pggm: verplicht flexpensioen opnemen na je 60e

  • ijsseldijk

    In de laatste nieuwsbrief van de PGGM las ik tot mijn grote verbazing dat zodra je minder gaat werken na je 60e meteen je flexpensioen ingaat voor het aantal uren dat je minder bent gaan werken.

    Sterker nog…ook de 5 jaar voor je 60e worden erin betrokken.

    Maar stel je nu voor dat je dat flexpensioen helemaal (nog) niet wilt.

    Daar kun je verschillende redenen voor hebben. Of je verdient genoeg en hebt de aanvulling van het flexpensioen niet nodig. Of je hebt gespaard om het minder werken op te vangen en je hecht veel meer aan het doorschuiven van het flexpensioen naar je ouderdomspensioen.

    Als ik dit zo lees heb je geen keus, je krijgt het flexpensioen of je nu wilt of niet. Is dit niet raar? Ik lees het toch niet verkeerd?

    Is dat bij andere pensioenfondsen ook zo? Is dit een nieuwe regeling van de PGGM? Wat zit daar achter voor motieven?

    Kan iemand mij daar iets meer over vertellen? Alvast bedankt

    Ik plak het artikeltje hier nog even onderaan.

    Groet IJsseldijk

    Uitstellen FLEX-pensioen

    U kunt uw FLEX-pensioen alleen uitstellen als u na uw 60ste hetzelfde aantal uren blijft werken. Wij gaan daarbij uit van uren uit uw arbeidscontract. Gaat u na uw 60ste minder uren werken dan vóór uw 60ste? Of stopt u met werken? Dan gaat uw FLEX-pensioen direct in. Uw FLEX-pensioen of deeltijd FLEX-pensioen gaat dan in voor het aantal uren dat u minder bent gaan werken. Meer opnemen mag ook; u mag maximaal uw volledige FLEX-pensioen opnemen. Als u uw FLEX-pensioen niet opneemt, schuiven wij dit door naar uw Ouderdomspensioen. Uw Ouderdomspensioen wordt hierdoor hoger.

    Voorbeeld:

    Els de Jong werkte eerst 24 uur, maar is rond haar 58ste 20 uur gaan werken. De vijf jaar tot haar 60ste werkte Els gemiddeld 22,4 uur. Els wil pas op haar 62ste met FLEX-pensioen. Els mag haar FLEX-pensioen voor 20 uur uitstellen. Voor de 2,4 uur die ze de afgelopen 5 jaar gemiddeld meer werkte moet ze haar FLEX-pensioen op haar 60ste in laten gaan. Mocht Els op haar 61ste besluiten dat ze toch minder wil werken, bijvoorbeeld nog maar 16 uur, dan kan dat. Dan gaat vanaf dat moment voor die 4 uur ook haar FLEX-pensioen in.

    Uitstelverklaring

    Wilt u uw FLEX-pensioen uitstellen? En blijft u hetzelfde aantal uren werken als vóór uw 60ste? Vul dan de uitstelverklaring in. Dit formulier krijgt u ongeveer zes maanden voor uw 60ste verjaardag van ons.

    Werkt u niet langer bij een werkgever die bij Pensioenfonds Zorg en Welzijn is aangesloten? Dan ontvangt u niet automatisch een uitstelverklaring. Vraag dan telefonisch een uitstelverklaring aa

    n.

  • ijsseldijk

    Ik zie nu dat deze vraag al eerder is gesteld én beantwoord op 1 mei 2009.

    Ik had dit over het hoofd gezien. Zijn er misschien hier lezers/prikkers die hierover onderhandeld hebben met de PGGM of naar de ombudsman pensioenen zijn gestapt?

    vr gr

    IJsseldijk

  • Peter Jung

    Er staat ook vermeld dat als u uw flexpensioen niet opneemt, dit doorgeschoven wordt naar het ouderdomspensioen ter verhoging hiervan. U wordt dus zeker niet gedwongen het te laten uitkeren.

