Berekenen Boon van loon

  • a.kloosterman

    1972 tot 1992 getrouwd geweest was is mijn deel ongeveer als ik met pensioen ga

  • E.Toes

    heer Kloosterman,

    Wij hebben geen toegang tot databases van pensioenuitvoerders. U dient uw vraag te stellen aan uw betreffende pensioenuitvoerder.

    u kunt wellicht al wel kijken of er rekening gehouden is met de contante waarde van uw pensioenaanspraken in uw boedelscheiding. Als dit niet het geval is, en u was wel in gemeenschap van goederen getrouwd, dan is het goed mogelijk dat er een deel van uw pensioen ten goede komt aan uw ex-partner.

  • Peter Jung

    Heren,

    Als er berekeningen gemaakt moeten worden, kan ik jullie altijd hier mee helpen.

    Benodigd :

    Contante waarde OP en WP op het moment van scheiding

    Aanspraken op het moment van scheiding

    Aanspraken op het moment van pensonering.

    En zeker als het gaat om premievrije pensioenaanspraken op het moment van scheiding.

    Als sprake is van indexering, heeft de ex ook van jaar tot jaar recht op de indexering

    Met vriendelijke groet,

    Peter Jung

  • Kees

    Uit een artikel dat enige jaren geleden in de rubriek Financiên en Recht van het blad “Zin” stond( auteur mr. Joek Mulder) , heb ik begrepen dat pensioenen die onder het Boon/ Van Loonarrest verdeeld zijn niet jaarlijks worden verhoogd met de inflatie. Het zou dus een vast bedrag zijn. Klop dit? In mijn toenmalige echtscheidingsconvenant wordt ook niet over indexering gesproken.

    Graag reactie

    Kees

  • E.Toes

    Dit is volgens mij niet juist Kees, ook aanspraken verkregen vanuit een Boon,- Van Loon verevening dienen geindexeerd te worden.

    Geen enkele uitvoerder hanteerd echter een onvoorwaardelijke indexatie, het kan dus voorkomen dat er enkele jaren niet geindexeerd wordt omdat de middelen van het fonds dit niet toestaan.

  • Lucas de Coninck

    Eindelijk een forum gevonden, waar ik misschien wat duidelijkheid zou kunnen krijgen over de Boon van Loon regeling. Ik snap er nl niets van.

    Ik ben gescheiden in 1992. In een overzicht van het pensioenfonds van 1992 t.b.v. Boon van Loon staan de premievrije aanspraken van OP: NLG 14.152,- per jaar en van huwelijkspartnerpensioen NLG 14.055,- per jaar. De contante waarden van deze pensioenaanspraken zijn resp. NLG 43.521,- en NLG 34.191,- dus samen NLG 77.712,-

    Te verrekenen is (0,5 * NLG 77.712,-) - NLG 34.191,- = NLG 4.665,- wat betekent, dat ik NLG 1.726,- per jaar aan de ex dien te betalen.

    Nu dacht ik dat ik mijn ex na ingaan van mijn pensioen binnenkort (ik hanteer voor de eenvoud de bedragen van toen) NLG 1.726,- dien te betalen en dat het pensioenfonds haar vanaf dán ook een OP voor haar zou betalen, gebaseerd op de contante waarde van 34.191,- die voor háár beschikbaar is. Dit zou betekenen, gebaseerd op de verhouding van wat de contante waarde aan OP voor mij opbrengt: NLG 14.152,- * (34.191 / 43.521) = NLG 11.118,- per jaar (dus uit haar contante waarde een OP voor haar berekend). Het zou iets minder kunnen zijn, maaqr ze is 4 jaren ouder dan ik.

    Sla ik hier helemaal de plank mis? Het pensioenfonds komt nl alleen met een nabestaandenpesnioen voor haar.

    graag een antwoord s.v.p.

    met vriendelijke groeten.

  • Peter Jung

    Lucas,

    Je slaat de plank mis.

    Op het moment van scheiding wordt het premievrije partnerpensioen als Bijzonder Partnerpensioen (14.055) weggezet.

    Dit partnerpensioen komt tot uitkering bij jouw overlijden zowel voor als na de pensioendatum.

    Je mag die bedragen niet omrekenen naar een ouderdomspensioen voor haar.

    Aan pensioen zou door jou maandelijks uitbetaald moeten worden (4665/43521 x 14.152) : 12 = 126,42 per maand.

    Hoe je aan 1.726,- komt is mij een raadsel.

    Afhankelijk van je pensioenregeling is het mogelijk dat het bedrag nog door jou geindexeerd moet worden vanaf 1992

    tot aan de pensioendatum. En in ieder geval vanaf de pensioendatum als jouw pensioen vanaf de pensioendatum

    ook geindexeerd wordt.

    Overigens is de verhouding zoek tussen het ouderdoms- en partnerpensioen. Ten opzichte van het door jouw vermelde

    partnerpensioen hoort een veel hoger premievrij ouderdomspensioen te staan. Zijn deze cijfers wel juist?

    Overigens niet handig een nieuwe vraag in een bestaande discussie te zetten.

    Je had beter een nieuwe discussie kunnen openen, maar dit terzijde.

    Met vriendelijke groet,

    Peter Jung

  • Petra

    Hallo, Ik heb nav voorgaande discursie een vraag tav uitbetaling.

    Ik ben gescheiden onder Boon van Loon Arrest en over drie jaar gaat mijn Ex. man met pensioen.

    Nav Boon van Loon wordt dan uitgekeerd aan mijn Ex man. Mijn vraag vraag is:

    1: Is het mogelijk dat het pesioenfonds mijn deel van het pensioen rechtstreeks aan mij uit betaald, ipv aan mijn Ex man ?

    2: Welke stappen moet ik hiervoor ondernemen ?

  • Petra188

    Hallo, Over drie jaar gaat mijn Ex. man met pensioen.

    Ik ben gescheiden onder Boon van Loon.

    Het pensioenfonds zal dan mijn deel van het pensioen uitkeren aan mijn ex.

    Mijn vraag:

    1: Is het mogelijk om het pensioenfonds mijn deel v/h pensioen rechtstreeks aan mij te laten uitkeren ?

    2: Wat zijn de eventuele stappen die ik hiervoor moet ondernemen ?

    Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven !

  • Peter Jung

    Hallo Petra,

    Wettelijk hoeft de verzekeraar hier niet aan mee te werken.

    Ik denk ook dat het merendeel van de verzekeraars hier niet aan wil meewerken.

    Elke extra handeling kost geld en daar zit een verzekeraar niet op te wachten.

    Je zal dus echt bij je ex aan moeten kloppen.

    Met vriendelijke groet,

    Peter