Henny

  • Peter Jung

    Hoi Henry,

    Pensioen wat eenmaal is opgebouwd, kan niet voor een 2e keer opgebouwd worden.

    Ook al is de ex overleden, het Bijzonder Nabestaandenpensioen wordt altijd in mindering gebracht

    op het weduwenpensioen van je huidige partner.

    Vrgrt,

  • marco tjittes

    geachte mevrouw,

    Het kan heel goed zijn dat u recht heeft op bepaalde pensioenrechten.

    Ik kan het voor u gaan uitzoeken.

    Laat het me weten als ik iets voor u kan betekenen.

    Met vriendelijke groet,

    Marco Tjittes

    www.pensioenkwijt.nl

  • Margriet

    M.,

    Eerst maar even het gegeven:

    Ben 40 jaar gehuwd met mijn man, die eerder gehuwd is geweest.

    De eerste echtgenote heeft 3 jaar pensioen opgebouwd en ik 28.

    Hoe kan het bestaan dat in geval van overlijden van mijn man ALLE weduwenpensioen naar de eerste echtgenote gaat?

    Zo lang mijn man leeft goed inkomen, bij overlijden zou ik alleen mijn AOW hebben, is dit ook een tikje onredelijk?

    Is het van mijn kant nu zo onredelijk gezien, dat het opgebouwde deel (3) aan haar vervalt en mijn mee opgebouwde deel naar mij zou gaan?

    Heb vanmorgen het pensioenfonds gesproken (Avero) en ik zou dit geheel verkeerd zien……

    hgr Margriet van der Wijk

  • Peter Jung

    Goede morgen Margriet,

    Zo als je het aangeeft kan dat natuurlijk niet kloppen. Gekscherend zou ik zeggen dat

    de scheiding nog niet verwerkt is door de Pensioenverzekeraar en het tweede huwelijk

    nog niet doorgegeven.

    E.e.a. zal wel wat genuanceerder liggen, maar zonder achtergrond-

    informatie kan ik daar weinig mee.

    Uit de pensioenoverzichten die je partner ontvangt zal moeten blijken wat er

    verzekerd is en voor wie.

    Daarnaast ben ik wel nieuwsgierig naar de argumenten van de verzekeraar.

    Peter

  • marco tjittes

    Hallo Margriet van der Wijk,

    Het is wel een heel raar verhaal !!

    Ik kan u helpen om te zorgen dat u uw pensioen (nabestaande) zal krijgen.

    Ik heb ervaring in het op sporen en regelen van pensioenen die of kwijt zijn of

    niet goed geregeld zijn.

    Het is vaak zo dat instanties erg moeilijk doen en het een grote doolhof is.

    Voor meer info kan u kijken op www.pensioenkwijt.nl of stuur mij een mailtje en ik

    neem zo snel mogelijk contact met u op.

    Met vriendelijke groet,

    Marco Tjittes

    pensioenkwijt.nl