Berekenen Boon van loon

  • Peter Jung

    Hallo Pieter,

    Je bent gescheiden voor 27 november 1981. Je ex-partner kan geen aanspraak

    meer maken op een deel van je ouderdomspensioen.

    Dat had overigens eventueel wel gekund. Maar dan had de scheiding door je ex

    gemeld moeten zijn bij de pensioenverzekeraar voor 1 mei 1997.

    De voorwaarden die toe golden waren:

    De scheiding heeft plaatsgevonden voor 17 november 1981

    Het huwelijk heeft ten minste 18 jaren geduurd

    Er waren tijdens het huwelijk minderjarige kinderen

    Er is niet reeds aantoonbaar rekening gehouden met de omstandigheid dat de tot verevening

    gerechtigde echtgenoot geen of onvoldoende pensioen had opgebouwd.

    Met vriendelijke groet,

    Peter

  • Potter

    Beste Peter,

    Hoewel je op basis van de rechtspraak gelijk hebt (november 1981: Boon Van Loon), denk ik dat een rechter inmiddels ook wel inziet dat een verdeling voor die “oude gevallen” niet onredelijk is. De wetgever ging daar destijds in 1995 ook van uit. Maar wat nu als geen gebruik is gemaakt van de “halve verevening”? Ik zou er niet verbaasd over staan als dan toch alsnog, ook voor scheidingen van voor november 1981, een verdeling moet plaatsvinden alsofhet pensioen deel uitmaakt van een gemeenschappelijk vermogen.

  • Peter Jung

    Hallo P,

    Op bladzijde 25 van het door justitie uitgegeven boekje ‘Verdeling van ouderdomspensioen bij scheiding’ staat vermeld dat voor scheidingen van voor 27 november 1981 een overgangsbepaling in de wet is opgenomen.

    Onder bepaalde voorwaarden had de ene ex recht op 25% van het ouderdomspensioen dat de andere ex tussen de huwelijkssluiting en de scheiding had opgebouwd. Deze overgangsbepaling gold tot 1 mei 1997.

    In 2007 is er een Tijdelijke regeling eenmalige tegemoetkoming pensioenverevening getroffen naar aanleiding van een amendement van twee kamerleden. Het betrof wel een groep vrouwen die weinig armslag hadden.

    Één van de voorwaarden was dat de ex alleenstaand zou moeten zijn. Een tweede voorwaarde was dat het maximaal belastbaar inkomen € 12,822,- mocht bedragen.

    Ik ben het overigens wel met je eens dat deze groep nog steeds aanspraak zou moeten kunnen maken op de helft van de aanspraken zoals deze vastgesteld worden onder de Wet VPS.

    Met vriendelijke groet,

    Peter

  • Potter

    Beste Peter,

    Wat er wettelijk is geregeld, en wat een rechter redelijk vindt, dat zijn toch 2 verschillende zaken?

  • Peter Jung

    ja

  • Somer

    Geachte lezer,

    Ik zou gaarne een antwoord hebben op bijgaande kestie.

    Mijn huidige vrouw is in 1986 gescheiden na een huwelijk van 17 jaar. Haar man is recent met pensoein gegaan en wij kregen 2 polissen toegezonden van de verzekeraar. De teksten op de polissen zijn als volgt:

    polis 1 : surplus regeling , bijz. weduwen / weduwnaarspensioen.

    polis 2 : normregeling : bijz: weduwen / weduwnaarspensioen, bijzonder tijdelijk weduwenpensioen.

    Ik ga ervan uit dat deze polissen gaan uitkeren na overlijden van haar ex man.

    Kan iemand mij informeren of ze hiernaast ook nog recht heeft op een gedeelte het gedeelte van zijn ouderdoms pensioen wat opgebouwd is tijdens hun huwelijk of is dit hierin verrekend.

    Er is helaas geen copy van een convernant te vinden en ik weet ook niet waar dit op te vragen is.

    Met vriendelijke groet

  • Peter Jung

    Heer Somer,

    Het betreft inderdaad polissen die gaan uitkeren op het moment dat haar

    ex-partner komt te overlijden.

    Als er niets geregeld is door middel van het convenant kan ze inderdaad nog aanspraak maken

    op een gedeelte van het pensioen van haar ex-partner.

    En niet alleen op datgene wat opgebouwd is tijdens de huwelijkse periode, maar ze kan ook

    aanspraak maken op het gedeelte van het ouderdomspensioen opgebouwd tot de datum huwelijk.

    Peter

  • heleen

    Dag webmaster,

    Misschien dat je mij ook wat duidelijkheid kan geven in het volgende:

    In 1989 ben ik gescheiden en in een convenant is vastgelegd dat de verdeling plaatsvindt bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd met als bijlage de opgave van beide pensioenfondsen per scheidingsdatum.

