Berekenen Boon van loon

  • Peter Jung

    Jannie,

    Ik neem aan dat het om een scheiding gaat van voor 1 mei 1995.

    Als dat het geval is, zal je je ex hier zelf om moeten vragen.

    Weigert hij, dan zal je het helaas via een advocaat moeten regelen.

    Gaat je ex aansluitend aan het dienstverband onder het ABP met pensioen?

    Als het pensioen wat tot uitkering gaat komen vanaf datum scheiding tot aan

    zijn pensioendatum geindexeerd is, zal het door jou genoemde bedrag eveneens

    nog geindexeerd moeten worden.

    Peter

  • Potter

    Beste Jannie,

    Als je alimentatie al is stopgezet (12 jaarstermijn), zul je zelf actie moeten ondernemen. Loopt er nog alimentatie, dan zal je ex waarschijnlijk een verzoek tot herziening van die alimentatie indienen i.v.m. de gewijzigde situatie, en hoef je weinig te doen. Ik ga er dan van uit dat het gaat om een scheiding van voor 1 mei 1995. Als het gaat om een scheiding waarbij de beschikking na 1 mei 1995 is ingeschreven, dan zal het ABP, mits je je tijdig (binnen 2 jaar na scheiding) hebt gemeld, automatisch overgaan tot het uitbetalen aan jou van het stuk ouderdomspensioen waar je recht op hebt. Zoals Peter al terecht opmerkt, moet daar wel een jaarlijkse indexatie op worden gegeven vanaf 1995.

    Potter

  • Marjorie Heijm

    Mijn man heeft onlangs een brief ontvangen betreffende Boon van loon uitspraak van ex. echtgenoot, huw. van 17-12-1971 tot 14 april 1987. Bij de boedelscheiding punt.3 décharge staat:

    Partijen verklaren dat zij de tussen hen bestaande gemeenschap van goederen, met inachtneming van het in deze overeenkomst bepaalde- terzake niets meer van elkaar te vorderen hebben en elkaar volledige kwijting en décharge verlenen. Heeft ook verteld vanwege het feit dat zijzelf in onderhoud kon voorzien, geen aanspraak wilde maken op pensioen, maar is kennelijk van gedachte veranderd.

    Wat kunnen wij nog doen?

  • José

    Hallo Webmaster.

    Ik ben gehuwd in 1976, ben gescheiden in 1991. Dus Boon van Loon arrest.

    Ik heb tijdens de scheiding veel pech gehad met de advocaten.

    Daarom is er ook nooit een definitieve uitspraak over het pensioen geweest..

    Mijn ex is in 19 95 in de vut gegaan, nadat hij 42,5 jaar gewerkt had bij een en de zelfde werkgever.

    In maart 2001, op 65 jarige leeftijd met pensioen.

    Al die tijd heeft hij wel ook mijn deel van het pensioen gekregen, maar niks aan mij afgedragen.

    Ik ben in 2008 met pensioen gegaan, en heb hem gevraagd hoe het zat met mijn deel van het pensioen.

    Daar wilde hij niet over praten.

    Ik heb toen een advocaat in de hand genomen, en hij is onder druk mij een bedrag van € .81,99 per maand gaan betalen.

    Waar ik niet mee accoord ben gegaan, hij betaald nu nog steeds dit bedrag, maar ik denk dat dat niet klopt.

    Herhaaldelijk heb ik en mijn advocaat,aan hem en aan het pensioenfonds gevraagd, naar een recente berekening.

    Het pensioenfonds verwijst me naar mijn ex, maar ex weigert dat te geven.

    Wel heb ik een berekening uit 1991 van het pensioen fonds. Heb alles van gulden naar euro's berekend.

    De contante waarde van het laatstgenoemd tijdstip opgebouwde ouderdomspensioen en weduwen en weduwnaren pensioen bedraagt € 28.876,76 respectievelijk € .13.919,71 totaal €. 42.796,47 de helft hiervan is €. 21.398,46

    Op dit bedrag dient vervolgens in mindering te worden gebracht de contante waarde van het bijzondere weduwen / weduwnaarspensioen, ter grootte van € 13.919,71 het verschil ad. €. 7.478,75 zou dan ter verrekening in aanmerking kunnen komen.

