Berekenen Boon van loon

  • Peter Jung

    Goede morgen Heleen,

    Ja.

    Peter

  • Paul Iking

    Ik ben in 1991 gescheiden; er geldt dus Boon van Loon. Het pensioenfonds heeft destijds de contante waarde van het opgebouwde pensioen ( t.b.v.van mijn ex) berekend op toen ong. fl. 17500,00. Enkele jaren terug, vlak voor ik met pensioen ging, hebben zij voor mij berekend wat dit nu in de praktijk kon betekenen. In hun antwoord/berekening gingen zij uit van een rentepecentage van 4 om naar het heden te gaan en kwamen uit op een pesioengedeelte van ong. €115 per maand

    Omdat dit minder is dan de alimentatie die ik betaal, heb ik ook na mijn pensionering de alimentatie van €765 per maand doorbetaald.

    Mijn ex wordt eind dit jaar 65 en gaat dan AOW ontvangen, hetgeen meer is dan de alimentatie.

    Vraag: vevalt de alimentatie en kan ik volstaan met een maandelijkse betaling van de €115?

  • anita kennis

    Hallo, Ik ben gescheiden in de boon van loon periode. Kunt u mij vertellen bij wie ik moet zijn om een berekening te maken van het mij toekomende AOW bedrag, daar mijn exman binnenkort 65 jaar wordt.

    Hij is genegen mij het mij toekomende bedrag elke maand te betalen maar het is moeilijk om erachter te komen wat dat bedrag is. Bij wie moet ik/hij zijn om dat te laten berekenen. En hoe zit dat met bruto/netto ivm de belastingen?

  • Peter Jung

    Hallo Anita,

    Je ex moet een Boon van Loon berekening laten maken bij de verzekeraar waar

    de aanspraken ten tijde van de scheiding verzekerd waren.

    Vanaf het moment dat zijn aanspraken/opbouw geindexeeerd wordt, dient

    deze aanspraak ook geindexeerd te worden.

    Voor berekening bruto netto kan je terecht op de website

    www.berekenhet.nl

    vrgrt,

    Peter

  • Paul Iking

    Hallo,

    Mijn ex-partner wordt dit jaar 65 jaar; ik ben dat al langer. Destijds bij de scheiding in 1991 heeft het pensioenfonds de waarde berekend van het haar toekomende deel. Enkele jaren geleden heeft het fonds op grond hiervan ook een maandelijks bedrag berekend, uitgaande van een rente van 4%.

    De som van haar AOW straks en haar pensioenaandeel is beduidend hoger dan de huidige alimentatie van €765; haar pensioenaandeel is lager dan deze alimentatie.

    Kan ik na haar 65 jaar automatisch overgaan op het betalen van enkel haar pensioenaandeel, ( omdat dit samen met haar AOW veel hoger is dan de huidige alimentatie), of moet dat via een procedure?

  • p

    hallo Peter,

    Ben ook gescheiden in de Boon en van Loon arrest periode.

    Destijds was de contante waarde ouderdomspensioen van mijn ex echtgenoot 54.961 gulden

    ouderdoms pensioen na overlijden echtgenote 9019 gulden

    bijzonder weduwen pensioen 48.146 gulden

    De voorwaardelijke uitkering was 2609 gulden per jaar

    Er is geindexeerd. Nu kreeg ik 15 maanden geleden bericht van het ABP dat het nabestaandenpensioen voor overlijden op 65 jarige leeftijd en na 65 jarige leeftijd 11.027 per jaar is

    Mijn ex wordt eind 2011 65 jaar.

    Na een telefoontje met het ABP rekenden ze mij voor dat ik +/- 140 euro ouderdomspensioen kon verwachten per maand.

    2 vragen:

    Klopt die verhouding tussen OP en NP wel

    Mag ik uit het bericht van het ABP concluderen dat hij al 15 maanden geleden met pensioen is gegaan.

    groet p

  • Peter Jung

    Hallo Paul,

    Aan deze situatie had al gedacht moeten worden op het moment dat de alimentatie tot stand kwam.

    Wat gebeurt er met de alimentatie als de man 65 wordt?

    Wat gebeurt er met de alimentatie als de vrouw 65 wordt?

    Als je niet wettelijk verplicht gesteld bent om de alimentatie door te betalen, dan is het zeer netjes

    dat je de alimentatie bent blijven doorbetalen.

    E.e.a. is dus afhankelijk van wat er wettelijk overeengekomen is.

    Ik zou me kunnen voorstellen dat als je ex 65 wordt en zij AOW gaat ontvangen en je hebt geen

    wettelijke verplichting meer om door te betalen, dat je met je ex om de tafel gaat zitten en met

    haar overeenkomt dat de aanvulling tot € 765,- per maand vervalt.

    Lijkt mij niet meer dan redelijk.

    Vrgrt,

    Peter

  • Peter Jung

    Hallo Paulan,

    Je vraag van 4 februari 2011 eerst nu beantwoord. Sorry, had ik niet gezien.

    Peter

  • Peter Jung

    Hallo P,

    Kan deze vraag niet zo beantwoorden.

    Wat ik nodig heb zijn de aanspraken op ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen

    met de daarbij behorende contante waarden.

    Of het ouderdomspensioen is niet vermeld of het nabestaandenpensioen op het

    moment van scheiding is niet vermeld. Dus graag beide bedragen opgeven.

    Ik dacht dat er ook nog sprake was van een ongehuwdenpensioen, maar dat staat

    hier niet vermeld.

    Wat ook belangrijk is in dit verhaal is of jouw ex nog steeds onder de werkingssfeer

    van het ABP valt. Vanaf het moment dat je ex niet meer onder het ABP valt, dienen

    de Boon van Loon aanspraken geindexeerd te worden. In ieder geval vanaf pensionering.

    Vanaf het moment dat de nieuwe Pensioenwet tot stand gekomen is zijn verzekeraars

    verplicht één keer in de 5 jaar een nieuwe opgave te sturen.

    Het feit dat je een opgave ontvangen hebt, hoeft dus niet te betekenen dat je

    ex met pensioen gegaan is.

    Vrgrt,

    Peter

  • p

    hallo peter,

    Fijn dat je reageerde.

    De aanspraken op het ouderdomspensioen zolang man en vrouw leven was f 18.108 ———————– contante waarde f 54.961

    ouderdomspensioen van de man na overlijden van de echtgenote f 20.357,12 —contante waarde f 9.019

    bijzonderweduwen pensioen f 13.040,52 —- ————————————————–contante waarde f 48.146

    Mijn ex valt nog steeds onder het de werksfeer van het ABP

    Het ongehuwde pensioen is niet of nauwelijks aanwezig.

    Ik hoop dat je hier iets mee kunt

    groet p