    Nu is bij het ABP en het PNO (Stichting bedrijfstakpensioenfonds voor de Media) opgave gevraagd van het uit te betalen bedrag.

    ABP had berekend dat de voorwaardelijke uitkering in 1989 1538,– gulden per jaar zou zijn. Toegevoegd is, ik citeer:

    “Het ligt voor de hand dat een afspraak wordt gemaakt over de wijze waarop het bedrag van de voorwaardelijke uitkering t.z.t. naar het tijdstip van pensionering door middel van indexering kan worden aangepast.” einde citaat.

    Volgens een recente opgave is het bedrag bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd (december 2010) 1060,99 euro per jaar.

    Voor het bedrag 1060,99 ( 88,42 euro per maand) is een machtiging, door mijn ex-echtgenoot en mij voor akkoord getekend, geretourneerd naar het ABP, waarop ik een ontvangstbevestiging heb ontvangen.

    PNO gaf aan dat de voorwaardelijke uitkering in 1989 969,– gulden per jaar zou zijn en - volgens recente opgave per december 2010 - 439,71 euro zal zijn. PNO indexeert dus niet.

    Het PNO gevraagd wat de toeslag/indexering zou zijn geweest indien deze was toegepast op de verdeling van de pensioenaanspraken.

    Als reden wordt opgegeven ik citeer: “de berekening van 18 december 1989 is gebaseerd op het arrest ”Boon van loon“. Hierin is niets bepaald over een jaarlijkse indexering/toeslag”. Wanneer de toeslag van het PNO zou worden gevolgd vanaf december 1989, dan zou het in 2010 om een bedrag gaan van 642,54 euro per jaar.

    Toegevoegd wordt dat het aan mijn ex-echtgenoot is of hij deze indexeringen/toeslagen wil toepassen of niet.

    Kortom onduidelijkheid waarom ABP wel en PNO niet indexeert over de periode 1989 - 2010, waardoor mijn ex-echtgenoot

    heeft besloten de indexeringen op beide pensioenen niet toe te passen en het “teveel” betaalde bedrag (via de machtiging) van het ABP wil verrekenen met het pensioen van het PNO.

    Kun je mij zeggen wat er wettelijk is vastgelegd over indexering over de periode scheidingsdatum (1989) - pensioendatum (2010) van beide pensioenfondsen?

    En mag mijn ex-echtgenoot het pensioenbedrag van het PNO verminderen met het indexeringsbedrag van het ABP?

    Dank je wel vast voor je reactie, met vriendelijke groet, heleen

  • Peter Jung

    Hallo Heleen,

    Zie ook pagina 7 van mijn website.

    Of het pensioen volgens het Boon van Loon arrest berekend geindexeerd moet worden is afhankelijk

    van het feit of de opgebouwde aanspraken geindexeerd worden. Als de opgebouwde aanspraken

    geindexeerd worden dient het berekende Boon van Loon pensioen ook geindexeerd te worden.

    Veelal is e.e.a. afhankelijk van het feit of de verzekerde nog in dienst is of uit dienst. Als de verzekerde

    uit dienst is en de premievrije aanspraken worden jaarlijks geindexeerd dan dient het Boon van Loon

    pensioen ook geindexeerd te worden.

    Wettelijk is dit alleen geregeld voor gewezen en gepensioneerde deelnemers. Voor actieve deelnemers

    is er helaas niets in de wet geregeld.

    Uitzondering op deze regel is bijvoorbeeld wel een geindexeerde middelloonregeling. Bij een geindexeerde

    middelloonregeling worden de reeds opgebouwde aanspraken van jaar tot jaar geindexeerd.

    Het berekende Boon van Loon pensioen wordt dan ook van jaar tot jaar geindexeerd.

    Als beide pensioenen door je ex aan jou uitgekeerd worden mag je ex het PNO bedrag niet verminderen

    met het indexeringsbedrag van het ABP.

    Met vriendelijke groet,

    Peter

  • heleen

    Dag Peter,

    Dank voor alle info! Wat een ingewikkelde materie voor een leek.

    Ik heb je website bezocht en ook natuurlijk pagina 7.

    Een ding is mij nog niet duidelijk onder het kopje Indexering (premievrij of ingegaan): is de wettelijke verplichting tot indexering van het pensioen bij slapers/gepensioneerden (uit dienst voor de pensioendatum) ook van toepassing op het pensioen van de ex-partner (dus op mij) over de periode van uitdiensttreding tot pensioendatum?

    Vast dank voor je reactie, met vriendelijke groet,