    Deze passage heb ik letterlijk overgenomen.

    Graag U advies hier over of dit wel klopt,

    Bij voorbaat dank, José

  • Peter Jung

    Hallo Jose,

    Het klopt wat je zegt. Als ook het ouderdomspensioen op datum scheiding bekend is, kan je

    het ouderdomspensioen delen op de contante waarde. Zo verkrijg je de faktor op het moment

    van scheiding. Deze faktor laat je los op de door jou berekende te verrekenen contante

    waarde. Zo vindt je het ouderdomspensioen op het moment van scheiding.

    Vanaf het moment dat zijn pensioen geindexeerd wordt, wordt het door jou berekende

    Boon van Loon pensioen ook geindexeerd.

    Met vriendelijke groet,

    Peter

  • Peter Jung

    Jose,

    Je hebt overigens recht op dat bedrag vanaf zijn pensioendatum!

    Peter

  • José

    Hallo Peter,

    Hartelijke dank voor je snelle antwoord.

    Maar heb ik dan ook nog recht op een indexering vanaf 1991 tot 2008 ?

    En kan ik van mijn ex, een bedrag ineens opeisen van nabetaling vanaf 2001 tot de datum dat hij pas aan mij is gaan betalen in 2008 ?

    En wat moet ik doen als hij stopt met betalen ?

    José

  • Peter Jung

    Goedenavond Jose,

    Je hebt alleen recht op de indexering als zijn volledig opgebouwde ouderdomspensioen ook

    geindexeerd is. Je ex is aansluitend aan zijn dienstverband met pensioen gegaan. Er waren in die tijd nog

    niet zoveel pensioenregelingen waarbij het reeds opgebouwde ouderdomspensioen geindexeerd werd.

    Één van de regelingen waar dat bijvoorbeeld van toepassing was het BPF Metalektro

    (het Bedrijfspensioenfonds van de Grootmetaal en uiteraard de gedispenseerde werkgevers)

    Vanaf zijn pensioendatum heb je er in ieder geval recht op.

    Nabetaling eisen kan altijd. Of dat in de vorm van een eenmalige uitkering kan, hangt denk ik

    af van zijn financiele positie. Afhankelijk van de hoogte van het bedrag zal een betalingsregeling

    meer op zijn plaats zijn. Zullen jullie samen moeten uitkomen, al dan niet met de hulp van de advocaat

    en of de rechter.

    Als hij zijn betaling(en) stopt zal je opnieuw een advocaat in de arm moeten nemen.

    Met vriendelijke groet,

    Peter

  • José

    Goedenavond Peter,

    Hartelijke dank voor het antwoord op mijn vraag, hier kan ik iets mee. (tu)

    Mijn ex heeft het pensioen opgebouwd bij het Grootmetaal, ik weet dat de indexering wordt toegepast op het ouderdomspensioen.

    Je kunt maar beter goed voorbereid zijn, dan weet je waar je het over hebt.

    Pensioenfondsen zijn gesloten boeken, je krijgt als ex niks van hun los.

    Daarom ben ik erg blij dat deze site bestaat, en er nog mensen zijn die anderen willen helpen.

    Bij deze vele malen dank !!!!!

    Met de vriendelijke groetjes

    van José.

  • Pieter

    Ik ben in 1980 gescheiden na 18 jaar huwelijk. Tot die datum was er een pensioenopbouw van 25 jaar. In 1980 was mijn pensioenbasissalaris FL 40000.

    In 1994 ben ik met pensioen gegaan met een pensioenbasissalaris van FL 80000. Aantal pensoenjaren 43.

    Heeft mijn ex vanaf 1994 recht op een deel van mijn pensioen en zo ja hoe wordt dit dan berekend?

    Mijn volgende vraag is : Nu heeft mijn ex sinds kort aan de bel getrokken heeft zij dan ook recht op het achterstallige bedrag vanaf 1994.