Berekenen Boon van loon

  • Hans van der Eerden

    Dag Peter,

    Ik heb een specifieke vraag:

    Ik ben gehuwd geweest tussen 16 oktober 1970 en 17 oktober 1986. Exact 16 jaar getrouwd geweest dus. We hebben een echtscheidingsconvenant opgesteld

    waarin vastgelegd werd dat mijn ex aanspraak maakt op mijn pensioen berekend tussen deze specifiek aangeduide data.Over die periode is door het

    ABP een bedrag berekend. Mijn ex is het daar niet mee eens en wil gebruik maken van het arrest Boon-Van Loon. Ik ben van mening dat door het benoemen

    van de aangegeven data in het door beiden getekende echtscheidingsconvenant, de aanspraak van vóór de huwelijksdatum opgebouwd pensioen kom te

    vervallen. Is hier meer over bekend??

    met vr. groet Hans van der Eerden

  • Peter Jung

    Hoi Hans,

    Als dat inderdaad zo in het convenant is opgenomen kan ze geen

    aanspraak maken op de voorhuwelijkse periode.

    E.e.a. natuurlijk wel afhankelijk hoe dit precies verwoord is in het

    convenant

    Als omschreven staat dat de pensioenrechten in die periode verrekend zullen worden

    heb je het gelijk aan je kant.

    Als alleen verwezen wordt naar het opgebouwde ouderdomspensioen in die periode

    zou je een probleem kunnen hebben.

    Vrgrt,

    Peter

  • minnie

    wanneer gaat eigenlijk de pensioengerechtigde leeftijd i.v.m. de boon van loon regeling in, want je kunt n.l. ook met vervroegd pensioen

  • Peter Jung

    Hallo,

    Dat klopt helemaal. Als het levenslange te verrekenen pensioen eerder ingaat

    dan oorspronkelijk berekend, zal het te verrekenen pensioen herrekend dienen

    te worden naar de nieuwe ingangsdatum en zal dus lager worden.

    Vrgrt,

    Peter

  • jo

    Hallo ik ben bereid om mijn ex vrouw pensioen te gaan betalen en dit is ook berekend, maar nu wil ik het afkoopbedrag gaan betalen en mijn ex vrouw wil het jaarbedrag gaan ontvangen. Wat nu ?

  • Peter Jung

    Goede middag Jo,

    Het afkoopbedrag is in principe een gepasseerd station. In feite kon verrekening

    door middel van een eenmalige verrekening alleen in de boedelscheiding.

    Nu jullie dat niet gedaan hebben, blijft in feite de periodieke verrekening over.

    Zou je het toch willen doen door middel van een eenmalig bedrag, dan zal je

    het op de datum van scheiding berekende bedrag door middel van de wettelijke

    rente tot het moment van uitkeren cumulatief moeten verhogen.

    Of nogmaals het te verrekenen pensioen (na indexatie) moeten vermenigvuldigen

    met de koopsomfactor voor een direct ingaand ouderdomspensioen. (faktor 15/16)

    Voor elke €1,- op jaarbasis aan te verrekenen pensioen betaal je dan € 16,-.

    Vrgrt,

    Peter

  • Kunny Link

    Ik hoop dat U mij het een en ander duidelijk weet te maken.

    Ik kreeg zo,n 2jaar geleden een brief van het ABP dat ik een nabestaande pensioen uitbetaald zou krijgen van het 14 jarig huwelijk .

    Nu schreef ik ze onlangs een brief met de vraag ,Dat ik toch ook /nu mijn ex man in febr. 65 jaar is geworden.ik ook in aanmerking kom voor de toen samen opgebouwde

    pensioen jaren tijdens ons huwelijk.

    En hoeveel dit zou bedragen?

    Tot mijn grote verbazing kreeg ik het volgende terug…

    dat ,de Boon van Loon regeling hierbij van toepassing zou zijn ..///Maar er staat ook een echtscheidings datum van 9jan. 1995 in en een totaal andere naam

    nml ene heer Boersma waar ik mee gehuwd zou zijn geweest en dat er alleen op verzoek van de heer Boersma een berekening zou kunnen worden gemaakt???