    Mevrgrt,

    Peter

  • ijsseldijk

    Hallo Peter,

    Helaas Peter….je bent wel degelijk gedwongen om flexpensioen op te nemen op het moment dat je vanaf je 60e minder gaat werken. Of je dat nu wilt of niet. Dat staat er heel duidelijk….zie eerste alinea van het artikel. Ik kan het echt niet anders lezen.

    Alleen wanneer je van je 55e tot je 65e een gelijk aantal uren blijft werken dan mag je het opschuiven naar het ouderdomspensioen. Maar dat is natuurlijk logisch. Die regeling kenden we al.

    Als ik kans zie ga ik de PGGM deze week nog eens bellen.

    (zie ook posting van 1 mei)

    Groet IJsseldijk

  • Peter Jung

    zot

  • Marieke Miedema

    Ik wil nog een vraag toevoegen:

    Stel dat je een aantal uren minder gaat werken (al of niet eigen keuze) , dan moet je minimaal voor die uren flexpensioen opnemen.

    Overigens is deze regeling van verplicht opnemen van flexpensioen voor de uren dat je minder werkt na je 60 e geen uitvinding van PGGM maar een verplichting van de Belastingdienst. Je hebt hier inderdaad geen keus in.

    Maar wat als je op enig moment weer meer uren gaat werken? Kun je die uren dan weer ‘terug zetten’?

    Groet,

    15-10-2009

    Marieke Miedema

  • Rina

    Ik heb dit ook gelezen en vraag me af of je net voor je 60e dan wel minder mag gaan werken zonder dat je flexpensioen wordt aangetast. Ik ben 59 en moet door een reorganisatie 4 uurtjes minder gaan werken. Zou dit dan invloed hebben op mijn pensioen? In de brief van PGGM die ik al ontvangen heb staat dat men uit gaat van de 5 jaar voorafgaand aan het jaar dat je 60 wordt. Als ik dan zeg maar in maart minder zou gaan werken ben ik nog net geen 60. Weet iemand hier het antwoord op of heeft iemand misschien dezelfde ervaring?

    Rina

  • Gerda Blekkenhorst

    Ik ben geboren op 21 augustus 1950, en in principe wil ik augustus 2011 stoppen met werken.

    Sinds 1975 draag ik mijn al premie af aan de PGGM voor mijn pensioen, en ik mijn werkgever is

    Carint Reggelandgroep en vanaf februuari 2010 ben ik overgegaan van 14 uur naar 12 uur per week.

    Als ik het goed begrepen heb, moet ik de ontvangen papieren gewoon invullen met de

    vermelding dat ik augustus 2011 in mijn situatie, maximaal gebruik wil maken van het Flexpensioen.

    Mijn vraag is heb alles wel goed begrepen.

    Gerda Blekkenhorst

  • E.Toes

    Hallo Gerda,

    Ik ga heel voorzichtig “ja” zeggen. Echter is het pensioenfonds de aangewezen (rechts)persoon om dit helemaal helder te krijgen. Een belletje met PGGM (uitvoerder is Zorg&Welzijn) doet meestal al wonderen. Zij kunnen overigens op dit moment al een aantal pro-forma berekeningen maken en deze schriftelijk aan u uitleggen. Ook al duurt het nog anderhalf jaar, het is op dit moment verstandig om alvast uw pensionering per 1 augustus 2011 te regelen met PGGM.

  • Martha Wolters

    Hallo.

    Deze maand word ik 60. Ik had tot op heden een WW-uitkering en een aanvullende wachtgelduitkering.

    In de procedure tot ontslag in 2007 is overeengekomen, en ook op papier gezet door ex-werkgever en advocaat, dat;

    het Flex-pensioen niet zal worden gekort op mijn wachtgeld.

    Dus op de WW-uitkering zou dit wel gekort worden. Dit is ook juist.

    Nu wil de ex-werkgever ook het flexpensioen korten op het wachtgeld. Kan dit zomaar ondanks dat hier afspraken over zijn gemaakt?

    Vriendelijke groet,

    Martha Wolters