Berekenen Boon van loon

  • Peter Jung

    Hallo Nel,

    Hoe eerder hoe beter.

    Je zal je ex daar zelf op moeten aanspreken.

    ABP zal zijn medewerking niet verlenen. Alleen indien je een schriftelijke

    machtiging van je ex-partner hebt zal het ABP zijn medewerking verlenen.

    Vrgrt,

    Peter

  • Math

    Maar nu de vraag 'Wat ís het verschil tussen Nabestaanden pensioen en Bijzonder nabestaanden pensioen.’

    Juan praat over nabestaanden pensioen en Peter Jung over bijzonder nabestaandenpensioen.

    citaat ABP:

    Een eventueel nabestaandenpensioen valt in principe niet onder de Wet verevening pensioenrechten. Dit komt omdat er volgens de pensioenvoorwaarden pas recht op een nabestaandenpensioen bestaat als het huwelijk door het overlijden van een van de echtgenoten eindigt. In het geval van een echtscheiding eindigt het huwelijk echter door de echtscheiding en niet door overlijden van een van u beiden.

  • Math

    citaat ABP:

    Een eventueel nabestaandenpensioen valt in principe niet onder de Wet verevening pensioenrechten. Dit komt omdat er volgens de pensioenvoorwaarden pas recht op een nabestaandenpensioen bestaat als het huwelijk door het overlijden van een van de echtgenoten eindigt. In het geval van een echtscheiding eindigt het huwelijk echter door de echtscheiding en niet door overlijden van een van u beiden.

    Maar nu de vraag 'Wat ís het verschil tussen Nabestaanden pensioen en Bijzonder nabestaanden pensioen.’

    Juan praat over nabestaanden pensioen en Peter Jung over bijzonder nabestaandenpensioen.

  • Peter Jung

    Hoi Math,

    What's in a name.

    Er is geen verschil, tenminste niet in de aanspraak en niet in de waarde van de aanspraak.

    Het nabestaandenpensioen wordt losgekoppeld van het ouderdomspensioen en wordt niet

    meer aangepast als het salaris van de verzekerde wijzigt.

    Om onderscheid te maken wordt het nabestaandenpensioen qua naam omgedoopt

    in Bijzonder Nabestaandenpensioen, waarmee wordt aangegeven dat sprake is geweest

    van scheiding.

    Vrgrt,

    Peter

  • Wilma Vaes

    Hallo Peter,

    Net het artikel in de Leeuwarder Courant gelezen met veel nuttige informatie! Ik ben bezig een brief aan mijn ex-man te schrijven met daarin verwijzingen naar de wet Boon van Loon, BW 3 art. 179 2e lid en BW 3 art. 178 1e lid. Kun je me zeggen of ik daarmee op de goede weg ben? Ik vind het allemaal nogal spannend en heb de brief nog niet verzonden. Dus het artikel kwam voor mij precies op het goede moment.

    Waar ik me echter, na het lezen, nog wel zorgen om maak is of, in dit geval, het ABP een juiste berekening zal gaan maken.

    Ter informatie: datum huwelijk 28 november 1972 tot datum inschrijving ontbinding 30 oktober 1985.

    met vriendelijke groet,

    Wilma

  • Peter Jung

    Wilma,

    De berekeningen zoals deze momenteel door het ABP gemaakt worden

    zijn allemaal ( en mijns inziens ten onrechte ) in jouw voordeel.

    Vrgrt,

    Peter

  • tony

    Beste Peter

    In 1986 ben ik gescheiden .Door Mercer is toen een weduwe en oudedagspensioen berekening voor mijn ex gemaakt .

    Ik heb de indruk dat het oudedagspensioen te hoog is .Mogelijk door een te hoge rekenrente.

    Dit is door het pensioenfonds mondeling bevestigd ,.Zij zeggen dat ze niet in staat zijn een nieuwe berekening te maken.

    Is dit opnieuw te berekenen?

    De contante waarde van haar oudedagspensioen was (in 1986) 9161 gulden . Volgens de berekening zou dit nu een pensioenbedrag van 4555 gulden per jaar bedragen.

    Dit lijkt mij erg veel.

    met vriendelijke groet Tony

  • Peter Jung

    Goede morgen Tony,

    Om dit te kunnen beoordelen heb ik iets meer informatie nodig dan je nu aangeeft.

    O.a. nodig:

    Het pensioenreglement wat ten tijde van de scheiding gold. In ieder geval die informatie

    die duidelijk aangeeft om wat voor soort regeling het ging en welke financiering gevolgd

    werd.

    Geboortedatum man

    Geboortedatum vrouw

    Een afschrift van de berekening van Mercer.

    Vrgrt,

    Peter

  • joop

    graag zou ik een berekening van de verrekening / verevening van het pensioen aan u voorleggen maar niet op deze site , ik zou het graag doorsturen, zoals het mij is gestuurd. Is dat mogelijk?

  • Peter Jung

    Joop,

    Je vindt mijn e-mailadres op mijn website.

    Vrgrt,

    Peter