    Wel heel apart he mijn ex man heet van Schaften .en het verzonden klantnr. is dezelfde als die ik vermelde..

    Ik moet zeggen dat jeje dan niet echt serieus genomen voelt,.!

    Maar hoe kom ik nu te weten waar ik recht op heb.

    Ik ben van 1969 tot 1982 met hem getrouwd geweest.

    Bij voorbaat dank voor uw reactie.

    kunny-@hotmail.com

  • Peter Jung

    Goede middag Kunny,

    Contact met je ex-partner opnemen en aangeven dat je in aanmerking

    wil komen voor pensioenverrekening. Je kan aan hem aangeven dat je

    met een verwijzing naar het Boon van Loon arrest daar aanspraak op

    maakt. En vergeet vooral de indexatie niet.

    Vrgrt,

    Peter

  • Kees

    Beste Peter,

    Zou je mij ajb kunnen helpen met een berekening of een check op de gegevens die ik van Nationale Nederlanden heb? Het gaat om 2 polissen waarbij geldt dat het partnerpensioen is achtergebleven bij NN vanaf begin februari 1988 (scheidingsdatum) Daar is bij mijn huidige pensioenuitvoerder een aftrek voor nabestaandenpensioen voor bepaald.

    Mijn vervroegde pensioen is gestart op 1 april 2014. ipv 1 okt 2016

    polis1

    Verzekerd ouderdomspensioen € 2.483,48 (Hfl. 5.472,88) bijbehorende contante waarde € 5.703,36

    Verzekerd partnerpensioen € 1.227,96 (Hfl. 2.706,06) bijbehorende contante waarde € 3.555,74 +/+

    Totaal € 9.259,10

    polis 2

    Verzekerd ouderdomspensioen € 99,27 (Hfl. 218,77) bijbehorende contante waarde € 225,94

    Verzekerd partnerpensioen € 60,89 (Hfl. 134,18) bijbehorende contante waarde € 128,26 +/+

    Totaal € 354,20

    In deze berekening zit OP én Partner pensioen in verwerkt.

    Ik zou per jaar moeten afdragen resp. euro 485,42 en 22,06 per jaar.

    Bedragen zijn excl. intrest.

    Vragen die ik tevens heb zijn:

    - is het juist dat ook het partnerpensioen moet worden betaald door mij ipv door NN?

    - wie bepaald dan de intrest en op basis waarvan wordt dat berekend?

    - en er wordt gevraagd om indexatie met terugwerkende kracht waarbij de begunstigde meent de index van mijn pensioenfonds te kunnen gebruiken. Zou er niet een andere index dienen te worden gebruikt ?

    Wanneer je wat antwoorden voor mij hebt zal ik je zeer erkentelijk zijn.

    Met vriendelijke groet, kees

  • Peter Jung

    Hallo Kees,

    De verhouding in het nabestaandenpensioen staat tot het ouderdomspensioen is

    in beide opgaven zoek.

    Ik vind de opgegeven contante waarden in beide polissen aan de te lage kant.

    Zo op het oog zou ik zeggen dat deze berekeningen niet kunnen kloppen.

    Op basis van de opgegeven cijfers zijn de uitkomsten bij benadering wel juist.

    Het Bijzonder Partnerpensioen blijft staan bij de voorgaande verzekeraar en

    zal als jij komt te overlijden rechtstreeks uitgekeerd worden aan je ex.

    Indexatie is een apart verhaal. Op mijn website kan je daar voldoende informatie

    over vinden.

    Waar het op neer komt, is dat vanaf het moment dat jouw opgebouwde aanspraken

    geïndexeerd worden het te verrekenen pensioen ook geïndexeerd dient te worden.

    Veelal is dat vanaf het moment dat je dienst verlaat bij een bedrijf, tenzij sprake is

    van een geïndexeerde middelloonregeling.

    De betrokken pensioenuitvoerder zou jou op basis van hetgeen ik hierboven

    aangegeven heb een opgave kunnen verstrekken.

    Vrgrt,

    Peter